Använda 3.3v utr till 5V arduino.
Använda 3.3v utr till 5V arduino.
Hej!
Jag sitter på ett gäng arduinos som är 5 volt. och har på senare tid börjat köpa på mig lite mer kringutr för dessa.
Många av de nya hätiga prylarna finns bara i 3.3v utförande och jag undrar ifall det är ngn som kört 3.3v enheter tillsammans med en 5v arduino?
Fungerar det med bara en resitor i serie (stl. beroende på inre resistans), alt. en spänningsdelare?
Vilket har fungerat bäst för er?
De kom protokol jag använder:
Seriell (TTL)
SPI
I2C
Tackar!
Jag sitter på ett gäng arduinos som är 5 volt. och har på senare tid börjat köpa på mig lite mer kringutr för dessa.
Många av de nya hätiga prylarna finns bara i 3.3v utförande och jag undrar ifall det är ngn som kört 3.3v enheter tillsammans med en 5v arduino?
Fungerar det med bara en resitor i serie (stl. beroende på inre resistans), alt. en spänningsdelare?
Vilket har fungerat bäst för er?
De kom protokol jag använder:
Seriell (TTL)
SPI
I2C
Tackar!
- SeniorLemuren
Re: Använda 3.3v utr till 5V arduino.
Jag använder IIC-I2C-Logic-Level-Converter till mina 3,3V pryttlar. (bluetooth m.m.) Funkar åt båda hållen. Endast ~6 kr/st för 4-kanaler
Det står att den är för I2c, men den fungerar oavsett kommunikationstyp?
Helt enkelt en spänningskonverterare?
Helt enkelt en spänningskonverterare?
Ja, det funkar med andra protokoll också så som SPI och USART också.
Anledningen till att I2C kräver lite "krångligare" nivåskiftare än de andra är för att det är dubbelriktad kommunikation i samma trådar.
Jag skulle gissa på att breakout-kortet som länkades in ovan innehåller två uppsättningar av en sådan här krets:

Anledningen till att I2C kräver lite "krångligare" nivåskiftare än de andra är för att det är dubbelriktad kommunikation i samma trådar.
Jag skulle gissa på att breakout-kortet som länkades in ovan innehåller två uppsättningar av en sådan här krets:

- SeniorLemuren
Jag har gett upp med allt sånt och kör istället Arduinon på 3.3V direkt, fungerar lika bra.
- SeniorLemuren
Hur gör du om någon enhet du skall koppla till kräver 5V input och en annan 3.3V på samma Arduino? Händer ju ganska ofta.
Nästan alla 5V prylar jag har accepterar 3.3V IO. Men de klart man får ha försörjning för både 3.3V och 5V