Vad har hänt med detta kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Vad har hänt med detta kretskort?

Inlägg av gOry »

Kretskort från en WD hårddisk. Båda diskarna inköpta samtidigt, har levt sina liv tillsammans i ett raidset en diskhylla ifrån varandra!
En har havirerat och jag misstänker kretskortet! Som man ser på förtenningen så har den blivit missfärgad! Ska se om de kan vara dålig kontakt till läsgaffeln som gör de innan den går till skrot där den lär hamna i vilket fall som även om den kommer till liv igen!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Vad har hänt med detta kretskort?

Inlägg av gOry »

Ser nu att korten och diskarna skiljer sig!! :humm:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det kan inte varit så att det missfärgade har suttit så till att den gått varmare?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

De där korten ser inte ut att vara tillverkade på samma ställe. Märkningen skiljer och de har detaljer som tyder på olika produktionslinjer/fabriker.

Antagligen är det dåliga kortet inte tvättat på rätt sätt eller har något materialfel. Hur som helst ett klart ursprungsfel och är Du privatperson har Du rätt till en ny disk enligt konsumentköplagen om det inte har gått för lång tid. Fast den här är väl köpt 2008 och då är det ju definitivt för sent...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jo jag såg sen att det var olika version på kretskorten. Ja disken faller utanför garantin det är de ingen tvivel om. Bryr mig egentligen inte så mycket om disken, mest intressant att veta vad som har hänt..
Gått varm kan vara en anledning om nu värmen kan sprida sig ut i kretskortet på ett effektivt sätt men jag tror inte...
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag skulle säga det där är normalt, har sett det på flera olika diskar. Skulle påstå att det är fluxrester, dvs slarvigt tvättat kort.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Vore intressant att se en av paddarna i riktigt mikroskop. Finns väl nåt fenomen med ENIG där nickelskiktet är för tunt och guldet äts upp efter ett tag?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Inte ett riktigt mikroskop men lite förstoring i alla fall..
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har du själv gjort märkena på testpaddarna (bredvid vid märkningen "E15")? Man kan ju se att oxiden nötts bort när något vasst (en test prob kanske?) gått mot padden... Det kan alltså betyda att denna missfärgning fanns redan i fabrik, vid sluttest. Då kanske man kan gissa på dålig rengöring i produktion eller kanske till och med missad plätering vid tillverkning av mönsterkorten :humm:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Guld oxideras inte vid normala förhållanden och är just anledningen till att guld används på kontaktytor.

Det kan kanske vara så att guldlagret har blivit extremt tunt (det är det visserligen redan men än tunnare i detta fall) så att underlagret tittat fram och det blivit oxiderat eller så har det säg varit dålig kvalitet på guldlegeringen (det används inte 24 karat för detta) som kanske orsakat någon oxidering eller rent av problem vid pläteringen så det man ser är kopparunderlaget som förstås då oxiderat men som har ytterst tunna lager guld på vissa ställen.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

PeterH skrev:Har du själv gjort märkena på testpaddarna (bredvid vid märkningen "E15")? Man kan ju se att oxiden nötts bort när något vasst (en test prob kanske?) gått mot padden... Det kan alltså betyda att denna missfärgning fanns redan i fabrik, vid sluttest. Då kanske man kan gissa på dålig rengöring i produktion eller kanske till och med missad plätering vid tillverkning av mönsterkorten :humm:
Nej jag har inte gjort dessa märken.. :humm:
Får se om jag hinner testa disken i eftermiddag.. Problemet jag upplev innan den togs ur burk var att den hade svårt att starta.. Den spola upp och stängdes av och höll på så.. Har gjort rent dom kontaktytor som är mot spindelmotor och läsarm!

Henry: Den andra disken ser inte ut som att den är guldpläterad.. ser snarare förtennat ut eller någon slags blandning svårt att beskriva. Ska se om jag får till en bättre bild!
jockysoft
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

Den typ av beläggning har jag fått på nya diskar från WD.
Enligt han jag snackade med på WD så är beläggningen åt det blåa hållet ska det inte vara några bekymmer men om den är röd till färgen så var det inte bra.
de jag fick hade en beläggning åt röda hållet så de fick jag på garanti utan några bekymmer.
Detta var helt nya diskar som inte ens var uppackade ur esd påsen ens.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Under skruvarna verkar det inte ha hänt något
Capture.PNG
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag rengjorde en sådan kontakt med den bruna sidan på en tvättsvamp.
Bör dock vara bättre mot ESD att köra stålull...

Man får dock ta det lungt så att inte paddarna blir skadade...
Skriv svar