Felsöka Kretskort Till Trådmatning Esab Svets
Felsöka Kretskort Till Trådmatning Esab Svets
Hej, har precis registrerat mig i syfte att se om ni kan hjälpa mig laga ett kretskort till
min svets. Har en del erfarenhet av enklare kretskortsbyggsatser och förståelse för de enklare komponenterna på ett kretskort.
Har haft svetsen inlämnad och fått konstaterat att kretskortet som styr trådmatningen är trasigt.
Finns ström fram till kretskortet men ingen ström ut till trådmatningsmotorn.
Som första felsökning har jag bara kollat att inget verkar vara löst samt att inga komponenter ser skadade ut vid visuell kontroll.
Hoppas att ni skulle kunna peka mig åt rätt håll så jag vet vad jag ska börja mäta osv. Har tyvärr bara tillgång till multimeter inget mer avancerat.
Med vänliga Hälsningar Glenn
min svets. Har en del erfarenhet av enklare kretskortsbyggsatser och förståelse för de enklare komponenterna på ett kretskort.
Har haft svetsen inlämnad och fått konstaterat att kretskortet som styr trådmatningen är trasigt.
Finns ström fram till kretskortet men ingen ström ut till trådmatningsmotorn.
Som första felsökning har jag bara kollat att inget verkar vara löst samt att inga komponenter ser skadade ut vid visuell kontroll.
Hoppas att ni skulle kunna peka mig åt rätt håll så jag vet vad jag ska börja mäta osv. Har tyvärr bara tillgång till multimeter inget mer avancerat.
Med vänliga Hälsningar Glenn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsöka Kretskort Till Trådmatning Esab Svets
Får du signal från handtaget när du trycker in knappen? B4 och B5 på kopplingsschemat.
Hej tack för ditt svar.
Jag har mätt vid XS4 att knappen fungerar i slangpaketet.
Vad gör det för skillnad om jag skulle mäta vid b punkterna? Om jag ska mäta där så är det 230 v likström på multimetern?
Mvh
Jag har mätt vid XS4 att knappen fungerar i slangpaketet.
Vad gör det för skillnad om jag skulle mäta vid b punkterna? Om jag ska mäta där så är det 230 v likström på multimetern?
Mvh
Har mätt mellan b4 b5 nu helt dött med knapp intryckt.
Har du möjlighet att testa ett annat slangpaket? Kan vara kabelbrott.
- SeniorLemuren
Det ska det vara. Mät i stället mellan B3 och B4 där skall du ha samma spänning som mellan B3 och B5 när knappen är intryckt.lennis skrev:Har mätt mellan b4 b5 nu helt dött med knapp intryckt.
Har mätt knappen i slang paketkonig7070 skrev:Har du möjlighet att testa ett annat slangpaket? Kan vara kabelbrott.
Ingen spänning på någon av de två. Varken med knapp intryckt eller ejSeniorLemuren skrev:Det ska det vara. Mät i stället mellan B3 och B4 där skall du ha samma spänning som mellan B3 och B5 när knappen är intryckt.lennis skrev:Har mätt mellan b4 b5 nu helt dött med knapp intryckt.
- SeniorLemuren
Då är det förmodligen likriktarbryggan som blåst. Mät om du får ut växelspänning från trafon på sekundärsidan som matar diodbryggan. Har du spänning där så mät över C1 och kolla om du har likspänning där.
Har du ingen spänning ut från trafon på sekundärsidan så får du kolla om du har spänning in på trafons primärsida (A1-A2).
Har du ingen spänning ut från trafon på sekundärsidan så får du kolla om du har spänning in på trafons primärsida (A1-A2).
Tm1 är den som matar diodbryggan? Hur ser jag vilken som är sekundärsidan? Tack för ditt tålamod och att du tar dig tid att svara.SeniorLemuren skrev:Då är det förmodligen likriktarbryggan som blåst. Mät om du får ut växelspänning från trafon på sekundärsidan som matar diodbryggan. Har du spänning där så mät över C1 och kolla om du har likspänning där.
Mvh Glenn
Ja, Tm1 matar likriktarbryggan.
Sekundärsidan är den med två grova ledningar ut som går vidare till likriktarbryggan.
Sekundärsidan är den med två grova ledningar ut som går vidare till likriktarbryggan.
Mellan a1 och a2 på kretskort har jag 230v
Mvh Glenn
- SeniorLemuren
Du ska inte mäta sekundären till jord. Du skall ha växelspänning när du mäter på de 2 grova kablarna från transformatorn. Om det finns växelspänning där så skall du även ha likspänning mellan B3-B5. Om du inte har det så är diodbryggan trasig. (Om du är säker på att du har 230 Volt in på högsta svetsläget. spänningen å primärsidan varierar ju beroende på svetsströmsomkopplaren läge.)
Kolla även den övertemperaturskyddet. Det skall vara 0 ohm om det är helt. Glöm inte att bryta spänningen först. Det borde inte vara trasigt eftersom du säger att du har spänning in på primärsidan av transformatorn.
Om det inte finns spänning på de 2 grova kablarna ut från transformatorn så får du kolla med ohm-mätaren att det inte är avbrott i primärlindningen. Samma där, glöm inte att dra ur kontakten först.
Kolla även den övertemperaturskyddet. Det skall vara 0 ohm om det är helt. Glöm inte att bryta spänningen först. Det borde inte vara trasigt eftersom du säger att du har spänning in på primärsidan av transformatorn.
Om det inte finns spänning på de 2 grova kablarna ut från transformatorn så får du kolla med ohm-mätaren att det inte är avbrott i primärlindningen. Samma där, glöm inte att dra ur kontakten först.

Okey, vill vara säker på att jag mätt rätt så laddar upp en bild till.
Mellan de gröna prickarna skulle jag mäta då som jag förstått det. Där är det ingen växelspänning.
Mäter jag mellan blå prickarna och fas (mäter jag vid inkommande el till vänster nederkant på bilden) så får jag 230 växelspänning.
Då är diodbryggan trasig eller? Antar att jag måste plocka bort dioderna och mäta dem 1 och 1?
Räcker det med en vanlig sån diod/testmätning som piper på multimetern?
Mvh Glenn
Mellan de gröna prickarna skulle jag mäta då som jag förstått det. Där är det ingen växelspänning.
Mäter jag mellan blå prickarna och fas (mäter jag vid inkommande el till vänster nederkant på bilden) så får jag 230 växelspänning.
Då är diodbryggan trasig eller? Antar att jag måste plocka bort dioderna och mäta dem 1 och 1?
Räcker det med en vanlig sån diod/testmätning som piper på multimetern?
Mvh Glenn