Bägge körde med makitas maskiner och var överlag nöjda med dom, men, batteripacken håller inte för längre omgångar med cirkelsågen.
Detta är vad de fått veta av sin ÅF som byter batterier på löpande band, och vad de själva kommit fram till då batterier som inte gått i cirkelsåg håller utan problem.
Jag visade min nyfikenhet och eftersom deras ÅF inte vill ha in mer trasiga batterier så fick jag 2st 14,4v 3Ah och 2st 18v 3Ah packet att kika i.
Och dom är uppbyggda med gröna celler märkta med: (ordagrant)
SE US18650 V
T V112LTG20 D
Pyttelite google säger att det är Sonys, men jag hittar inte mer om Ah eller hur hög urladdning/laddning de tål.
Cellerna sitter i parallella par och sen i serie för att uppnå spänning. Och det är helt enkelt celler som gett upp, läckt ur sig en massa äckel. Alltid ett parallellt par som dött, men dör en cell så tar den väl den andra cellen med sig.
Överlag verkar de flesta cellerna lida mer eller mindre, bara några enstaka såg fina ut. Och totalt var drygt hälften av alla celler döda.
Självklart plockar jag ur de som fortfarande håller spänning. Sen ska jag bygga en jigg för att ladda dom och kolla kapaciteten tänkte jag.
Men för info för er som har makita, ta´t lugnt med cirkelsågen!