Hej, allihop. Jag håller på med ett litet projekt just nu. Det är ett metalldetektor-kit som heter "Barracuda Legend Pi".
För ca 2 veckor sen så fick jag fick hem ett paket på posten som innhöll en fin liten mörkröd pcb och de komponenterna som behövdes.
Det var inga större problem att få ihop allt för den var tydligt märkt, förutom att jag satte två av transistorerna bak och fram, så de måste jag löda av och sätta tillbaks rätt.
Tror ni att de blir skadade av värmen av detta, och jag kanske borde beställa nya och göra om detta?
Det är en 2N5485 och en MPF102. Går det att använda några andra liknande transistorer som jag kan ha hemma redan möjligtvis?
Sen så håller jag nu på och göra en "search coil" som är 11" i diameter enligt designen som en annan Barracuda snubbe som heter Fredrick Barnes och som har en kanal på Youtube.
Jag har virat en 2,5mm koppartråd 20 varv runt.
Vet nån hur jag kan räkna ut detta och få det att funka?
Tack så mycket. /F.
Barracuda Legend Pi kit.
- lillahuset
- Gått bort
Re: Barracuda Legend Pi kit.
Om du upptäckte felet innan du kopplade in matningen är det nog inget problem. Är du bara någorlunda kompetent när det gäller lödning är nog värmen inget problem.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Innan du går ut och letar vikingaskatter eller borttappade guldringar på badstränder, kolla om det är legalt först.
Det är inte legalt att gå med metalldetektor någonstans i Sverige överhuvudtaget. Behövs tillstånd från länsstyrelsen, även för att hitta guldringen du tappat i gruset på uppfarten.
Dock skall det till en del för att du inte skall få söka men du måste ange exakt var och varför du vill söka och så länge det inte finns några fornlämningar inom området så är chansen god.
Att söka efter tappade grejer på en strand tex är helt ok och har fått tillstånd för det själv för några veckor sedan då jag skaffat en metallsökare, men det tog en 2 månader innan jag fick tillståndet men det är säkert pga semestertider för förra året tog det "bara" ca 3 veckor men det skickade jag in i april.
Allt du sedan hittar av värde måste du enligt lag lämna in till polisen då du inte är ägaren men om ingen hämtar ut efter några fåtal månader så är det ditt. Är det något väldigt värdefullt säg tex en diamantring för 100k och polisen hittar ägaren så är det praxis att man får ett antal % av värdet i hittelön. Finns dock tyvärr inte något lag eller dylikt om det.
Att söka efter tappade grejer på en strand tex är helt ok och har fått tillstånd för det själv för några veckor sedan då jag skaffat en metallsökare, men det tog en 2 månader innan jag fick tillståndet men det är säkert pga semestertider för förra året tog det "bara" ca 3 veckor men det skickade jag in i april.
Allt du sedan hittar av värde måste du enligt lag lämna in till polisen då du inte är ägaren men om ingen hämtar ut efter några fåtal månader så är det ditt. Är det något väldigt värdefullt säg tex en diamantring för 100k och polisen hittar ägaren så är det praxis att man får ett antal % av värdet i hittelön. Finns dock tyvärr inte något lag eller dylikt om det.