Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.
Re: Velleman Vertex K8400 3D-printer tråden.
Tack så mycket, jag vet inte hur många gånger jag läst denna tråd
men många inlägg brukar kunna bli inaktuella när det dyker upp nya bättre lösningar så det var lite därför jag letade efter en aktuell lista som samlat de senaste och bästa lösningarna.

@soo1
Kolla även http://forum.velleman.eu, under "Vertex 3D Printer - NEW" samt wikin http://www.k8xxx-3dprinters.crimed.be/w ... 3D_Printer. Där finns många tips
Kolla även http://forum.velleman.eu, under "Vertex 3D Printer - NEW" samt wikin http://www.k8xxx-3dprinters.crimed.be/w ... 3D_Printer. Där finns många tips
Är det någon som försökt få ner ljudnivån på skrivaren?
Just nu har jag skrivaren placerad i vardagsrummet och oväsendet den för gör det väldigt jobbigt att vistas där.
Det blir inte bättre av att jag bor i en etta så det finns inte så många andra ställen att ta vägen under tiden jag
skriver ut något. En första åtgärd som jag gjort är att inhandla en 10mm ljudisoleringsplatta på Biltema och
placerat under skrivaren i förhoppning att ta bort en del av vibrationerna och därmed sänka ljudnivån något.
En enkel Android app visar att det sänkte ljudnivån från mellan 48-52 decibel utan plattan till 43-49 decibel
med plattan. Tyvärr låter den fortfarande alldeles för högt.
I nästa steg så tänkte jag placera skrivaren i en garderob i hallen. Det innebär då dels att jag kan stänga en
dörr. Vilket sänker ljudnivån till 18-22 decibel., mycket bättre
Stänger jag också garderobs dörren så kanske
jag kan minska nivån med ytterligare någon decibel. Men test få avgöra ifall det blir för varmt skrivare med
stängd garderobs dörr. Är det någon som vet hur varmt denna skrivare klarar?
Tänkte styra skrivaren med hjälpt av OctoPrint och en raspberry pi, och i förlängningen även koppla in en
webbkamera för övervakning.
Just nu har jag skrivaren placerad i vardagsrummet och oväsendet den för gör det väldigt jobbigt att vistas där.
Det blir inte bättre av att jag bor i en etta så det finns inte så många andra ställen att ta vägen under tiden jag
skriver ut något. En första åtgärd som jag gjort är att inhandla en 10mm ljudisoleringsplatta på Biltema och
placerat under skrivaren i förhoppning att ta bort en del av vibrationerna och därmed sänka ljudnivån något.
En enkel Android app visar att det sänkte ljudnivån från mellan 48-52 decibel utan plattan till 43-49 decibel
med plattan. Tyvärr låter den fortfarande alldeles för högt.
I nästa steg så tänkte jag placera skrivaren i en garderob i hallen. Det innebär då dels att jag kan stänga en
dörr. Vilket sänker ljudnivån till 18-22 decibel., mycket bättre

jag kan minska nivån med ytterligare någon decibel. Men test få avgöra ifall det blir för varmt skrivare med
stängd garderobs dörr. Är det någon som vet hur varmt denna skrivare klarar?
Tänkte styra skrivaren med hjälpt av OctoPrint och en raspberry pi, och i förlängningen även koppla in en
webbkamera för övervakning.
Har tyvärr inga tips för att få den tystare, se till att alla skrivar är åtdragna ordentligt och olja där de ska oljas...
Har sätt ett kullager från Biltema längst upp på gängstången, det hjälpte en del. Finns att skriva ut på thingiverse, hittar du inte så kan ja leta upp den åt dig.
Däremot kan jag säga att jag har aldrig haft några problem alls med min som står i klädkammaren med octopi och tuggar på. Dock är det ventilerat dit in. Tipsar verkligen om octopi, super smidigt och lättanvänt!
Har sätt ett kullager från Biltema längst upp på gängstången, det hjälpte en del. Finns att skriva ut på thingiverse, hittar du inte så kan ja leta upp den åt dig.
Däremot kan jag säga att jag har aldrig haft några problem alls med min som står i klädkammaren med octopi och tuggar på. Dock är det ventilerat dit in. Tipsar verkligen om octopi, super smidigt och lättanvänt!
Ett hett tips, Sätt en brandvarnare i garderoben!
Virr3:
Kullager längst upp på gängstången köra jag med, tycker inte den påverkar något vi normal utskrift, men hjälper en del i början/slutet om z flyttas mycket.
Idag har flyttat in 3d skrivaren i garderoben tillsammans med en raspberry pi som kör octoprint och det har sänkt ljudnivån otroligt mycket i resten av lägenheten.
Temperaturen verkar inte heller vara ett problem, blir omkring 35-40 grader.
En kamera modul till raspberry pi:n är också beställd och om några veckor kommer jag kunna fjärrövervaka skrivaren.
Kullager längst upp på gängstången köra jag med, tycker inte den påverkar något vi normal utskrift, men hjälper en del i början/slutet om z flyttas mycket.
Idag har flyttat in 3d skrivaren i garderoben tillsammans med en raspberry pi som kör octoprint och det har sänkt ljudnivån otroligt mycket i resten av lägenheten.
Temperaturen verkar inte heller vara ett problem, blir omkring 35-40 grader.
En kamera modul till raspberry pi:n är också beställd och om några veckor kommer jag kunna fjärrövervaka skrivaren.
Måste bara posta och säga att jag blev överraskad av resultatet på utskrifterna, mycket bättre än vad jag hade hoppats på.
Å så kom första bakslaget för min del i k8400 världen.
På nått sätt har en av drivarna till stegmotorerna brunnit.
Någon som vet var man kan få tag på en ny ganska så fort?
Conrad där jag köpt den ifrån är inte direkt snabba på att svara.
På nått sätt har en av drivarna till stegmotorerna brunnit.
Någon som vet var man kan få tag på en ny ganska så fort?
Conrad där jag köpt den ifrån är inte direkt snabba på att svara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag skulle testa att ringa till närmaste Kjell.com butik och be dom plocka hem.
Även att den inte finns som artikel så ska dom kunna plocka hem från Velleman.
Även att den inte finns som artikel så ska dom kunna plocka hem från Velleman.
Ja jag testade precis det men dom stängde klockan 18 och jag ringde ett par minuter efter.
Får göra ett nytt försök imorron.
Men om någon vet något annat sätt så tar jag gärna emot tips.
Får göra ett nytt försök imorron.
Men om någon vet något annat sätt så tar jag gärna emot tips.
Fritzax:
Jag skulle provat att reklamerat den direkt till Velleman (http://support.velleman.eu/index.php). Läser man på Vellemans forum så verkar de väldigt generösa och har till och med ersatt skador som orsakts av fel montering. Jag reklamerade ett par av metall stängerna då de inte var raka, fick nya med posten på 1-2 veckor.
Jag skulle provat att reklamerat den direkt till Velleman (http://support.velleman.eu/index.php). Läser man på Vellemans forum så verkar de väldigt generösa och har till och med ersatt skador som orsakts av fel montering. Jag reklamerade ett par av metall stängerna då de inte var raka, fick nya med posten på 1-2 veckor.
Funderade lite på det här som dom "fixat" i den här firmware http://www.k8xxx-3dprinters.crimed.be/w ... Mod_extrud
Är detta något man borde lägga in? Kör ni andra med denna eller original?
Är detta något man borde lägga in? Kör ni andra med denna eller original?
Det som är ändrat verkar vara steps/mm för extrudern
Jag har inte brytt mig om att uppdatera firmware för detta. Har dock ställt ner flow till 80%
Om jag inte misstar mig helt nu, så kan du lika gärna ställa in detta i Cura/Repetier (eller whatever)With the default settings of the Vertex Marlin firmware, it appears that the extrusion value is set too high, resulting in over-extrusion and messy prints (mostly too much infill).
Default steps/mm for the extruders are set at 200. The optimum seems to be around 148.7
Jag har inte brytt mig om att uppdatera firmware för detta. Har dock ställt ner flow till 80%
Det låter bra det, vill ju inte lägga in custom firmware i onödan så att säga.