bygga radiostyrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
beavy-o

bygga radiostyrning?

Inlägg av beavy-o »

Hej!

jag är ny på detta forum, så ni får ursäkta om jag postat på fel ställe eller något sådant..

Nu till min fråga. Jag undrar om det finns färdiga scheman/byggsatser på radiostyrningar? Jag menar då både sändare och mottagare. Det jag är ute efter är att trådlöst kunna styra en elmotor(/er) och kanske nåt servo.

jag har försökt söka både på google och här på forumet, men inte hittat nåt. nån som vet nåt?

måste passa på och tacka för ett väldigt bra forum också! (att döma från de trådar jag har läst)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

visst finns det men det gäller att hitta dom med,
vet med mig att det fanns ritningar till 27Mhz radiostyrningar i dom böckerna från josty kit från sjuttitalet, sändarna var enkla men mottagarna kan vara lite värre(undras om man hittar dom ickretsarna för dom byggena nu)

bygger du för skojs skull så kan jag kolla om jag hittar boken

är det bara priset så kolla efter en beg radiostyrning då det tyvärr är dyrare att bygga än att köpa, klart vill man specialfunktioner så är det ibland ända sättet att bygga själv
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Tack för svar!

jag tänkte mest bygga ihop nåt litet kul för skojs skull och för att lära mig mer om hur grejerna funkar osv. Om du orkar/har lust så vore det jättekul om du hittade böckerna.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Försök få tag på två vettiga radiomoduler och koppla en uC till var och en. Sen är det bara att skriva sitt egna "protokoll" i mjukvaran. Finns visst några moduler som var väldigt lättanvända, sök här på forumet så hittar du säkert tråden om dem.
Joe

Inlägg av Joe »

Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu verkar det vara som om att du egentligen behöver att skicka data och det kan även göras med LPRS easy Radio som saluförs av Acal. Dessa moduler kopplar man i praktiken till 3,3-5V, kopplar in en UART i 3,3-5V nivå (alltså ingen MAX232 eller så), sättar dit en antenn och sedan fungerar det!

Man kan ställa in kanal osv men det kan du läsa i databladet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Här finns en projekt med RF-moduler och PIC'ar:
http://jap.hu/electronic/codec.html

Har inte testat än, men det är lockande att använda denna konstruktion med de RF-moduler som finns i Harald Nyborgs extremt billiga ljusfjärr.
Skriv svar