Hej!
Jag har surfat runt på nätet för att försöka hitta en koncentrisk 47kB stereo-pot men gått bet.
Jag vill att båda rattarna har samma diameter (för enkel tracking).
Nån som har nåt tips?
MVH/Roger
PS
Jag hittade en 500kB pot men gillade varken resistansen eller rattarna. Det var nån amerikansk "gitarr-firma" som sålde dom men jag kommer inte ihåg vad dom hette.
Koncentrisk 47kB stereo-pot med rattar?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Koncentrisk 47kB stereo-pot med rattar?
http://www.ecotec-online.se/images/prod ... 767101.JPG
stereo 50k log (på samma axel)
Flera modeller finns.
http://www.ecotec-online.se/
Kan du inte fixa balanskontroll?
stereo 50k log (på samma axel)
Flera modeller finns.
http://www.ecotec-online.se/
Kan du inte fixa balanskontroll?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det där är ingen koncentrisk pot.
Jag behöver en koncentrisk pot.
Detta är anledningen:
Separat balanskontroll introducerar en käll-resistans som i sin tur får mina rörförstärkare (PA) att brumma.
Justeringen av balans är nödvändig för jag kör utan återkoppling i mina PA.
Men jag kan inte ha en justering av balansen som kraftigt ökar brummet.
Jag har märkt att den koncentriska pot jag ändå råkar ha (Omeg, 47kB) ger brum så fort jag försöker korrigera balansen.
Uppskattar ekvivalent Thevenin-resistans hos källan till att då vara 5k, typ.
Jag har sökt på Omegs hemsida för att försöka inskaffa fler.
Hittar dock inga samtidigt som jag vet att deras rattar suger.
MVH/Roger
Jag behöver en koncentrisk pot.
Detta är anledningen:
Separat balanskontroll introducerar en käll-resistans som i sin tur får mina rörförstärkare (PA) att brumma.
Justeringen av balans är nödvändig för jag kör utan återkoppling i mina PA.
Men jag kan inte ha en justering av balansen som kraftigt ökar brummet.
Jag har märkt att den koncentriska pot jag ändå råkar ha (Omeg, 47kB) ger brum så fort jag försöker korrigera balansen.
Uppskattar ekvivalent Thevenin-resistans hos källan till att då vara 5k, typ.
Jag har sökt på Omegs hemsida för att försöka inskaffa fler.
Hittar dock inga samtidigt som jag vet att deras rattar suger.
MVH/Roger
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Koncentriska potentiometrar är potentiometrar stackade efter varandra längs samma axel, men med individuell kontroll.
http://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/ ... ometer/QVD
Jag har aldrig sett det du efterfrågar, som lösa delar. Kanske för att jag inte letat...
http://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas/ ... ometer/QVD
Jag har aldrig sett det du efterfrågar, som lösa delar. Kanske för att jag inte letat...

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack MadModder, men 250k är för mycket.
Med 47k och lite offset så kanske effektiv drivande resistans för offset-kanalen (dvs den som behöver dämpas) inte är mer än 5k.
PA't är tydligen mycket känslig på den punkten.
Min önskan sen är som sagt två rattar med samma diametrar som man bara offset-justerar för balans.
Jag vet att detta fanns på 80-tals HiFi.
MVH/Roger
PS
Och ja, jag ska försöka vara mer förklarande i mina inlägg även om jag själv inte kan så mycket
Vänta nu, jag har ju redan en 47kB koncentrisk pot och när jag ställer den till optimal balans så brummar det. MEN om detta sker innan en förförstärkare (pA) så är drivande impedans ut mot PA alltid lika låg. Frågan är bara vad pA't i sig gillar. Min PA gillar det dock inte
PA=Power Amplifier
pA= Pre Amplifier
Med 47k och lite offset så kanske effektiv drivande resistans för offset-kanalen (dvs den som behöver dämpas) inte är mer än 5k.
PA't är tydligen mycket känslig på den punkten.
Min önskan sen är som sagt två rattar med samma diametrar som man bara offset-justerar för balans.
Jag vet att detta fanns på 80-tals HiFi.
MVH/Roger
PS
Och ja, jag ska försöka vara mer förklarande i mina inlägg även om jag själv inte kan så mycket

Vänta nu, jag har ju redan en 47kB koncentrisk pot och när jag ställer den till optimal balans så brummar det. MEN om detta sker innan en förförstärkare (pA) så är drivande impedans ut mot PA alltid lika låg. Frågan är bara vad pA't i sig gillar. Min PA gillar det dock inte

PA=Power Amplifier
pA= Pre Amplifier
Tyvärr så hittar man väl lättast sådana pottar genom att slakta gammal hemelektronik. En trasig bilstereo från "rattaxel"-tiden kan ha pottar med en hel klase olika funktioner på olika axlar. De brukar för övrigt ha en pot utanpå axeln till tuningfunktionen...
Jag minns dock inte om det brukade vara balans på samma ratt som volymen (oftast vänster) och tonkontroll på samma ratt som stationsinställningen (oftast höger) eller tvärt om. En balanspot har ju speciella egenskaper så att säga.
Jag minns dock inte om det brukade vara balans på samma ratt som volymen (oftast vänster) och tonkontroll på samma ratt som stationsinställningen (oftast höger) eller tvärt om. En balanspot har ju speciella egenskaper så att säga.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Njae, nu komplicerar du det hela.
På gamla radioapparater var det nog så men för att få balanskontroll mha en koncentrisk pot behöver liksom båda potarna bara vara volymkontroll för respektive kanal vartefter man snedställer den ena utifrån det balansbehov man har.
Löjligt simpelt, tycker jag.
Vitsen med detta är samtidigt att om man vill ha en separat balanskontroll utöver volym på vanligt sätt så genererar balanskontrollen en effektiv serieresistans in mot rörförstärkaren som pga detta genererar mer brum än nödvändigt (brummet är minst när Rs=0).
Åtmistone blir det så med det balanskonceptet jag fått lära mig (två serieresistanser och balanspoten mitt emellan kanalerna med löparen till backe).
MVH/Roger
På gamla radioapparater var det nog så men för att få balanskontroll mha en koncentrisk pot behöver liksom båda potarna bara vara volymkontroll för respektive kanal vartefter man snedställer den ena utifrån det balansbehov man har.
Löjligt simpelt, tycker jag.
Vitsen med detta är samtidigt att om man vill ha en separat balanskontroll utöver volym på vanligt sätt så genererar balanskontrollen en effektiv serieresistans in mot rörförstärkaren som pga detta genererar mer brum än nödvändigt (brummet är minst när Rs=0).
Åtmistone blir det så med det balanskonceptet jag fått lära mig (två serieresistanser och balanspoten mitt emellan kanalerna med löparen till backe).
MVH/Roger