Högtalarkonstruktion, del II
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34846
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Jag har kört med ull man stoppar djur med (sytillbehörsaffären) eller polyesterull från Ljudia eller HifI-kit.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Jag gillar ditt tips med sytillbehörsaffären 
Det var precis det jag siktade på för jag har precis fått mina element från HiFi-Kit och har ingen större lust att lägga ytterligare en beställning på enbart ull
Så än en gång soundbrigade, tack!
MVH/Roger

Det var precis det jag siktade på för jag har precis fått mina element från HiFi-Kit och har ingen större lust att lägga ytterligare en beställning på enbart ull

Så än en gång soundbrigade, tack!
MVH/Roger
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8380
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Det finna 2 sätt.rogerk8 skrev:Vad ska jag göra åt spiken som stack och fick locket att spricka?
Nån som har nåt förslag?
Jag behöver dessutom driva in den lite till mha ett drivdon så jag kan sandpappra ner alla skarvar.
Om jag försöker gräva efter spiken så blir det jättefult.
Eventuellt kan man bända loss "sprickan", använda drivdonet för att banka tillbaks spiken något samt limma tillbaks flisan efteråt.
Kan gå med det enda lilla problemet om ett nytt spikhål.
Om jag inte gör nåt utan bara driver in den lite till (och kanske hamrar sprickan så platt som möjligt) så är frågan vad seriös slipning gör för skada/nytta.
Kanske jag kan dona spiken, hamra flisan, limma flisan och sen slipa?
Annars får jag väl ställa högtalaren uppochner
Jag som har ambitionen att få dom så fina som möjligt ju
MVH/Roger
1. Knacka försiktigt ut spiken med dornen och limma fast flisan. Klipp av spiken så att den inte når fram och slå tillbaka den i samma hål.
2. Knacka försiktigt ut spiken med dornen och limma fast flisan. Ta sedan en borr och borra upp spikhålet åt ett annat håll med ett borr som är lite klenare än spiken. Slå sedan in spiken i den riktning du förborrade.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34846
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Nu är du redan färdig men jag skulle nog, om jag nu varit på hugget tidigare, föreslå att du använt små fina träskruvar, tex 4x40 med försänkt skalle och kanske torx eller annan bra "skalle". Då gör det inte så mycket att skruvarna syns.
Vi har dessutom svarta 4x40-skruv för Philipsbits på jobbet och de passar kanonbra till högtalarlådor.
Jag har ett minne från en lyssningsstund då jag fick spela medhavda CD- och LP-skivor via ett par Acoustic Energy AE1 (se nedan). Eftersom dessa var uppställda jämte ett par STORA högtalare trodde jag att det var de stora som spelade eftersom ljudet var så mäktigt, men jag hade fel.
Genom att sätta in små element som faller av ganska tidigt, i en låda och dämpar lådan rejält får man en fin rak kurva som går långt ner i basen, men till priset av låg verkningsgrad. Man får putta in MÅNGA watt för att få ut detta biffiga ljud.
Den röda linjen i diagrammet har jag ritat in på måfå, men illustrerar ändå hur man får små högtalare spela lågt.
Scheisse, det blev inte bra det där, men klicka på bilden för att se den lite större ..
Sådana här små fina högtalare skulle jag vilja äga, men djävlar vad dyra de är.

Vi har dessutom svarta 4x40-skruv för Philipsbits på jobbet och de passar kanonbra till högtalarlådor.
Jag har ett minne från en lyssningsstund då jag fick spela medhavda CD- och LP-skivor via ett par Acoustic Energy AE1 (se nedan). Eftersom dessa var uppställda jämte ett par STORA högtalare trodde jag att det var de stora som spelade eftersom ljudet var så mäktigt, men jag hade fel.
Genom att sätta in små element som faller av ganska tidigt, i en låda och dämpar lådan rejält får man en fin rak kurva som går långt ner i basen, men till priset av låg verkningsgrad. Man får putta in MÅNGA watt för att få ut detta biffiga ljud.
Den röda linjen i diagrammet har jag ritat in på måfå, men illustrerar ändå hur man får små högtalare spela lågt.
Scheisse, det blev inte bra det där, men klicka på bilden för att se den lite större ..

Sådana här små fina högtalare skulle jag vilja äga, men djävlar vad dyra de är.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Jag var inne på att spika väldigt tidigt och då inte bara för att jag inte äger någon skruvdragare (även om jag har bits till borrmaskinen).
Jag ville spika för jag har inte gjort det på typ 20 år (och se hur det gick
).
Idag har jag köpt ett 4mm Drivdon och Kemiskt Trä på clas-olle.
När det gäller dina fina grafer kan jag tyvärr inte se vad det står (inte ens när jag dubbelklickar dom).
Men om jag förstår saken rätt (vilket jag förmodligen inte gör
) så är ditt tips att dämpa hela basen (uppemot 30dB dvs 1000ggr i effekt) och alla dess frekvenser utom för typ 20Hz?
Rosa verkar falla 12dB per oktav (HP) vilket passar för att invers-kompensera med ett andra ordningens filter (LP).
Så genom att dra ner verkningsgraden nåt så fruktansvärt så kan man få låg frekvensgång.
Är jag i närheten av att förstå vad du menade?
MVH/Roger
PS
Mycket fina högtalare dom där AE!
Jag ville spika för jag har inte gjort det på typ 20 år (och se hur det gick

Idag har jag köpt ett 4mm Drivdon och Kemiskt Trä på clas-olle.
När det gäller dina fina grafer kan jag tyvärr inte se vad det står (inte ens när jag dubbelklickar dom).
Men om jag förstår saken rätt (vilket jag förmodligen inte gör

Rosa verkar falla 12dB per oktav (HP) vilket passar för att invers-kompensera med ett andra ordningens filter (LP).
Så genom att dra ner verkningsgraden nåt så fruktansvärt så kan man få låg frekvensgång.
Är jag i närheten av att förstå vad du menade?
MVH/Roger
PS
Mycket fina högtalare dom där AE!
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Dom här grejerna köpte jag idag.
Drivdonet behöver jag för att försänka all spik så att det blir slipmarginal.
Det kemiska trät behöver jag för att laga sprickor i samband med borrning av hål för högtalarkontakter (egentligen lite pedantiskt men jag gillar inte onödigt läckage).
MVH/Roger
PS
Min veckobudget tillät ingen slipmaskin denna vecka
Drivdonet behöver jag för att försänka all spik så att det blir slipmarginal.
Det kemiska trät behöver jag för att laga sprickor i samband med borrning av hål för högtalarkontakter (egentligen lite pedantiskt men jag gillar inte onödigt läckage).
MVH/Roger
PS
Min veckobudget tillät ingen slipmaskin denna vecka

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34846
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Texten spelar ingen roll; jag snöt en grav och ritade dit en egen röd linje för att visa principen för hur kraftig dämpning ger djupare bas i en liten låda. Du anar var 3dB eller 6dB-punkterna ligger odämpat och var den hamnar om du dämpar. Det hela är mer kvalitativt än kvanitatvivt.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Jag förstår inte vad du säger 
Menar du, som jag försökte illustrera, elektrisk dämpning eller menar du att dämpmaterial kan åstadkomma detta på nåt mirakulöst sätt?
MVH/Roger

Menar du, som jag försökte illustrera, elektrisk dämpning eller menar du att dämpmaterial kan åstadkomma detta på nåt mirakulöst sätt?
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Mitt drivdon är kasst.
Det är dels en millimeter större än spiken, dels skålformat.
Får försöka skaffa en 3mm platt sak.
MVH/Roger
PS
Det är lite svårt att driva in skruvar på detta sätt
Det är dels en millimeter större än spiken, dels skålformat.
Får försöka skaffa en 3mm platt sak.
MVH/Roger
PS
Det är lite svårt att driva in skruvar på detta sätt

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34846
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Mekanisk dämpning. Ju mer du trycker in i lådan, destu trögare är det för högtalaren att jobba.
Du skulle givet vis haft en körnare. Dess spets "gräver ner sig" i spikens huvud och håller sig på plats. Du behöver ju bara ha ner spiken några tiondelar.
http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6rna ... ft/40-7288
Du skulle givet vis haft en körnare. Dess spets "gräver ner sig" i spikens huvud och håller sig på plats. Du behöver ju bara ha ner spiken några tiondelar.
http://www.clasohlson.com/se/K%C3%B6rna ... ft/40-7288
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Tack för tipset med körnaren!
Jag råkar faktiskt ha en.
Förmodligen ärvd av morfar.
Bifogar menlös bild
MVH/Roger
PS
För du har rätt, spiken behöver bara ner nån halv millimeter och samtidigt som man slår på den med donet är det ju tacksamt om inte donet ramlar av. Nån halvmillimeter med körnaren gör också att spikhålet inte blir större än själva spikhuvudet. Perfekt
Nu ska jag jobba en stund
Jag råkar faktiskt ha en.
Förmodligen ärvd av morfar.
Bifogar menlös bild

MVH/Roger
PS
För du har rätt, spiken behöver bara ner nån halv millimeter och samtidigt som man slår på den med donet är det ju tacksamt om inte donet ramlar av. Nån halvmillimeter med körnaren gör också att spikhålet inte blir större än själva spikhuvudet. Perfekt

Nu ska jag jobba en stund

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Nu har jag nyttjat körnaren för att driva in spiken några tiondelar.
Blev superbra
Tack soundbrigade!
Sen nyttjade jag mitt (skålformade) drivdon till att dels driva tillbaka ett par spik som blev att sticka ut i baffelhålen dels donade jag ner spiken (breddmässigt) som hade hamnat på sniskan (för jag fick inte tag i den när jag bände loss flisan).
Dom spik som stack ut i baffelhålen drog jag sedan ut mha hammaren varefter jag klippte av en cm och slog i dom igen (tack SeniorLemuren).
Just nu försöker jag limma flisan.
I morgon ska jag använda det kemiska trät för att snygga till baksidans hål.
MVH/Roger
Blev superbra

Tack soundbrigade!
Sen nyttjade jag mitt (skålformade) drivdon till att dels driva tillbaka ett par spik som blev att sticka ut i baffelhålen dels donade jag ner spiken (breddmässigt) som hade hamnat på sniskan (för jag fick inte tag i den när jag bände loss flisan).
Dom spik som stack ut i baffelhålen drog jag sedan ut mha hammaren varefter jag klippte av en cm och slog i dom igen (tack SeniorLemuren).
Just nu försöker jag limma flisan.
I morgon ska jag använda det kemiska trät för att snygga till baksidans hål.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Idag har jag släppt på limpressningen, slipat bort pappersrester i typ en halvtimma och använt kemiskt trä för att fixa till sprickorna på baksidorna.
Det kemiska trät stelnade så fort att jag bara hann göra en högtalare åt gången
Pappersresterna var tråkiga men kalkylerade (möjligtvis hade jag kunnat smeta ut limmet bättre men samtidigt sväller det ju under press).
När jag fått slipat bort pappersresterna fick jag syn på nåt grått dvs spiken
På måndag ska jag köpa den där slipmaskinen och en uppsättning extra sandpapper.
Så vad tror ni om följande?
1) Slipa ner ojämnheter i skarvar mha P20 (kan handla om att slipa ner en hel bräda så mycket som 2mm)
2) Spraya på lite vatten med morsans blompistol
3) Finslipa med mindre grovt papper en stund, P100
4) Finslipa med ännu mindre grovt papper en stund, P240
5) Pensla på båtfernissa för första gången
6) Finslipa med P600
7) Pensla på båtfernissa för andra gången
Finslipa med P1000
9) Pensla på båtfernissa för tredje och sista gången
MVH/Roger
PS
Ni får gärna tipsa om nuffror på sandpapprena
Det kemiska trät stelnade så fort att jag bara hann göra en högtalare åt gången

Pappersresterna var tråkiga men kalkylerade (möjligtvis hade jag kunnat smeta ut limmet bättre men samtidigt sväller det ju under press).
När jag fått slipat bort pappersresterna fick jag syn på nåt grått dvs spiken

På måndag ska jag köpa den där slipmaskinen och en uppsättning extra sandpapper.
Så vad tror ni om följande?
1) Slipa ner ojämnheter i skarvar mha P20 (kan handla om att slipa ner en hel bräda så mycket som 2mm)
2) Spraya på lite vatten med morsans blompistol

3) Finslipa med mindre grovt papper en stund, P100
4) Finslipa med ännu mindre grovt papper en stund, P240
5) Pensla på båtfernissa för första gången
6) Finslipa med P600
7) Pensla på båtfernissa för andra gången

9) Pensla på båtfernissa för tredje och sista gången
MVH/Roger
PS
Ni får gärna tipsa om nuffror på sandpapprena

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
- Inlägg: 12990
- Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43
Re: Högtalarkonstruktion, del II
Vad tror ni?
P20 borde jag väl kunna köra inne i lägenheten?
Resten tror jag dock jag måste stå ute och göra.
Men jag har redan rekat.
Det finns ett uttag vid uteplatsen
Måste då bara köpa en arbetsbänk också.
Finns billiga på clas-olle typ den här: http://www.clasohlson.com/se/Arbetsb%C3%A4nk/40-6889
MVH/Roger
P20 borde jag väl kunna köra inne i lägenheten?
Resten tror jag dock jag måste stå ute och göra.
Men jag har redan rekat.
Det finns ett uttag vid uteplatsen

Måste då bara köpa en arbetsbänk också.
Finns billiga på clas-olle typ den här: http://www.clasohlson.com/se/Arbetsb%C3%A4nk/40-6889
MVH/Roger