Använda lipo batterier och ladda det.
Använda lipo batterier och ladda det.
Har ingen erfarenhet av dessa batterier, det ska byggas in i ett projekt laddaren lika så.
Har det här batteriet automatiskt avstängning när spänningen är för hög eller låg, eller måste jag ha en extern bms?
http://www.ebay.com/itm/One-602030-3-7V ... 487e74f045
Den här laddaren, den bryter när batteriet är fullt/ tomt eller?
http://www.ebay.com/itm/5pcs-5V-1A-USB- ... 3394713060
Har det här batteriet automatiskt avstängning när spänningen är för hög eller låg, eller måste jag ha en extern bms?
http://www.ebay.com/itm/One-602030-3-7V ... 487e74f045
Den här laddaren, den bryter när batteriet är fullt/ tomt eller?
http://www.ebay.com/itm/5pcs-5V-1A-USB- ... 3394713060
Re: Använda lipo batterier och ladda det.
Som jag förstår så ska den laddaren bryta när batteriet är färdigladdat, men även så verkar det förhindra urladdning av batteriet till för låg spänning, sen verkar även batteriet ha en inbyggt skyddskrets.
Re: Använda lipo batterier och ladda det.
Hur ställer man strömmen på den laddararen? Laddar du dessa batterier med 1A så kan de faktiskt börja brinna i värsta fall för jag tvivlar nämligen på att de klarar mer än 1C och även om de precis gjort det så kortas deras livslängd.
Li-pol batterier laddas normalt med 1C så du skall titta efter en laddare som laddar med 300mA.
Li-pol batterier laddas normalt med 1C så du skall titta efter en laddare som laddar med 300mA.
Re: Använda lipo batterier och ladda det.
Vet inte exakt hur man ställer strömmen på laddaren, men det ska vara ett motstånd som som byts ut.
Här hittade svaret.
http://www.ebay.com/itm/10pcs-5V-Micro- ... 3a97cc08e4
Korten är inte exakt lika, men det är samma laddchip. Borde vara R3 på det första kort jag länkade till.
Här hittade svaret.
http://www.ebay.com/itm/10pcs-5V-Micro- ... 3a97cc08e4
Korten är inte exakt lika, men det är samma laddchip. Borde vara R3 på det första kort jag länkade till.
Re: Använda lipo batterier och ladda det.
LiIon/LiPol så skall det finnas avstängningskrets när det laddat färdigt och det brukar sättas till när strömmen är mellan 3-5% av C1 eller max 3 timmar, vilket som kommer först.
Har du ingen avstängnings-mekanism så måste du gå ned i spänning och tex. sätta spänningen på max strax under 4.1 Volt för en 3.7V batteri eller 4.0 Volt för en 3.6V batteri och du missar typ 20% av batteriets totala kapacitet - dvs. inte laddar mer än till ca 80% oavsett laddtid.
Man kan få fulla angiven kapacitet om den laddas till 4.1V (för 3.6V batteri) och 4.2V (för 3.7V batteri) - men då måste strömmen stängas av i tid då laddningen fortsätter förbi gränsen som gör batteriet cyklingstålig och strömmen slutar aldrig riktigt helt oavsett laddtid och man oxiderar sakta upp lithiumsalter till Litiumoxider och i värsta fall börja plätera anoden med metallisk lithium - ingen av processerna reverserbar utan det är permanent förlust och ökar farlighetsgraden av batteriet.
Till skillnad fån NiCD/NIMh och blybatterier så finns det ingen process som kan absorbera överladdning ens i väldigt liten strömnivå som sker vid kontinuerlig laddning vid 4.2 Volt och med olika biprocesser till slut göra värme av det (dvs. rekombinera väte och syre som sker i fallen NiCd/NiMh och blybatteri) utan syret som bildas oxiderar upp electrolytens organiska delar (och tex. bildar CO) och däri innehållande lithium-salter (till Li2O).
Har du ingen avstängnings-mekanism så måste du gå ned i spänning och tex. sätta spänningen på max strax under 4.1 Volt för en 3.7V batteri eller 4.0 Volt för en 3.6V batteri och du missar typ 20% av batteriets totala kapacitet - dvs. inte laddar mer än till ca 80% oavsett laddtid.
Man kan få fulla angiven kapacitet om den laddas till 4.1V (för 3.6V batteri) och 4.2V (för 3.7V batteri) - men då måste strömmen stängas av i tid då laddningen fortsätter förbi gränsen som gör batteriet cyklingstålig och strömmen slutar aldrig riktigt helt oavsett laddtid och man oxiderar sakta upp lithiumsalter till Litiumoxider och i värsta fall börja plätera anoden med metallisk lithium - ingen av processerna reverserbar utan det är permanent förlust och ökar farlighetsgraden av batteriet.
Till skillnad fån NiCD/NIMh och blybatterier så finns det ingen process som kan absorbera överladdning ens i väldigt liten strömnivå som sker vid kontinuerlig laddning vid 4.2 Volt och med olika biprocesser till slut göra värme av det (dvs. rekombinera väte och syre som sker i fallen NiCd/NiMh och blybatteri) utan syret som bildas oxiderar upp electrolytens organiska delar (och tex. bildar CO) och däri innehållande lithium-salter (till Li2O).
Re: Använda lipo batterier och ladda det.
Man kan få fulla angiven kapacitet om den laddas till 4.1V (för 3.6V batteri) och 4.2V (för 3.7V batteri)
Håller nog inte med där, såvida det nu inte finns några specialbatterier som klarar detta men det är i alla fall inget jag varit med om.
Alla laddare och ladd kretsar (värda sitt namn) för Lithium batterier arbetar ju med CC - CV metoden och i den ordningen för att få ett helt fullt batteri. Alltså först hålla strömmen som normalt är 1C och en spänning som blir vad den blir beroende på urladdningsgraden av batteriet och när spänningen till slut når exakt 4.2V så går den direkt över till CV där spänningen hålles oavsett hur mycket eller lite ström som batteriet tar tills strömmen bara är några fåtal % av den ursprungliga laddströmmen då laddningen stängs av.
Att bara ladda ett 4.2V batteri till precis 4.2V och exakt då stänga av laddningen utan efterföljande CV laddning så missar man kapacitet, hur mycket kommer jag dock inte ihåg nu men det är en del.
Att däremot inte ladda till max 4.2V utan tex bara 4.1V eller tom lägre för ett 4.2V batteri förlänger däremot livslängden och antalet upp och urladdningar ordentligt. Man förlorar kapacitet förstås men det är det i vissa fall värt om det tex är ett dyrt batteri man vill ha länge.
Långtidslagrar man dom så skall de hålla en spänning på runt 3.7V och sedan förvaras i runt en 4 grader men absolut inte frysas. Ligger en hög med 3S Lithium batterier på sammanlagt en bit över 50Ah i källarkylen av just denna anledning då det kan ta tid innan de kommer till användning och då de kostade en slant vill jag göra det bästa för dom. Man bör dock kolla spänningen några fåtal ggr om året så de inte går för lågt.
Håller nog inte med där, såvida det nu inte finns några specialbatterier som klarar detta men det är i alla fall inget jag varit med om.
Alla laddare och ladd kretsar (värda sitt namn) för Lithium batterier arbetar ju med CC - CV metoden och i den ordningen för att få ett helt fullt batteri. Alltså först hålla strömmen som normalt är 1C och en spänning som blir vad den blir beroende på urladdningsgraden av batteriet och när spänningen till slut når exakt 4.2V så går den direkt över till CV där spänningen hålles oavsett hur mycket eller lite ström som batteriet tar tills strömmen bara är några fåtal % av den ursprungliga laddströmmen då laddningen stängs av.
Att bara ladda ett 4.2V batteri till precis 4.2V och exakt då stänga av laddningen utan efterföljande CV laddning så missar man kapacitet, hur mycket kommer jag dock inte ihåg nu men det är en del.
Att däremot inte ladda till max 4.2V utan tex bara 4.1V eller tom lägre för ett 4.2V batteri förlänger däremot livslängden och antalet upp och urladdningar ordentligt. Man förlorar kapacitet förstås men det är det i vissa fall värt om det tex är ett dyrt batteri man vill ha länge.
Långtidslagrar man dom så skall de hålla en spänning på runt 3.7V och sedan förvaras i runt en 4 grader men absolut inte frysas. Ligger en hög med 3S Lithium batterier på sammanlagt en bit över 50Ah i källarkylen av just denna anledning då det kan ta tid innan de kommer till användning och då de kostade en slant vill jag göra det bästa för dom. Man bör dock kolla spänningen några fåtal ggr om året så de inte går för lågt.
-
- Inlägg: 8092
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Använda lipo batterier och ladda det.
Stänger man av laddningen när exakt 4.2v är nått så missar man mellan 10-30% av dess kapacitet. Desto mer missas med desto mer C som används. T ex på 5C och uppåt så missar man lätt 30% av kapacitetn på vissa batterier.
Re: Använda lipo batterier och ladda det.
När den övergår att ladda i konstantspänning efter konstantström-läget så laddar man vid 4.2 Volt tills strömmen går till 3-5% av C-värdt och stänger av _helt och hållet_ eller inom 3 timmar vid CV-drift, vilket som nu kommer först.
Det viktiga att poängtera är att LiIon/pol batterierna av 3.7V typ _inte_ tål att underhållsladda (floating) vid 4.2 Volt även om strömmen är delar av % av C efter ett antal timmar då den lilla strömmen driver laddningsprocessen vidare över tillåten kemisk nivå (LiCoboltO2-katoden går under 0.5x i lithium (dvs. blir mer än två CoO2-molekyler per Li-jon i kristallstrukturen) och den delen i massan som går under 0.5x i lithium är inte reversibel vid laddning igen) och kolanoden kan börja plätera metallisk lithium för att den är full ( > 1 Li-jon per 8 C i kristallstrukturen) och i förlängningen kan skapa metallnålar som kan kortsluta - pläteringen försvinner heller inte vid en senare urladdning och batteriet skadas permanent även där.
Kör man på 4.0 - 4.1 Volt (för 3.6 resp 3.7 V batterier) så tål den underhållsladdning bättre (och principen användes på tex. Palm V på sin tid) och kan vara kopplad till konstant spänning över lång tid - men bekostnaden att man har bara 70-80% kapacitet oavsett laddningstid.
Idag så har i princip all elektronisk utrustning med LiIon-batterier en intelligent laddsystem som stänger av laddningen helt när det anses färdigt och det är bara fåtal gamla grejor som tex. Palm V som hade passivt system med fast laddspänning av 4.0 Volt från väggadaptern och möjligen används fortfarande i billiga solcellsladdare med bara zenerdiod som shuntar överspänningen.
Det viktiga att poängtera är att LiIon/pol batterierna av 3.7V typ _inte_ tål att underhållsladda (floating) vid 4.2 Volt även om strömmen är delar av % av C efter ett antal timmar då den lilla strömmen driver laddningsprocessen vidare över tillåten kemisk nivå (LiCoboltO2-katoden går under 0.5x i lithium (dvs. blir mer än två CoO2-molekyler per Li-jon i kristallstrukturen) och den delen i massan som går under 0.5x i lithium är inte reversibel vid laddning igen) och kolanoden kan börja plätera metallisk lithium för att den är full ( > 1 Li-jon per 8 C i kristallstrukturen) och i förlängningen kan skapa metallnålar som kan kortsluta - pläteringen försvinner heller inte vid en senare urladdning och batteriet skadas permanent även där.
Kör man på 4.0 - 4.1 Volt (för 3.6 resp 3.7 V batterier) så tål den underhållsladdning bättre (och principen användes på tex. Palm V på sin tid) och kan vara kopplad till konstant spänning över lång tid - men bekostnaden att man har bara 70-80% kapacitet oavsett laddningstid.
Idag så har i princip all elektronisk utrustning med LiIon-batterier en intelligent laddsystem som stänger av laddningen helt när det anses färdigt och det är bara fåtal gamla grejor som tex. Palm V som hade passivt system med fast laddspänning av 4.0 Volt från väggadaptern och möjligen används fortfarande i billiga solcellsladdare med bara zenerdiod som shuntar överspänningen.
Re: Använda lipo batterier och ladda det.
Som tur är så sköter laddkretsen detta någorlunda automatiskt.
Verkar som att det avbryter laddningen när den gått över i CV läge och laddströmmen har sjunkit till 1/10 av den inställda, sedan är den avstängd tills spänningen sjunker under 4v.
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... controller

Verkar som att det avbryter laddningen när den gått över i CV läge och laddströmmen har sjunkit till 1/10 av den inställda, sedan är den avstängd tills spänningen sjunker under 4v.
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... controller