Någon som har bytt dockningskontakten i en iPad3?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Någon som har bytt dockningskontakten i en iPad3?

Inlägg av lillahuset »

En kompis har en iPad3 som dockningskontakten pajat på.
Någon som har erfarenhet av att byta den? Verkar vara rätt besvärligt.
Nerre

Re: Någon som har bytt dockningskontakten i en iPad3?

Inlägg av Nerre »

Googlade lite snabbt och det verkar inte vara värre än på en iPad2 (som jag har bytt glas och lite annat på).

Det svåra med dem är att framsidan (glaset) i princip är limmat så det måste "brytas" bort. Det är samma lösning som de valt på väldigt många moderna telefoner, jag förstår inte riktigt vad det är för fel på gamla hederliga ihopskruvade höljen...

Jag gjorde misstaget att inte värma först, det gjorde att jag råkade slita av ett par bitar flexibelt mönsterkort som gick till de olika switcharna på sidan. Det flexibla mönsterkortet ligger i spår i aluminiumramen, sen sitter tejpen direkt ovanpå så det är jättelätt att råka skada.

Sen när man väl fått bort glaset så är det väldigt enkelt att plocka isär resten.

För att återmontera behöver man alltså ny tejp till glaset. I alla fall om det ska bli snyggt.

På grabbens iPad2 så valde jag att tejpa fast glaset med utvändig maskeringstejp istället. Han har nämligen iPaden i ett fodral ändå så det syns inte. Och med maskeringstejpen är det MYCKET enklare att öppna den på nytt:) Han är nämligen dålig på att vara försiktig med sina grejer så självklart har glaset redan nya sprickor. Men vi byter inte för det, för han kommer ju bara spräcka den nya igen. Enda anledningen till att vi bytte första gången var att den hade slutat ta laddning (det visade sig att det var en intern kontakt från dockningskontakten till "moderkortet" som hade hoppat loss).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jag har sett en videosnutt om det och det verkar absolut inte vara något för mig.
En kompis har fixat ett par ThinkPad åt mig och jag är djupt imponerad av hans fingerfärdighet.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jag förstår inte riktigt vad det är för fel på gamla hederliga ihopskruvade höljen...

Ingen bra metod om man vill ha tätt!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är dubbelhäftande tejp verkligen bättre än skruvar och en O-ring när man vill få tätt?
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Nej, men om man vill att kunden ska köpa nytt till överpris istället för att laga så är det bra.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

:tumupp:
Skriv svar