Behöver få ut ~500V DC (portabelt)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slurry

Re: Behöver få ut ~500V DC (portabelt)

Inlägg av slurry »

jo, så är det, äldre instrument må vara bra men du ser allt du behöver på ett modernt, som det första jag länkade till,
du ser på dämpkurvan om du har fukt och var på kabeln du har fukten.
Cablescouten har väl funnits på marknaden ett tag men jag har ingen koll på vad den kan, du får jämföra lite.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag håller med att en TDR (pulsekometer) inte alltid ser den typen av fel.

Distrubierad impedansskift som över längden mjukt klämd (överkörd) koaxialkabel och vattenfuktig isolation ger ingen eller väldigt utslätad eko med den frekvensområde som pulsen representerar (även med FDR ger sådan fel väldigt lite avtryck), utan skadan ser ut som en dämpare och tom. terminering med samma impedans som kabeln själv (och därmed ingen reflex som ger indikation om avstånd) och det man kan gå på är att dom ofta små variationerna man ändå ser över längden (på en koax pga. små bucklor i skärmen och böjningar som blir i samband vid utläggningen) helt plötsligt blir väldigt rak linje med längden och problemet är att området - om man ser något skillnad alls - fortfarande ger en osäker område på 10-50 meter att leta runt på. Man får givetvis prova med olika pulslängder för att se om skadan blir tydligare (med FDR prova med olika frekvens och span)

Sedan är jag inte helt säker på att försöka bränna ihop med högspänning är rätt väg (även om det var just kortis man fick med dom första sjö-telegrafkablarna över Atlanten då man höjde spänningen mer och mer för att försöka få upp takten på telegraferandet då det gick pinsamt långsamt - och i konsekvens början till transmissionsteorin i försöken att förstå vad som gick så fel och varför så långsamt)

Det finns megger som kan skjuta iväg ganska rejäla pulser och det brukar ibland höras akustiskt där överslagen sker, dock risken finns att man skadar övriga friska ledare i kabeln i samband med detta.

Faktum är att jag föredrar de gamla analoga tektonix pulekometrarna framför modernare lösningar som FDR (som en modern bärbar spectrumanalysator ofta supportar) då en analog pulsekometer indikerar om det går öppet eller går mot kortis - det gör inte en FDR som bara indikerar en impedansförändring - inte till vad.
Xabet

Inlägg av Xabet »

Stort tack för det välskrivna inlägget.

Som du säger så kan det bli en slät kurva och, man får, som i mitt fall, förlita sig på ett "bryggmått" vilket kräver uppskattning av arean på ledarna och temperatur i marken för att beräkning av felställe ska bli rätt. Det kan slå en del, eller till och med en hel del, meter fel men är samtidigt ett bra grovmått.
Om man gör på samma sätt med koaxialkablar vet jag inte.

Som jag skrev tidigare så kan man med en bra kortis sätta en tonsändare på paret och lyssna in felstället med en prob utanpå mantel. För signalen tystnar såklart där kortisen är.

Appropå att inte se kortis med pulsekometer så var jag på ett jobb idag, klämskadad 50p bly med hål på manteln. Jag borde sett en kortis från skåpet då jag mätte upp det med en isolationsmeter. Men det var ca 8000 ohm mellan ledarna så det syntes inget. Nu hade jag dock tur och hittade några avbrott som låg på samma ställe och just där hade fibergäng gått lös med plogen och klämt sönder kabeln som sedermera fick vatten i sig.

Det kanske rentav finns någon helt annan lösning man kan prova men jag vill försöka med den här idén. Jag har inte hunnit läsa in mig på det ni föreslagit än men jag tar tag i det strax.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En sån här http://www.elma-instruments.se/_se/Prod ... 3317400512 isolationsmäter med 500V.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Även de billigaste isolationstestarna för under 500 kr kan ge 500V men de kanske inte passar?
Skriv svar