SeniorLemuren skrev:Innan du lackar så blöter du ytorna med vatten så att träet reser sig och slipar med 180-240-papper, sedan lackar och slipar med >= 240-papper mellan varje lager och lackar tills du är nöjd.
Före sista lagret kan du välja ett 500-600 papper eller ännu finare om du fått en fin yta innan. Vill du spegla dig i högtalaren slipar du med 1200 papper sista gången. Då har du billack-yta
Bordet på bilden lackade jag tio gånger med slipning mellan varje lager och lackade med pensel. Det är absolut slätt och man kan inte se tillstymmelse till penseldrag.
bordStyrhytt.jpg
Närbild:
krydd-ölställ.jpg
Det här gillar jag för jag har inte en susning om hur jag skall gå till väga.
Tills du sa det där med blötläggning förstås.
Nu är det dock som så att även om min brädgård kapat med schysst precision så finns det skarvar.
Speciellt sista högtalaren fick en tråkig nästan 2mm skarv mellan bakstycke och sidostycken.
Jag vill börja med att slipa ner alla sådana skarvar.
Tänkte köpa denna billiga slipmaskin i morgon:
http://www.clasohlson.com/se/Slipmaskin-Cotech/40-7007
Dock kvarstår det kunniga tricket med vilken grovlek på slippappret jag skall använda.
Och jag som är total novis, har ingen aning
Jag får väl leta upp nåt lagom grovt papper och köra på (ute, obs

).
En annan fadäs i mitt maniska högtalarbygge var att en spik gick såpass snett så den spräckte locket.
Önskade det hade varit botten men nu var det locket.
Jag hann slå i spiken fullt ut innan det sprack så det är omöjligt att göra om det utan att det blir fult.
Bankade några gånger med hammaren på sprickan och det blev bättre men känns inte bra.
En stilla önskan, efter jag slipat högtalarna jämna (med Size W) och blött dom, vilka sandpapperstorlekar bör jag välja?
Min amatörmässiga ide' är:
1) Fint papper (Size=X)
2) Lackning #1
3) Fint papper igen (Size=Y)
4) Lackning #2
5) Fint papper igen (Size=Z)
6) Lackning #3
Jag har förresten hittat denna båt-fernissa jag kommer använda:
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=21280
MVH/Roger
PS
Mycket fint bord