Försänkta hål i stålplåt.
Försänkta hål i stålplåt.
Behöver skapa "försänkta" hål i 1,5 mm stålplåt, skall montera den med skruv, men skruvskallen måste liva med plåten, dvs inget utstickande.
Nån som har en ide om hur man skall göra på lämpligaste sättet.
Inget får sticka ut på baksidan heller.
Har inga krav på hållfasthet, så tanken är att använda försänkt skruv, typ 3 mm 3ll3r mindre.
Kan denna funka för stål
http://verktygsboden.se/foersaenkare/fo ... are-tin-90
Nån som har en ide om hur man skall göra på lämpligaste sättet.
Inget får sticka ut på baksidan heller.
Har inga krav på hållfasthet, så tanken är att använda försänkt skruv, typ 3 mm 3ll3r mindre.
Kan denna funka för stål
http://verktygsboden.se/foersaenkare/fo ... are-tin-90
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Försänkta hål i stålplåt.
I princip ja, men leta reda på 'rätt' storlek på försänkare till tänkta skruv skallen.
Den behöver väl bara vara större i diameter än skruven, alla försänkta skruvar har väl samma vinkel så det handlar bara om att köra lagom djupt?
bra pelarborrmaskin som man kan ställa djupet på underlättar mycket, sedan fast stabilt mothåll, som man borrar skruvdimensionen igenom och sedan försäker man och ställer in med provplåt
att sedan hålla rent så inga spånor kommer mellan plåt och mothåll är viktigt
att ha rätt matning med försänkning hjälper, för klent får man småspånor, rätt får man en stålspiral
bra, riktigt bra försänkar hjälper mycket, fel och man blir bara förbannand, granlunds är dom bästa jag provat hittils
rätt smörning med, roctols klet är ok
att sedan hålla rent så inga spånor kommer mellan plåt och mothåll är viktigt
att ha rätt matning med försänkning hjälper, för klent får man småspånor, rätt får man en stålspiral
bra, riktigt bra försänkar hjälper mycket, fel och man blir bara förbannand, granlunds är dom bästa jag provat hittils
rätt smörning med, roctols klet är ok
- tecno
- Kontakt:
Nerre skrev:Den behöver väl bara vara större i diameter än skruven, alla försänkta skruvar har väl samma vinkel så det handlar bara om att köra lagom djupt?
Vinkel är väl en sak men RÄTT verktyg till skruven ifråga är A och O om man nu vill ha det snyggt och det vill nog Tomas ha.
Granlunds försänkare är dom bästa jag provat. Ta bara inte en gammal (slö) försänkare även om du skulle ha en sån liggande, det blir en ful upp-pressad kant runt om som kan se fördjävlig ut.
Det må så vara, men du skrev " 'rätt' storlek på försänkare till tänkta skruv skallen."tecno skrev:Vinkel är väl en sak men RÄTT verktyg till skruven ifråga är A och O om man nu vill ha det snyggt och det vill nog Tomas ha.Nerre skrev:Den behöver väl bara vara större i diameter än skruven, alla försänkta skruvar har väl samma vinkel så det handlar bara om att köra lagom djupt?
Antar att han tecno menar att ha rätt diameter på försänkaren om man tänkt försänka lite djupare, så att det blir ett hål med en vinklad botten.
Beroende på hur man tänkt försänka så kan det fungera bra även med en större försänkare, men vid djupare försänkningar så blir diametern på försänkningen onödigt stor.
Beroende på hur man tänkt försänka så kan det fungera bra även med en större försänkare, men vid djupare försänkningar så blir diametern på försänkningen onödigt stor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Löst, blev alldeles utmärkt med den från verktygsboden.
Tack för alla råden.
Tack för alla råden.
åtminstånde för större storlekar så finns det två allternativ
en där man har skruvskallar som är vassa i kanterna, och där man kan köra med valfri tillräcklig stor försänkare
och ett där skallen har ganska hårt avrundade kanter, och där skan man om man vill ha det snyggt ha en försänkare med rätt diameter som passar emot ytterdiametern på skallen, och slippa en sorgkant mellan skruvskalle och plåt
en där man har skruvskallar som är vassa i kanterna, och där man kan köra med valfri tillräcklig stor försänkare
och ett där skallen har ganska hårt avrundade kanter, och där skan man om man vill ha det snyggt ha en försänkare med rätt diameter som passar emot ytterdiametern på skallen, och slippa en sorgkant mellan skruvskalle och plåt
- tecno
- Kontakt:
Precis så som LaRdA tecknat var min tanke med 'rätt verktyg', men tydligen dög den andra varianten till Tomas.
- DW
- Kontakt:
Inte riktat till Tomas utan som ren info om olika alternativ för de som inte jobbar i metall i vanliga fall.
Min erfarenhet av dessa olika system är vad jag anser de kan eller inte.
Billigast är ju att ha en TIN eller HSS-E av typen 3-skär. Alltid runda snygga hål.
Man kan ju försänka på många sätt men att tro att man finner koniska 3-skär i alla passande skruvdimensioner
kan man nog glömma. Dessa ligger i storleksordningen som nedan. Finns andra serier men ändå inom samma härad.
6,30 8,30 10,40 12,40 16,50 20,50mm Men att ha ett 20-tal av dessa är inte helt gratis som då ändå inte passar om man är noga.
I grövre plåt använder jag i 90% vanlig TIN belagd 3-skär 90° och det räcker med 2st olika. En 6.3 och en 20.5mm
Då klarar jag det mesta.
Varför 2st. Den stora brukar slipas så att spetsen saknas och små hål kan då vara svåra eller omöjliga att försänka.
Man skall ju ha i baktanken att ett vanligt metallborr är slipat i 118-120°
Inte alldeles fel om man inte har rätt verktyg att ta till.
Den största 3-skär jag har är ca 125mm men kräver lite mer än pelarborr.
Det andra sättet att planförsänka gör jag med två olika alternativ. Tappborr med eller utan förborrning eller
typen Granlund system, för dubbhåls- och sänkborrning. Nu snackar vi stora pengar.
Nacktdelen är att dessa inte är svåra att ha sönder. Det är stora krafter som ansätts vid lite större hål. För den som kan slipa borr av HSS (snabbstål) då finns en billig möjlighet att få fram alla mått inom 0.1mm Något som i dagligt tal kallas för stegborr ger också utmärkta hål. Det är i princip en borrande tappförsänkare utan finnesser.
Se bilden på borret så är steget fasat och då lämpligen i 90° om man nyttjat standard skruv.
Man kan givetvis avsluta detta plan i 0° så att ytan blir plan.
Fördelar: Billigt om man kan slipa själv, hållbara.
Ett alternativ som kanske inte ger bästa resultatet är ett verktyg som i förstahand är avsett för att göra stora hål i tunn plåt 1-3mm. Sen är ju en del bortskämda med att ha en CNC-maskin och då är det hela mycket enklare att fixa.
Tillväga gång sättet är ungefär så här: Fixa en ritning, spänn fast plåten, kolla skärmen, tryck start och gå o fika
När man är tillbaka så är alla hålen både försänkta, gradade o exakta, fint va
Tack för ordet!
Min erfarenhet av dessa olika system är vad jag anser de kan eller inte.
Billigast är ju att ha en TIN eller HSS-E av typen 3-skär. Alltid runda snygga hål.
Man kan ju försänka på många sätt men att tro att man finner koniska 3-skär i alla passande skruvdimensioner
kan man nog glömma. Dessa ligger i storleksordningen som nedan. Finns andra serier men ändå inom samma härad.
6,30 8,30 10,40 12,40 16,50 20,50mm Men att ha ett 20-tal av dessa är inte helt gratis som då ändå inte passar om man är noga.
I grövre plåt använder jag i 90% vanlig TIN belagd 3-skär 90° och det räcker med 2st olika. En 6.3 och en 20.5mm
Då klarar jag det mesta.
Varför 2st. Den stora brukar slipas så att spetsen saknas och små hål kan då vara svåra eller omöjliga att försänka.
Man skall ju ha i baktanken att ett vanligt metallborr är slipat i 118-120°
Inte alldeles fel om man inte har rätt verktyg att ta till.
Den största 3-skär jag har är ca 125mm men kräver lite mer än pelarborr.
Det andra sättet att planförsänka gör jag med två olika alternativ. Tappborr med eller utan förborrning eller
typen Granlund system, för dubbhåls- och sänkborrning. Nu snackar vi stora pengar.
Nacktdelen är att dessa inte är svåra att ha sönder. Det är stora krafter som ansätts vid lite större hål. För den som kan slipa borr av HSS (snabbstål) då finns en billig möjlighet att få fram alla mått inom 0.1mm Något som i dagligt tal kallas för stegborr ger också utmärkta hål. Det är i princip en borrande tappförsänkare utan finnesser.
Se bilden på borret så är steget fasat och då lämpligen i 90° om man nyttjat standard skruv.
Man kan givetvis avsluta detta plan i 0° så att ytan blir plan.
Fördelar: Billigt om man kan slipa själv, hållbara.
Ett alternativ som kanske inte ger bästa resultatet är ett verktyg som i förstahand är avsett för att göra stora hål i tunn plåt 1-3mm. Sen är ju en del bortskämda med att ha en CNC-maskin och då är det hela mycket enklare att fixa.
Tillväga gång sättet är ungefär så här: Fixa en ritning, spänn fast plåten, kolla skärmen, tryck start och gå o fika

När man är tillbaka så är alla hålen både försänkta, gradade o exakta, fint va

Tack för ordet!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.