Moderkort kassaterminal låst ps2 port ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Moderkort kassaterminal låst ps2 port ?

Inlägg av Tekko »

Kontainerdök 2st Senor Tech Robot POS kassaterminaler, ena är en ST120 och den andra är en ST488, Båda totalignorerar allt som kopplas in på PS/2 portarna för mus och tangentbord, och jag har provat att flytta runt data och klocka på alla de lediga pinnarna i tanke att de kanske använder andra pinnar som en form av anti tamper, dock utan framgång.

Den ena har en IR mottagare så jagh kopplade en ir lysdiod till data utgången på ett tangentbord och får svar av en lysdiod på mottagarkortet men även här ignorerar saken allt, troligen är IR delen en vanlig 32kHz sak eller nåt helt custom, medans PS/2 tangentbord pratar i runt 10-16kHz. Iofs kan ju trots standard kontakt vara nåt custom interface/protokoll på tgb och mus ingårnarna.

Har även provat rycka bios batteriet i tanke att det kanske fanns en iställning där för att stänga av PS/2 portarna, men detta hjälpte ej heller.

I orginal satt det en loopback plugg i PS/2 kontakten för tangentbord.

Kan det vara så att det ändå finns en spärr i bios som avaktiverar PS/2 portarna som är av non volatile typ, dvs ligger kvar även vid en cmos reset ? En USB mus fungerar utan problem når saken har bootat in i windows, så jag tycker att jag borde kunna komma åt bios och kolla om jag kan hitta ett billigt usb tangentbord nånstans, fast om de har låst ps/2 portarna med nåt anti tamper så skulle det förvåna mej om de har lämnat usb helt öppet för inkoppling av tangenbord.

Tycker att nästan 400 spänn för ett på ica maxi är åt helvete för dyrt.

LCD skärmen och touch panelen var redan borta på båda, iofs skulle ju inte det ha hjälpt i vilket fall.
Zkronk

Re: Moderkort kassaterminal låst ps2 port ?

Inlägg av Zkronk »

Biltema säljer USB-tangentbord för 85:- :tumupp:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men det är 160 spänn bort bara i resa dit och hem, 80 spänn ner och 80 spänn hem med buss, om priset forfarande är samma som sist jag åkte till birsta. Visst jag kan ju beställa också men då blir det ju lika mycket i frakt ist.

Funderade lite på att ev kolla på erikshjälpen, då jag känner att jag inte vill lägga 100+ spänn på ett usb tangentbord bara för att upptäcka att det inte heller funkar.

Men jag vill testa med ett usb tangentbord innan jag dömer ut och hivar dessa mobon, då de kommer med en 20x2 vfd med tillhörande kabel(com1 dedikerad till displayen) så är de ju i princip perfekta till nån musikspelargrej, + en onboard lvds(eller ren multibit digital rgb) att direkt koppla upp en lcd panel till ist för att måsta gå genom vga/dvi/hdmi som på de flesta om inte alla mobo typ mini itx å sånnt.

Visst det e ju inga supergrejjer med en 800MHz celeron M på ena och en 1GHz tror det va Pentium 4 M eller via chipset på det andra, så det e ju inte precis nåt att använda som en vanlig dator, men media eller iaf musik spelare borde ju gå.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Börja sök på internet

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s ... #prodlista

Är det standard MB som finns att köpa löst ???

ST120 och ST488

Kan vara standard MB med egen BIOS för kassaterminal

Uppdatera BIOS till standard.

Finns det något "FCC ID NR"

http://transition.fcc.gov/oet/ea/fccid/

Kan ge upplysning om tillverkar och modell om "ST120 och ST488" är kassaterminal tillverkarens egna interna beteckningar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Nej de är ingen standard, de verkar vara gjorda in house av tillverkaren av kassaterminalen (Senor Tech).

Bild:
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är väl fullt möjligt att korten har speciellt bios som struntar i att ta in data från de portarna?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fast det förklarar inte varför det satt en loopback plugg i tgb porten, som i manualen säger att den behövs för att terminalen ska kunna starta utan att klaga på att inget tangentbord e inkopplat, dock verkar inte det spela nån roll då jag inte får nått sånnt felmeddelande utan pluggen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Spekulation: Vissa har kanske standardbios och behöver pluggen, andra har specialbios med porten deaktiverad, och för att slippa röra till det "ute i fältet" (t.ex. då man växlar kort) så sitter det plugg i alla kort?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kan kanske vara, fast jag tror inte man byter kortet i dessa, man byter snarare hela terminalen.

Såg ut såhär utanpå, förutom att skärmen var plockad innan jag fann dem:
Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

USB-tannjänntbordet har kommit, och verkar funka, iaf i post och efter att ett os har bootat, ska se om jag kan lyckas installera linux mint jag jag inte ids gå igenom aktiveringsprocessen för win xp.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Sådär då rullar den, känns lite seg å slö, men vad kan man vänta sej av en 800MHz celeron med 512MB ram.

Iaf, min första linuxburk:
Bild
johano

Inlägg av johano »

Deklarationsblankett till höger i bild? :-)

/johan
Tekko

Inlägg av Tekko »

Aa typ :oops:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Har lekt lite mer:
Bild
Skriv svar