Beställa kretskort
Beställa kretskort
Hej
Skall nu lägga min första beställning på kretskort, och har lite generella frågor.
Det gäller 10st små kort (42*35 mm) - vilket blir då det bästa alternativet? Beställa 10 kort, eller göra ett stort som delas upp på tio bitar?
Antar att de olika leverantörerna har olika alternativ osv...
Vilka är de vanligaste nybörjarmisstagen?
Skall nu lägga min första beställning på kretskort, och har lite generella frågor.
Det gäller 10st små kort (42*35 mm) - vilket blir då det bästa alternativet? Beställa 10 kort, eller göra ett stort som delas upp på tio bitar?
Antar att de olika leverantörerna har olika alternativ osv...
Vilka är de vanligaste nybörjarmisstagen?
Re: Beställa kretskort
Ett vanligt CAD-misstag är att använt fel footprint när man skapat komponenten. Innan man skickar PCB på tillverkning är det en bra vana att skriva ut på papper i skala 1:1 och placera ut komponenterna och se så det verkar passa.
Dubbelchecka även att numreringen verkar stämma. Har varit med om flera kort där komponenternumreringen blivit spegelvänd med resultat att de fått limma komponenter uppochner och böja ner benen!
Dubbelchecka även att numreringen verkar stämma. Har varit med om flera kort där komponenternumreringen blivit spegelvänd med resultat att de fått limma komponenter uppochner och böja ner benen!
Om det är 10st lika kort, så får man jämföra tillverkarna vad som bli billigast. Hos tex Itead får man 10st dubbelsidiga max 5x5cm kort för $9,9+pp.
Viktigt att kolla gerber-filerna så att dom inte tex är spegelvända eller har andra fel. Brukar använda gerber-viewer.com för att kontrollera mina filer innan tillverkning
/// Marcus
Viktigt att kolla gerber-filerna så att dom inte tex är spegelvända eller har andra fel. Brukar använda gerber-viewer.com för att kontrollera mina filer innan tillverkning
/// Marcus
Tack för input.
Det är en förhållandevis enkel krets, dvs 2 IC (18p + 8p), 10 lysdioder, lite motstånd och någon kondensator.
Hur fick du fram priset 9,9? Jag får det till 30 USD : http://imall.itead.cc/open-pcb/small-ba ... 15001.html
Det är en förhållandevis enkel krets, dvs 2 IC (18p + 8p), 10 lysdioder, lite motstånd och någon kondensator.
Hur fick du fram priset 9,9? Jag får det till 30 USD : http://imall.itead.cc/open-pcb/small-ba ... 15001.html
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vanligtvis brukar jag i alla fall nämna att jag beställt kort från OSH Park men det finns nog inte många som slår priset lond tipsade om.
Angående nybörjarmisstag. Jag är absolut en nybörjare (och kommer antagligen alltid förbli) och har bara beställt 4 olika kort än så länge.
Dom tipsen jag vill ge är:
Angående nybörjarmisstag. Jag är absolut en nybörjare (och kommer antagligen alltid förbli) och har bara beställt 4 olika kort än så länge.
Dom tipsen jag vill ge är:
- - Precis som Andax skriver; dubbelkolla pin-pitchen. Senast slarvade jag och fick för mig att min likriktarbrygga i DIP-kapsel hade 0,1"-pitch. Tji fick jag. Böjda ben blev det
- Kolla Gerberfilerna och speciellt borrfilen så den stämmer. Ibland har tillverkaren möjligheten att ladda upp hela projektet och se kortet från alla vinklar och lager. Ta vara på det.
- Inte direkt kritiskt men irriterande är avsaknad av en del uppmärkning, som tex + / - för en elyt, + / - för en anslutning av DC-matning. Fick ett bra tips här på forumet att även skämma bort sig angående gränsvärden med mera. Till exempel max/min matningsspänning vid ingången. Max strömuttag med mera.
- Ska du ha monteringshål så tänk igenom om dessa fästelement ska ha kontakt med tex jordplanet eller om dom ska vara isolerade.
- Om din mjukvara har möjligheten att kontrollera kortet efter satta parametrar (gränsvärden som tex min avstånd mellan ledare) så glöm inte köra det. Jag brukar försöka komma ihåg att alltid innan sista sparningen så kör jag en ratline-uppdatering och en koll av alla gränsparametrar. Det är annars så lätt att bara slinka in den där sista ändringen som man inte tycker borde påverka något men i verkligen så sabbar det mycket.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kolla att du får med ALLA filer när du postar, annars blir det (i bäste fall) ett evigt skickande av nya filer. Och nu grunnar jag ihjäl mig över varifrån jag beställt mänsterkort (kretskort heter det först när det är monterat och klart
).

Därför kollar jag alltid mina mönsterkort med tex gerber-viewer.com så att alla filerna har rätt storlek och är placerade korrekt, innan zip-filen med underlag skickas till tillverkaren.
/// Marcus
/// Marcus
Tack för all feedback.
Jag kör Diptrace, efter inspiration från ett par utmärkta youtube guider av någon här på forumet, och där finns det en funktion som letar fel. Hittade bland annat att det var lite kort avstånd mellan kopparfyllningen och kanten på kortet osv.
Har under konstruktionen även använt mätfunktionen ofta för att kontrollera pin avstånd m.m. och jämfört med datablad.
Tror nog jag är ganska safe, men det märker man ju först när man sitter med mönsterkorten i handen
Jag kör Diptrace, efter inspiration från ett par utmärkta youtube guider av någon här på forumet, och där finns det en funktion som letar fel. Hittade bland annat att det var lite kort avstånd mellan kopparfyllningen och kanten på kortet osv.
Har under konstruktionen även använt mätfunktionen ofta för att kontrollera pin avstånd m.m. och jämfört med datablad.
Tror nog jag är ganska safe, men det märker man ju först när man sitter med mönsterkorten i handen

Jag har hittills aldrig lyckats med en design på första försöket, det är alltid något litet man har missat eller som man upptäcker i efterhand att man skulle kunna förbättra 
I DipTrace går det förresten att slå på "live DRC", då får man direkt indikering på om någon placering av komponent eller ledningsbanor inte överensstämmer med toleranskraven.

I DipTrace går det förresten att slå på "live DRC", då får man direkt indikering på om någon placering av komponent eller ledningsbanor inte överensstämmer med toleranskraven.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Här var en tråd jag hittade och den firma jag beställt från: Ceed.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=73784
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=73784
-
För under 5×5 cm, två lager, cirka tio stycken. HASL. DirtyPCBs.com: $14 inklusive frakt.Magnus_K skrev:Vanligtvis brukar jag i alla fall nämna att jag beställt kort från OSH Park men det finns nog inte många som slår priset lond tipsade om.
Jag har beställt från dem en gång nu i sommar. Tog tre veckor. Jag hade inte specificerat något solder mask-lager, men fick det ändå. ENIG-pläteringen var tunn ovanpå tenn och inte jättesnygg. Det finns en del recensioner av dem på nätet om man googlar.
En följdfråga... har för mig jag läst det här någonstans (men hittar inte vid sökning) om ett tips på ett ställe där man kunde beställa frontpaneler. Tror det var en tysk firma...?
http://www.schaeffer-ag.de/en/ är en Tysk firma som tillverkar frontpaneler som man själv designar i deras program "Front Panel Designer".
Jag har själv inte använt tjänsten men har testat programmet och bilder av andras frontpaneler som finns att kolla på ser riktigt bra ut
Jag har själv inte använt tjänsten men har testat programmet och bilder av andras frontpaneler som finns att kolla på ser riktigt bra ut