Power supply till Arduino Pro Mini + ESP8266

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
johan.ekman

Power supply till Arduino Pro Mini + ESP8266

Inlägg av johan.ekman »

Jag hade tänkt driva en Arduino Pro Mini och en ESP8266 från vägguttaget.

Enklaste, billigaste och minsta sättet att göra det tror jag är enligt bifogat kopplingsschema.
prot1.jpg
Är dock lite osäker på två saker;
1) Kommer den kunna förse med tillräckligt mycket ström?
2) Kommer det vara för mycket störningar, om ja, kan man stabilisera strömmen på nåt sätt?

Det beror ju självklart på vad man använder för komponenter, hade tänkt mig följande upplägg baserat på uträkningar från denna sida:
C1: 10µF (x-rated 300VAC)
C2: 1000µF (50V)
R1: 470kΩ
R2: 100Ω
ZD1: 3.3V 3W
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Power supply till Arduino Pro Mini + ESP8266

Inlägg av LaRdA »

Det viktigaste antar jag att du redan har koll på, att denna nätdel inte ger någon insolation från nätspänningen?
Så allt måste kapslas in på samma sätt som vilken nätspänningsförande del som helst och inte vara ansluten till omvärlden på ett sådant sätt att fara kan uppstå.
Do not touch at any points in the circuit because some points are at mains potential. Keep away from touching the points around the dropping capacitor to prevent electric shock, even after switching off the mains. Great care should be taken to construct the circuit since there is no isolation between mains and our circuit. Adequate spacing must be given between the components.
superx

Inlägg av superx »

Du kan ju alltid hänga på lite kondingar efter zenerdioden för ytterligare filtrering. Jag har även sätt liknande konstruktioner där man kör med en regulator efter zenerdioden (som då måste ha någon volt högre zenerspänning).

Vad ska du koppla in förutom Arduinon och radiomodulen? Någon sorts sensor eller LED eller så behövs väl för att det ska vara intressant att koppla in prylen på wi-fi.
johan.ekman

Inlägg av johan.ekman »

En digital temperaturmätare (18B20) och ett relä. Dimensioneringen klarar enligt uträkningarna 700mA vilket borde räcka? Wifi-modulen behöver ju inte vara i transmit-mode samtidigt som man läser av temperaturmätaren.

Skulle regulatorn LD1117V33 tillsammans med en 5V zener-diod innan göra det stabilare? Blir det stor skillnad i stabilitet eller oroar jag mig i onödan?
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Nånting är galet...
700 mA genom 100 Ohm (R2)ger 49 W förlusteffekt där, och en spänning på ca 73 V över C2.

Köp en billig USB-laddare och en spänningsregulator istället.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Den här ger bl.a "3V", om det räcker vet jag dock inte...
http://www.clasohlson.com/se/Batterieli ... -W/36-4447

Är det till en enda utrustning eller till flera (hur många?).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad händer med utspänningen om det kommer en transient på 2000V ?
johan.ekman

Inlägg av johan.ekman »

Wedge skrev:Nånting är galet...
700 mA genom 100 Ohm (R2)ger 49 W förlusteffekt där, och en spänning på ca 73 V över C2.

Köp en billig USB-laddare och en spänningsregulator istället.
Ok, vad händer då om jag drar ner motståndet till 50 ohm och strömmen till 500mA? Spänningen över C2 borde vara närmre 25V och förlusteffekten mindre. Antar att motståndet dock är där för filtreringen? Hur påverkas stabiliteten med mindre motstånd?

Nu går ju projekt ut på att inte behöva använda en USB-laddare, annars hade jag köpt det för länge sen...
opatagio

Inlägg av opatagio »

Jag har kört en koppling likt den du visar (med andra värden och väldigt mycket lägre ström, ca 30mA) och något man måste räkna med är värmeutvecklingen. Eftersom du ska ha en tempsensor så kan det bli pilligt att få vettiga temperaturer. Visst går det att kompensera någorlunda för värmen men jag tror det kan bli väldigt pilligt.

En säkring och varistor kan vara något att fundera på också.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

johan.ekman skrev:Nu går ju projekt ut på att inte behöva använda en USB-laddare, annars hade jag köpt det för länge sen...
"Ju"? Det framgick ingenstans. Enkelt och billigt är vad du skrivit. Billigt blir det inte om du ska elda bort en massa energi. Efter en månad har det betalt sig att köpa en färdig lösning.
Och enkelt... ska du bygga in allt i en låda tar det nog ungefär lika stor plats med X-kondensator och resten som med innanmätet från en tvådollars USB-plugg från Kina. Om du nu ens kan hitta lösa komponenter för två dollar.
Du svarade inte på sodjans fråga. Det är stor skillnad på att serieproducera tusentals exemplar och att plocka ihop en eller två för hemmalek.
johan.ekman

Inlägg av johan.ekman »

Tack för ditt svar Wedge, jag är medveten om att plocka isär en USB-laddare är ett alternativ - du behöver inte övertyga mig det eller dess fördelar. Just nu skapar jag en prototyp men jag vill ju lära mig hur ett alternativ för massproduktion skulle kunna fungera, just därför är USB-alternativet i denna tråd ointressant.

Åter till frågan; verkar som den höga ström-åtgången skapar problem och att denna typ av lösning lämpar sig för max 150mA? Däremot kommer den endast dra mycket ström korta sessioner, säg 1 min per timme, och resten av tiden runt 50mA. Så effektförlusten är ok då det endast är kort tid. Fortfarande inte möjligt?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> och att denna typ av lösning lämpar sig för max 150mA?

Den lösningen brukar användas för low-power lösningar. T.ex drivning
av styrelektronik i dimmers och liknande. Några få mA kanske.

> jag är medveten om att plocka isär en USB-laddare är ett alternativ...

Vem har talat om att "plocka isär"? Förslaget är väl att bara använda den.

> - du behöver inte övertyga mig det eller dess fördelar.

Varför inte? Hur ska vi veta vad du behöver övertygas om?

> hur ett alternativ för massproduktion skulle kunna fungera.

Det i sig gör att det nog är väldigt svårt att svara på detta.
Det finns så många andra parametrar kring användning och miljö.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Jag föreslog att plocka isär och använda innandömet som om det vore en komponent. Ett subsystem för att lösa spänningsmatningen bara. Men då utan att veta alla förutsättningar och krav på konstruktionen.
superx

Inlägg av superx »

Tror inte det är rimligt att dra 50mA kontinuerligt med den typen av konstruktion. Inte utan att kostnaden för totalkonstruktionen blir högre än en switchad lösning iaf.
superx

Inlägg av superx »

Det finns ju snäppet mer komplicerade lösningar som ändå är billiga och oisolerade. T.ex. denna:
http://www.st.com/st-web-ui/static/acti ... 005174.pdf
Skriv svar