Glöm inte att kressfästet rör på sig när du drar åt muttrarna, så om du drar fast kretskortet först och sen drar fast kressen så går troligtvis inget sönder, men det lär spänna lite.
Portos lillasysterprojekt (mycket bilder)
Re: Portos lillasysterprojekt (mycket bilder)
Bilderna hade försvunnit. Jag fick dela upp första inlägget för att kunna ladda upp alla bilderna på forumet.
Här kommer resterande bilder.
Fästet till kressen monterad.
Den andra glappfria muttern monterad. Nedersta röret måste först tas bort så att inte kullagret är i vägen vid
montering av muttern.
Skruvar till stegmotor för Z-axeln.
Distanser till stegmoter för Z-axeln. Dessa måste sedan tas loss för att skruvas fast på motorn först.
Testmontering av Z-axeln. Just detta exemplar är lite krokig, får fixa det senare. De 2st muttrarna på axeln
närmast motorn dras så småningom åt med 2st skiftnycklar. Mäter även hur lång bit som skall kapas bort
i änden på axeln.
Soppaslang mellan motor och axel, klämmorna sitter åt olika håll för att inte skapa obalans. Klämman
närmast motorn är åtdragen, det andra är löst inför slutlig montering.
Axeln kapas, muttrarna skyddar gängorna.
Alla skruvar på plats, nu kan man dra åt den andra klamman på soppaslangen.
Från sidan. Jag kommer senare att montera skruvar även nere vid "nyckelhålen" för att förstärka limfogen.
Påfrestningarna bör vara ganska stora där, åtminstone på sidan med glappfria muttern.
Hålen stämde inte riktigt, fick borra upp lite.
Inslagsmuttrar på insidan, sargsprintarna fick kapas en bit för att passa.
Kommer att limma ihop delarna före målning. Hålen på undersidan ned mot
bottenplattan stämmer inte riktigt - får borras upp.
Fastskruvning av aluminiumprofilerna med kullager.
Soppaslang med klämmor på X-axeln. Klämman närmast motorn dras åt.
Nu måste man bestämma sig åt vilket håll trådarna skall peka ut ur motorn, ett av hörnen måste sågas bort.
En av skruvarna hamnar nära motorn, behöver en mindre bricka.
Skruvarna med brickor till motorn.
Testmontering av X-axeln för att kunna kapa av det som sticker ut på sidan. Glöm ej kullagren och muttrarna!
Mäter upp på axeln vart muttrarna skall sitta sedan, måste dras åt innan gaveln monteras nedan.
Kullager + dubbla muttrar på insidan, lika på utsidan.
Provar att rören passar.
Klammerna dras åt så att kullagrena sitter mot röret utan att glappa. Får efterdra så småningom.
Edit: Bilderna hade försvunnit, jag har nu laddat upp dem på forumet.
Här kommer resterande bilder.
Fästet till kressen monterad.
Den andra glappfria muttern monterad. Nedersta röret måste först tas bort så att inte kullagret är i vägen vid
montering av muttern.
Skruvar till stegmotor för Z-axeln.
Distanser till stegmoter för Z-axeln. Dessa måste sedan tas loss för att skruvas fast på motorn först.
Testmontering av Z-axeln. Just detta exemplar är lite krokig, får fixa det senare. De 2st muttrarna på axeln
närmast motorn dras så småningom åt med 2st skiftnycklar. Mäter även hur lång bit som skall kapas bort
i änden på axeln.
Soppaslang mellan motor och axel, klämmorna sitter åt olika håll för att inte skapa obalans. Klämman
närmast motorn är åtdragen, det andra är löst inför slutlig montering.
Axeln kapas, muttrarna skyddar gängorna.
Alla skruvar på plats, nu kan man dra åt den andra klamman på soppaslangen.
Från sidan. Jag kommer senare att montera skruvar även nere vid "nyckelhålen" för att förstärka limfogen.
Påfrestningarna bör vara ganska stora där, åtminstone på sidan med glappfria muttern.
Hålen stämde inte riktigt, fick borra upp lite.
Inslagsmuttrar på insidan, sargsprintarna fick kapas en bit för att passa.
Kommer att limma ihop delarna före målning. Hålen på undersidan ned mot
bottenplattan stämmer inte riktigt - får borras upp.
Fastskruvning av aluminiumprofilerna med kullager.
Soppaslang med klämmor på X-axeln. Klämman närmast motorn dras åt.
Nu måste man bestämma sig åt vilket håll trådarna skall peka ut ur motorn, ett av hörnen måste sågas bort.
En av skruvarna hamnar nära motorn, behöver en mindre bricka.
Skruvarna med brickor till motorn.
Testmontering av X-axeln för att kunna kapa av det som sticker ut på sidan. Glöm ej kullagren och muttrarna!
Mäter upp på axeln vart muttrarna skall sitta sedan, måste dras åt innan gaveln monteras nedan.
Kullager + dubbla muttrar på insidan, lika på utsidan.
Provar att rören passar.
Klammerna dras åt så att kullagrena sitter mot röret utan att glappa. Får efterdra så småningom.
Edit: Bilderna hade försvunnit, jag har nu laddat upp dem på forumet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Porto 14 juli 2015, 13:57:36, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Portos lillasysterprojekt (mycket bilder)
X-axeln snurras in i glappfria muttern med en borrmaskin. Väntar med att dra åt klämman på soppaslangen
så länge.
Muttrarna + kullagret monteras före gaveln kommer på plats. Mätte ovan upp vart de skall sitta, dras åt med
2st skiftnycklar.
Sidogaveln monteras/slås fast med en del våld. Limfogen vid glappria muttern på X-axeln släppte, kommer att
montera skruvar för att förstärka senare. Klämman på soppaslangen dras åt.
Kullager + dubbla muttrar på X-axeln. Axeln är kapad + filad sedan tidigare.
Klämman dras åt, borde nog sitta lite närmare X-axeln än på bilden.
Testmontering av rör. De långa MDF-stagen under arbetsytan har inte hålen mitt i - kolla att de vänds åt
rätt håll. De skall stämma överens med hålen i arbetsytan/den stora skivan.
Testmontering av Y-axeln.
Motorn skruvas fast, brickor,skruv + mutter.
De två muttrarna på axeln närmas motorn dras åt mot varandra.
Glappfria muttern måste monteras på axeln först! se nedan.
Uppmätning av Y-axeln + kapa + fila änden. Glöm inte kullagerna + muttrarna!
Rören slås fast med hammare, några träklossar under sidostycket behövs som mothåll!
Rören passas in under kullagren.
Den glappfria muttern trycks fast i sitt fäste.
Sargsprintar under arbetsytan.
Framgaveln slås fast med hammare (träbit mellan som skydd). Jag ställde fräsen på högkant vid monteringen.
Gardinskenorna tryckes fast i skårorna på arbetsytan. Kressen monteras i sitt fäste.
Det här är min nuvarande belysning till kressen i sitt borrstativ. Ett nytt kommer att
göras till lillasyrran. se nedan.
Så var det dags att testköra fräsen. Jag testar med ett litet kretskort till belysningen under kressen.
Det gick inte som jag tänkt vid exportering från Eagle, lade inte ner mer tid på det. Istället så exporterade
jag en bild och ritade av den i Solid Edge 2D, som jag sedan tog in i LazyCAM & slutligen MACH3.
Liten test först innan laminatet kommer på plats.
Första testen blev bra förutom att det blev mindre än tänkt.
Jag fick öka 133.333 till 266.666 steg/varv för jag kör med halvsteg.
Kressen gick i lågfart (3 av 10) + 1,6mm kretskortfräs.
Kretskortlaminatet på plats med tejp, första och sista gången - framöver blir det med skruv.
Mycket damm blir det, om man inte har dammsugaren i närheten.
Edit: Bilderna hade försvunnit, jag har nu laddat upp dem på forumet.
så länge.
Muttrarna + kullagret monteras före gaveln kommer på plats. Mätte ovan upp vart de skall sitta, dras åt med
2st skiftnycklar.
Sidogaveln monteras/slås fast med en del våld. Limfogen vid glappria muttern på X-axeln släppte, kommer att
montera skruvar för att förstärka senare. Klämman på soppaslangen dras åt.
Kullager + dubbla muttrar på X-axeln. Axeln är kapad + filad sedan tidigare.
Klämman dras åt, borde nog sitta lite närmare X-axeln än på bilden.
Testmontering av rör. De långa MDF-stagen under arbetsytan har inte hålen mitt i - kolla att de vänds åt
rätt håll. De skall stämma överens med hålen i arbetsytan/den stora skivan.
Testmontering av Y-axeln.
Motorn skruvas fast, brickor,skruv + mutter.
De två muttrarna på axeln närmas motorn dras åt mot varandra.
Glappfria muttern måste monteras på axeln först! se nedan.
Uppmätning av Y-axeln + kapa + fila änden. Glöm inte kullagerna + muttrarna!
Rören slås fast med hammare, några träklossar under sidostycket behövs som mothåll!
Rören passas in under kullagren.
Den glappfria muttern trycks fast i sitt fäste.
Sargsprintar under arbetsytan.
Framgaveln slås fast med hammare (träbit mellan som skydd). Jag ställde fräsen på högkant vid monteringen.
Gardinskenorna tryckes fast i skårorna på arbetsytan. Kressen monteras i sitt fäste.
Det här är min nuvarande belysning till kressen i sitt borrstativ. Ett nytt kommer att
göras till lillasyrran. se nedan.
Så var det dags att testköra fräsen. Jag testar med ett litet kretskort till belysningen under kressen.
Det gick inte som jag tänkt vid exportering från Eagle, lade inte ner mer tid på det. Istället så exporterade
jag en bild och ritade av den i Solid Edge 2D, som jag sedan tog in i LazyCAM & slutligen MACH3.
Liten test först innan laminatet kommer på plats.
Första testen blev bra förutom att det blev mindre än tänkt.
Jag fick öka 133.333 till 266.666 steg/varv för jag kör med halvsteg.
Kressen gick i lågfart (3 av 10) + 1,6mm kretskortfräs.
Kretskortlaminatet på plats med tejp, första och sista gången - framöver blir det med skruv.
Mycket damm blir det, om man inte har dammsugaren i närheten.
Edit: Bilderna hade försvunnit, jag har nu laddat upp dem på forumet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Porto 14 juli 2015, 13:56:58, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Portos lillasysterprojekt (mycket bilder)
Laminatet utfräst. Det blev lite ovalt - tejpen var lite ostabil.
Efter borttagning av resterade laminat.
Visserligen måndag, men ner i bubbelbadet.
Jag glömde i stundens hetta att fylla igen hålen till lysdioderna, så det fick bli med penna istället.
Ringen efter etsning med motstånd monterade. Montagehålen är ovala för att skruvarna skall kunna röra
på sig när man drar åt kressfästet. En liten film på fräsningen (utan ljud, 15 fps) kan man finna här.
Har monterat 12st varmvita lysdioder på ringen. Det hela drivs med 12V.
Kretskortet kommer att sprejas med skyddslack innan slutlig montering.
Test av belysningen under kressfästet.
Edit: Bilderna hade försvunnit, jag har nu laddat upp dem på forumet.
Efter borttagning av resterade laminat.
Visserligen måndag, men ner i bubbelbadet.
Jag glömde i stundens hetta att fylla igen hålen till lysdioderna, så det fick bli med penna istället.
Ringen efter etsning med motstånd monterade. Montagehålen är ovala för att skruvarna skall kunna röra
på sig när man drar åt kressfästet. En liten film på fräsningen (utan ljud, 15 fps) kan man finna här.
Har monterat 12st varmvita lysdioder på ringen. Det hela drivs med 12V.
Kretskortet kommer att sprejas med skyddslack innan slutlig montering.
Test av belysningen under kressfästet.
Edit: Bilderna hade försvunnit, jag har nu laddat upp dem på forumet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
