Metalldetektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
antimon

Metalldetektor

Inlägg av antimon »

Hej, jag skulle vilja testa på att sätta ihop en metalldetektor, och ville höra om nån har nånsin gjort en själv, eller går tips på en någorlunda enkel, men bra detektor?

Jag har hittat denna enkla som jag ville testa att saetta ihop, och haer aer en bild.
Bild

Jag undrade om det skulle kunna ga att ersaetta BC549C med en BC547C? Annars sa har jag alla andra komponenter hemma.

Tack på förhand .
Användarvisningsbild
Synesthesia

Re: Metalldetektor

Inlägg av Synesthesia »

BC547C har lite högre brusnivå än BC549C men förstärkningen skall vara det samma. Tycker inte det ser ut att vara så överdrivet hög förstärkning/känslighet så brusnivån skulle göra någon större skillnad. Borde fungera tycker jag.
Fast känsligheten är ganska så beroende av DC-nivån på Q1's kollektor (som kommer att driva med temperaturen).
antimon

Inlägg av antimon »

Jag har alla komponenter från och med idag och jag funderar på hur jag ska lägga upp den på ett kopplingsdäck? Det här är första gången som jag har jobbat med transistorer.
Finns det nån bra guide för detta nånstans?

Jag har valt en annan design som kallas "Metal Detector MkII". Jag skriver från mobilen nu så jag kan inte lägga upp en bild just nu, men inga IC's ingår i denna nya.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det från Talking electronics så bygg precis som på ritningen, från vänster till höger.

Men det svåraste, klurigaste hemligheten det håller de på, hur ska spolarna se ut?
En med 50 varv och en med 70 men diameter och hur är de magnetskt kopplade till varandra?

Protte
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Från sajten:

"The 50 turn and 70 turn coils.
0.25mm wire 70mm diameter"

http://www.talkingelectronics.com/proje ... rMkII.html
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det finns lite varianter på den här sidan t ex den här:http://chemelec.com/Projects/Metal-Pin-3/Pin-3.htm
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Retroperra skrev:Från sajten:

"The 50 turn and 70 turn coils.
0.25mm wire 70mm diameter"

http://www.talkingelectronics.com/proje ... rMkII.html
Så långt ner på en sida som skriver så mycket om vad det heter och hur komponenter funkar, så långt ner orkar jag aldrig läsa.
Schema och Komponentlista längst upp ska det vara, sedan får de bre ut sig hur mycket de vill.

Protte
antimon

Inlägg av antimon »

Håller med.

Jag är ledsen att jag inte svarat tillbaka tidigare, men jag har haft lite att stå i så jag har inte heller satt igång med detektorn än heller. Men jag ska försöka få nåt gjort imorgon förmiddag iaf.

Jag tänkte breadboarda upp allt och så först för jag är lite osäker på allt det här då detta kommer bli mitt första riktiga projekt.
Jag antar att jag får sätta mig ner och klura på det. Jag antar att detta är det allra bästa sättet att lära sig nåt nytt, att man sätter sig ner och försöker, och försöker tills allt funkar som det ska.

Jag tänkte börja med coilen först, innan så att den är klar. Jag hoppas att det är den som kommer ta längst tid att tillverka. :)

Tror ni för övrigt att denna krets skulle kunna användas som en "detector probe", eller en så kallad "pin pointer"?

Vad va det ni skrev om att coilen skulle vara kopplade till varandra genom magnet, eller vad det va?
Jag minns inte att ha läst nåt om detta.

Ps. Jag har även köpt ett Barracuda Legend Pi -kit som jag har hört mycket bra om.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Kul projekt!
Kan vara bra att känna till att man får inte använda metalldetektor hur som helst pga att man vill undvika risken att brons och järnåldersgravar plundras.

https://norrbottensmuseumarkeologi.wordpress.com/2014/02/07/far-man-anvanda-en-metalldetektor-hur-som-helst/
Skriv svar