Bluetooth "boombox"
Bluetooth "boombox"
Sitter och skissar lite på en Bluetooth boombox, som jag dock vill vara lite mer renspelande och inte bara ha bra tryck och bas som många verkar önska sig av sina boomboxes.
Det jag funderar på främst är främst, när det kommer till förstärkardel, hur ska man gå tillväga för att driva två fullrange-element samt ett baselement för att ändå få lite tryck? Är det bästa att köpa en 2.1 förstärkardel, eller kan man köra 2.0 på något smidigt vis? Tänker mig att Stereo på en mindre yta kanske är onödigt och man skulle kombinera Vänster- och Högerkanalen till mono och på så vis kunna ha en bättre 2.0 förstärkardel där ena kanalen driver 2 högtalare, och ena driver basen?
Det jag funderar på främst är främst, när det kommer till förstärkardel, hur ska man gå tillväga för att driva två fullrange-element samt ett baselement för att ändå få lite tryck? Är det bästa att köpa en 2.1 förstärkardel, eller kan man köra 2.0 på något smidigt vis? Tänker mig att Stereo på en mindre yta kanske är onödigt och man skulle kombinera Vänster- och Högerkanalen till mono och på så vis kunna ha en bättre 2.0 förstärkardel där ena kanalen driver 2 högtalare, och ena driver basen?
Re: Bluetooth "boombox"
Om du har "vanliga" förstärkare, som alltså inte är bryggkopplade i sig, så kan man invertera signalen till ena förstärkaren och "invertera tillbaka" genom att vända polariteten på högtalare ansluten till den förstärkaren. På så vis får man dels vanligt stereoljud, men man får också en bryggkopplad monoutgång mellan båda förstärkarna.
Fast om du med bas tänker på något med delningsfrekvens under säg ett par hundra Hz så blir spole i ett passivt delningsfilter dyrt, tungt och ljudkvalitets/effektminskande. Ett separat slutsteg till basen och då givetvis delning före slutsteget är helt klart att föredra. Det ger dessutom fördelen att om man råkar spela så högt att slutsteget till basen klipper så kommer den klippningen inte att leta sig till diskanterna.
När du ändå funderar på att bygga själv så kan det kanske vara en idé att gå hela vägen och ha separata (små) slutsteg för diskanterna. Alltså totalt sett ett "stort" slutsteg till en subwoofer, två "rätt stora" slutsteg till övre bas och mellanregister, och två "små" slutsteg till diskanten.
Det verkar väl vara rätt vanligt att de som har ork, lust och tid att bygga högtalarlådor inte är så jätteinne på elektronikbyggande, och därför blir det ofta passiva delningsfilter i högtalare även om man bygger själv. Men nu är det här ju ett elektronikforum så tanken på flera slutsteg och någon slags elektroniskt delningsfilter passar väl rätt bra här.
(OBS: jag har inte byggt något liknande - däremot har jag pysslat med PA/disco-ljud och i princip alltid kört aktiv delning där)
Fast om du med bas tänker på något med delningsfrekvens under säg ett par hundra Hz så blir spole i ett passivt delningsfilter dyrt, tungt och ljudkvalitets/effektminskande. Ett separat slutsteg till basen och då givetvis delning före slutsteget är helt klart att föredra. Det ger dessutom fördelen att om man råkar spela så högt att slutsteget till basen klipper så kommer den klippningen inte att leta sig till diskanterna.
När du ändå funderar på att bygga själv så kan det kanske vara en idé att gå hela vägen och ha separata (små) slutsteg för diskanterna. Alltså totalt sett ett "stort" slutsteg till en subwoofer, två "rätt stora" slutsteg till övre bas och mellanregister, och två "små" slutsteg till diskanten.
Det verkar väl vara rätt vanligt att de som har ork, lust och tid att bygga högtalarlådor inte är så jätteinne på elektronikbyggande, och därför blir det ofta passiva delningsfilter i högtalare även om man bygger själv. Men nu är det här ju ett elektronikforum så tanken på flera slutsteg och någon slags elektroniskt delningsfilter passar väl rätt bra här.
(OBS: jag har inte byggt något liknande - däremot har jag pysslat med PA/disco-ljud och i princip alltid kört aktiv delning där)
- Retroperra
- Kontakt:
Jag är också sugen på att få ihop en batteri/12V driven högtalare som lyssnar på blåtand.
Nu kommer jag av estetiska skäl att använda en gammal hifi-högtalare från 70-talet. Där sitter det redan inbyggt delningsfilter.
Men om jag skulle bygga nytt skulle kag inte tveka på att köra med aktiv delning och separata steg för varje enskilt element. Det blir mycket lättare att kontrollera ljudet.
Vad har du tittat på för BT-mottagare?
Vi har en hälsosam mix av maccar, gamla W7 pc:n, androider, iphones mm här hemma så nånting som klarar "allt" vore ju kul.
Nu kommer jag av estetiska skäl att använda en gammal hifi-högtalare från 70-talet. Där sitter det redan inbyggt delningsfilter.
Men om jag skulle bygga nytt skulle kag inte tveka på att köra med aktiv delning och separata steg för varje enskilt element. Det blir mycket lättare att kontrollera ljudet.
Vad har du tittat på för BT-mottagare?
Vi har en hälsosam mix av maccar, gamla W7 pc:n, androider, iphones mm här hemma så nånting som klarar "allt" vore ju kul.
Valfri från ebay är mitt val, enda kravet är att den fixar apt-x så det blir i princip lossless (sägs vara lite lossy, men myyycket bättre än icke-apt-x i alla fall
)
Lite fundersam än, tänker köra med fostexarna jag valt, och de är full-range så behöver ej delning, får bestämma bara hur basen ska begränsas så den får ju ett litet filter i alla fall.
Frågan är bara vilket som är smidigast, 2.1 förstärkare eller 2.0 med lite knep och knåp, inte riktigt klokare på det än
Min är tänkt att vara lite "retro" också, fast egen design

Lite fundersam än, tänker köra med fostexarna jag valt, och de är full-range så behöver ej delning, får bestämma bara hur basen ska begränsas så den får ju ett litet filter i alla fall.
Frågan är bara vilket som är smidigast, 2.1 förstärkare eller 2.0 med lite knep och knåp, inte riktigt klokare på det än

Min är tänkt att vara lite "retro" också, fast egen design

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag röstar som sagt för "2.1". Filtrera bort basen från fullrangehögtalarna, om de nu inte är så starka att de kan ge ett tillskott i basen utan att börja låta dåligt vid övriga frekvenser.
- Retroperra
- Kontakt:
Den här ser väl OK ut,
http://www.tinyosshop.com/index.php?rou ... uct_id=792
Den finns ihopbyggd med ett 2x8W class-D steg också men det ställer till det lite eftersom jag vill ha en en EQ och nivåkontroll innan steget. Egentligen vore det bättre med själva BT-kortet löst så man kan hänga på egna kontakter efter behov.
http://www.tinyosshop.com/index.php?rou ... uct_id=792
Den finns ihopbyggd med ett 2x8W class-D steg också men det ställer till det lite eftersom jag vill ha en en EQ och nivåkontroll innan steget. Egentligen vore det bättre med själva BT-kortet löst så man kan hänga på egna kontakter efter behov.
Lutar mot 2.1 då den även hade kontroller samt inbyggd BT som jag dock tänker byta ut mot apt-x kompatibel 

Inte för att jag har helt koll på saker och ting, men räknade på basens PEAK och insåg att den kommer vilja ha 21V då. Antar att det är vad den vill ha om den kör full volym och "gasar på allt vad den kan"
Tror inte man gör det sååå ofta ändå, men är det så att man bör köra t ex 6S lipo för att vara säker?
Tror inte man gör det sååå ofta ändå, men är det så att man bör köra t ex 6S lipo för att vara säker?

Funderade lite på hur jag ska lösa drift och laddning av min boombox och hittade en skapelse som jag blev lite fascinerad av. En högtalare vars drift sköts av superkondensatorer. Galet snabb laddning (5 minuter) och upp till 6 timmar drift på full volym med högtalare av samma slag som jag tänkt.
Frågan är hur man löser det praktiska. Vettiga kondensatorer + booster för att kicka upp till 5-12v?
Kondingarna ligger på 2.7V, och tänker mig minsta möjliga förstärkare som kan drivas med lägsta möjliga spänning.
Och laddningen i sig kräver inget speciellt? En konding tar väl inte emot mer laddning när den är full helt enkelt? Bara att mata?
Tankar?
Frågan är hur man löser det praktiska. Vettiga kondensatorer + booster för att kicka upp till 5-12v?
Kondingarna ligger på 2.7V, och tänker mig minsta möjliga förstärkare som kan drivas med lägsta möjliga spänning.
Och laddningen i sig kräver inget speciellt? En konding tar väl inte emot mer laddning när den är full helt enkelt? Bara att mata?

Tankar?
Jag håller på med ett bygge. Får se lite hur det blir när det blir klart. Men iaf ett 12V LiFePo4 20Ah 3.5 kilo (och nästan lika mycket ström som ett fullstort bilbatteri pga att man inte får tömma ett bilbatteri till mer än hälften annars tar det skada). Och tre högtalare, en subbas och två små.
Men det där med enkel aktiv delning, det är en smart grej, nån som har schema? Eller finns kanske färdig krets?
Kolla även på the boominator riktigt välbyggd. Just ja en mer utförlig bygginstruktion på boominator här.
Sedan köpte jag en bluetooth till audio på aliexpress för 35:- den funkade bra ända tills det lilla batteriet som var i dog, så jag satte dit ett på 1800 mAh istället för det på 250mAh som var i original. Ljudet är ok. Har tidigare kört den till en gammal 80-tals bandare Hitachi 3D7 boombox och det har funkat finfint.
Men det där med enkel aktiv delning, det är en smart grej, nån som har schema? Eller finns kanske färdig krets?
Kolla även på the boominator riktigt välbyggd. Just ja en mer utförlig bygginstruktion på boominator här.
Sedan köpte jag en bluetooth till audio på aliexpress för 35:- den funkade bra ända tills det lilla batteriet som var i dog, så jag satte dit ett på 1800 mAh istället för det på 250mAh som var i original. Ljudet är ok. Har tidigare kört den till en gammal 80-tals bandare Hitachi 3D7 boombox och det har funkat finfint.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag kom fram till att bara köra 2x fostex fullrange i ett lagom stort chassi och en stilig eller dold port.
Vill hålla vikten nere så ska undersöka detta med kondensatorer
Verkar väldigt smidigt
Vill hålla vikten nere så ska undersöka detta med kondensatorer

Nått jag har letat efter är högtalare med bra verkningsgrad. Hade gärna haft 99 dBW. Är ju viktigaste komponenten nästan.
Vad har dina högtalare för verkningsgrad?
Vad har dina högtalare för verkningsgrad?
- Retroperra
- Kontakt:
En supercap är ju kul ide men det måste ju kosta skjortan!
En googling senare så landar vi väl på 3000 SEK.
Mja, inte riktigt än för min del.
En googling senare så landar vi väl på 3000 SEK.
Mja, inte riktigt än för min del.
Enligt projektet jag hittat ska 500kr räcka fint. (Billigt på ebay, ej märkeskondingar) 6x 500F 2.7V. Jämfört med projektets 6x 50F 2.7V.
(dock Maxwell och lite dyrare)

Mina valda element ligger på 93dB/W (m)
Fostex FE126en.
Insåg att det krävdes 9x kondlngar till stereo, men det är skitsamma
Länken till lite matnyttig info om superkondingboombox
http://blueshiftpdx.com/open-source/
Fostex FE126en.
Insåg att det krävdes 9x kondlngar till stereo, men det är skitsamma
Länken till lite matnyttig info om superkondingboombox

http://blueshiftpdx.com/open-source/