IC med inverterad utgång jmf 74HC154
- Magnus_K
- EF Sponsor
IC med inverterad utgång jmf 74HC154
Hej!
Sitter och läser om decoders och blir som vanligt inte riktigt klok.
74HC154 (elfa-datablad) är en 4-16 bitars decoder där alla utgångar är höga när IC:n är aktiv. Sanningstabell är inklistrad nedan.
Vet någon av er om det finns en direkt motsvarighet till krets men där utgångarna är låga och man sätter vald utgång till hög istället? Med andra ord en precis likadan krets men där utgångarna är inverterade.
Sitter och läser om decoders och blir som vanligt inte riktigt klok.
74HC154 (elfa-datablad) är en 4-16 bitars decoder där alla utgångar är höga när IC:n är aktiv. Sanningstabell är inklistrad nedan.
Vet någon av er om det finns en direkt motsvarighet till krets men där utgångarna är låga och man sätter vald utgång till hög istället? Med andra ord en precis likadan krets men där utgångarna är inverterade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: IC med inverterad utgång jmf 74HC154
Det där ser ju bra ut nifelheim! Ska bläddra lite mer i databladet ikväll men den ska nog gå.
Lite lustigt med priserna på dessa 74-kretsar. Man kan ju få en modern microkontroller för ett lägre pris.
Lite lustigt med priserna på dessa 74-kretsar. Man kan ju få en modern microkontroller för ett lägre pris.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vet inte varför jag inte tänkt tanken att söka efter en lista på alla 7400-kretsar men det fanns ju givetvis på Wikipedia.
Varför vill du ha de aktiva utgångarna höga?
Jag misstänker att det går att lösa problemet på utgångs-sidan. T.ex. om du ska ha lysdioder där så kan de lysa lika fint med 0 som med 1, beroende på hur de kopplas.
Jag misstänker att det går att lösa problemet på utgångs-sidan. T.ex. om du ska ha lysdioder där så kan de lysa lika fint med 0 som med 1, beroende på hur de kopplas.
Det är ju även vanligare rent generellt att det "aktiva" läget är "låg".
Därav även att pullup är vanligare än pulldown. Det finns flera orsaker
till det. Man kan ha switchar som "drar till jord" utan att bekymra sig
kring vilken spänning som pullup ligger till. 3.3V, 5V, 12V eller något
annat går precis lika bra.
Därav även att pullup är vanligare än pulldown. Det finns flera orsaker
till det. Man kan ha switchar som "drar till jord" utan att bekymra sig
kring vilken spänning som pullup ligger till. 3.3V, 5V, 12V eller något
annat går precis lika bra.
- Magnus_K
- EF Sponsor
@jesse:
Anledningen till varför jag vill ha dom aktiva utgångarna höga handlar nog mest om okunskap.
Jag sitter och klurar på lite olika sätt att adressera till mitt kärnminne och mest rätt blir det i min skalle om alla kretsar ligger inaktivt låga och när man ska skicka runt alla 1:or och 0:or så blir det mest logiskt för mig att inte ha det inverterat någonstans.
Jo det finns antagligen mer vanliga sätt att göra detta på men inte med min kunskap.
@sodjan:
Det har du nog rätt i men det blir lite för mycket för min skalle tror jag. Det hade varit lättare med en bra baskunskap om hur sånt här "brukar" fungera.
Anledningen till varför jag vill ha dom aktiva utgångarna höga handlar nog mest om okunskap.
Jag sitter och klurar på lite olika sätt att adressera till mitt kärnminne och mest rätt blir det i min skalle om alla kretsar ligger inaktivt låga och när man ska skicka runt alla 1:or och 0:or så blir det mest logiskt för mig att inte ha det inverterat någonstans.
Jo det finns antagligen mer vanliga sätt att göra detta på men inte med min kunskap.
@sodjan:
Det har du nog rätt i men det blir lite för mycket för min skalle tror jag. Det hade varit lättare med en bra baskunskap om hur sånt här "brukar" fungera.
- anders_bzn
- Kontakt:
Om det duger med 74LS så fundera på vilka varianter du behöver så ska jag kolla vad jag har. Kan tänka mig att sponsra med några kretsar till detta bygge !
Poängen är väl att TTL-logik drar mer ström om man har en hög ingång än en låg (eftersom en ingång på en TTL-krets i princip är en emitter). Därför är det ju också väldigt vanligt med open collector på utgångar. Så därför är de flesta ingångar aktivt låga.
För CMOS är det ju omslagen som drar ström så där har man inte alls samma incitament att hålla sig till aktivt låga ingångar.
För CMOS är det ju omslagen som drar ström så där har man inte alls samma incitament att hålla sig till aktivt låga ingångar.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Jättesnällt! Jag tror att det borde fungera med LS istället för CMOS och jag lovar att återkomma till dig angående detta. Jobbet tar tyvärr för mycket av min fritid just nu men börjar i alla fall skymta semesterveckorna i kalendern nuanders_bzn skrev:Om det duger med 74LS så fundera på vilka varianter du behöver så ska jag kolla vad jag har. Kan tänka mig att sponsra med några kretsar till detta bygge !

@Nerre:
Ahaa, det var ju intressant. Har inte tänkt på det så men det stämmer säkert. Vem vet, jag kanske anammar detta också till slut.
Väldigt roligt att lära sig nya saker men jisses vilken tid det tar.
Det handlar mycket om att de första logikkretsarna ville man bygga så enkelt som möjligt. Det fanns ju först DTL (diod-transistor-logik).
En av nykelkomponenterna i TTL är transistorer med flera emittrar. Kolla hur enkel en TTL NAND är jämfört med CMOS (bilder från wikipedia).

Med två ingångar blir skillnaden inte så stor, men för fler ingångar så behöver TTL-grinden bara fler emittrar, medans CMOS-grinden behöver två transistorer per ingång. En 4-ingångars NAND i TTL är alltså bara två transistorer (där den ena har 4 emittrar) medans i CMOS krävs det 8 transistorer.
En av nykelkomponenterna i TTL är transistorer med flera emittrar. Kolla hur enkel en TTL NAND är jämfört med CMOS (bilder från wikipedia).

Med två ingångar blir skillnaden inte så stor, men för fler ingångar så behöver TTL-grinden bara fler emittrar, medans CMOS-grinden behöver två transistorer per ingång. En 4-ingångars NAND i TTL är alltså bara två transistorer (där den ena har 4 emittrar) medans i CMOS krävs det 8 transistorer.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jag kan oxå kolla i gömmorna när du bestämt dig för en krets.
Edit: Det blev ett utmärkt tillfälle att registrera in en hel del AC/F/HC/HCT/LS i min databas
så man vet vad man har. Är dessvärre lite slarvig med det.
Edit: Det blev ett utmärkt tillfälle att registrera in en hel del AC/F/HC/HCT/LS i min databas
så man vet vad man har. Är dessvärre lite slarvig med det.