Beräkningsuppgift op förstärkare
Beräkningsuppgift op förstärkare
Hej, behöver hjälp med en uppgift om op förstärkare. Kopplingen ser ut som bilden (ser ut som en differenskoppling), den är ideal och Ucn och Icn inte kommer att överskridas.
Vi vet att:
Rf = 0.4 kΩ
Rå = 70 kΩ
Ri = 0.14 kΩ
Rl = 0.7 kΩ
E=100 mV
Jag ska beräkna a) Uut och b) Iå. Jag vet inte hur man gör detta och behöver hjälp!
Jag har testat att göra med en formel på Fs som jag hittat i boken,
Uut=E*Fs=E*Fs-(Rå/(Rf+(Ri/2)))=0.001*-(70000/(400+700))=-6.363 V vilket är fel.
Vi vet att:
Rf = 0.4 kΩ
Rå = 70 kΩ
Ri = 0.14 kΩ
Rl = 0.7 kΩ
E=100 mV
Jag ska beräkna a) Uut och b) Iå. Jag vet inte hur man gör detta och behöver hjälp!
Jag har testat att göra med en formel på Fs som jag hittat i boken,
Uut=E*Fs=E*Fs-(Rå/(Rf+(Ri/2)))=0.001*-(70000/(400+700))=-6.363 V vilket är fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av elmaggan 9 juli 2015, 10:12:55, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Beräkningsuppgift op förstärkare
Förstärkaren är ideal, vilket gör att motkopplingen tvingar spänningen mellan plus- och minusingång till noll.
Tänk dig en kortslutning mellan plus och minus, det påverkar inga strömmar eftersom förstärkaren är ideal (men i praktiken gör det naturligtvis det). Räkna fram strömmen i vänstra slingan, trivialt.
Fundera på var strömmen egentligen tar vägen. Förstärkaren är ideal, så strömmen i vänsterslingan går inte genom förstärkaren alls, utan bara genom Rå (båda). Nu borde det vara trivialt att hitta Uut också.
Tänk dig en kortslutning mellan plus och minus, det påverkar inga strömmar eftersom förstärkaren är ideal (men i praktiken gör det naturligtvis det). Räkna fram strömmen i vänstra slingan, trivialt.
Fundera på var strömmen egentligen tar vägen. Förstärkaren är ideal, så strömmen i vänsterslingan går inte genom förstärkaren alls, utan bara genom Rå (båda). Nu borde det vara trivialt att hitta Uut också.
Hmm lite svårt att förstå för mig som nybörjare inom elektroteknik.
Hur menar du att man beräknar strömmen i vänstra slingan? Och hur får man fram Uut genom det?
Hur menar du att man beräknar strömmen i vänstra slingan? Och hur får man fram Uut genom det?
Vänstra slingan (som inte är en slinga men som kan anses vara det eftersom V+ och V- är lika) består av en spänningskälla E, och tre seriekopplade motstånd Ri, Rf och Rf. I = U/R.
Den strömmen är lika stor som Iå, och går genom övre Rå, via vänster slinga och till sist genom nedre Rå. Spänningsskillnaden mellan V+ och V+ är noll, så Uut=Iå*(2*Rå). Och som det är ritat blir Iå negativ, och Uut likaså.
Den strömmen är lika stor som Iå, och går genom övre Rå, via vänster slinga och till sist genom nedre Rå. Spänningsskillnaden mellan V+ och V+ är noll, så Uut=Iå*(2*Rå). Och som det är ritat blir Iå negativ, och Uut likaså.
Just nu är det väl sommarlov så jag gissar att läraren inte är tillgänglig. Det kan ju också vara självstudier.
Är det så? Jag pluggar på distans och min skola tar ingen semester, jag har inlämning i augusti och måste sitta hela sommaren... Huruvida TS gör detta som skolarbete eller ej vet vi ju inte men det är ju rätt många och ganska specifika frågor som trillat in... Om jag labbar brukar jag inte ha helt klart för mig vilka förutsättningar som gäller, inte heller *vet* jag att svaret jag får är fel (jag kan ju ana det beroende på svaret förståss) 

Menar du:
I=U/R=E/(Ri+Rf+Rå)=100mV/(0.14kohm+0.4kohm+70kohm)=1.417*10^-6 A
I=Iå
Uut=Iå*(2*Rå)= 1.417*10^-6 * (2*70kohm) = 0.198 V
?
Systemet godkänner inte de resultaten...
I=U/R=E/(Ri+Rf+Rå)=100mV/(0.14kohm+0.4kohm+70kohm)=1.417*10^-6 A
I=Iå
Uut=Iå*(2*Rå)= 1.417*10^-6 * (2*70kohm) = 0.198 V
?
Systemet godkänner inte de resultaten...
Nej. Varför byter du ut ett Rf mot ett Rå som inte ens finns i slingan?
Juste! såklart.
I=U/R=E/(Ri+Rf+Rf)=100mV/(0.14kohm+0.4kohm+0.4kohm)=1.0638*10^-4 A
I=Iå
Uut=Iå*(2*Rå)= 1.0638*10^-4 * (2*70kohm) = 14.893 V
Ser det bättre ut nu?
I=U/R=E/(Ri+Rf+Rf)=100mV/(0.14kohm+0.4kohm+0.4kohm)=1.0638*10^-4 A
I=Iå
Uut=Iå*(2*Rå)= 1.0638*10^-4 * (2*70kohm) = 14.893 V
Ser det bättre ut nu?