Beräkna aktiv effekt med ändrad frekvens

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elmaggan

Beräkna aktiv effekt med ändrad frekvens

Inlägg av elmaggan »

Jag har en uppgift som jag har problem med att lösa d uppgiften på:

En spänningskälla ger en sinusformad, ren växelspänning. Den matar en krets som består av ett motstånd med resistansen R i serie med en spole med induktansen L.

Källspänningen är U = 10 V med frekvensen f = 60 Hz, ström som källan levererar till kretsen I = 0.4 A och den tillförda effekten P = 3 W.

a) Beräkna resistansen R uttryckt i Ω. R=P/I^2 = 18.75 ohm

b) Beräkna induktansens reaktans uttryckt i Ω. (Kom ihåg att ange rätt tecken!). U=sqrt(R^2+(wL)^2)*I , wL=16.535 ohm

c) Man ersätter det ursprungliga motståndet med ett annat där resistansen är 0.9 gånger den ursprungliga. Spänning och frekvens ändras inte. Beräkna den nya strömmen. Rny=0.9*R=16.875 ohm I= U/sqrt(Rny^2+(wL)^2)= 0.423 A

d) Man ändrar frekvensen hos matningsspänningen till 0.8 gånger den ursprungliga frekvensen, utan att ändra spännningens storlek. Beräkna den nya aktiva effekten. Räkna också i detta fall med motståndet enligt c).

Jag har testat flera saker, bland annat att ta wLny=0.8*wL och sätta in den i I=U/sqrt(Rn^2+(wLny)^2) men det blir fel. Kan någon hjälpa mig med d uppgiften?
svanted

Re: Beräkna aktiv effekt med ändrad frekvens

Inlägg av svanted »

har du läst uppgiften noga?
moståndet från uppg c?
att det står "aktiva effekten"?
elmaggan

Inlägg av elmaggan »

Åh jag insåg att jag hade missat en detalj i den formeln jag använt, P=U*I*cos(arctan(wL/R)) när jag använde den rätt, blev det rätt!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Varför har du krånglat med den formeln? Du verkar ju vet hur du ska räkna ut I, och aktiva effekten P är ju I^2*R.
elmaggan

Inlägg av elmaggan »

skulle det ge samma resultat? Jag trodde det var någon skillnad mellan den vanliga effektformeln och den som står som aktiv effekt i min bok:P
Nerre

Inlägg av Nerre »

Effekten som utvecklas i en resistor är alltid I^2*R eller U^2/R.

Så om du vet den rena resistansen så behöver du bara räkna ut strömmen genom kretsen.

Det gäller att förstå vad som påverkar vad, inte bara lära sig en massa formler innantil.
qx5

Inlägg av qx5 »

Hur kan man räkna ut något om resistansen eller induktansen när varken R eller L är angivet?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Allt annat är ju givet.

Om P och I är angivet så kan du räkna ut resistansen (eftersom P är just den aktiva effekten, och den utvecklas bara i resistansen).

Det är att både U, I och P är angivet som gör att det går att lösa. För i det här faller så är U*I inte lika med P just på grund av att det finns reaktans. Kretsen drar 4 VA skenbar effekt och utvecklar 3 W aktiv effekt.

Och har du fått fram resistansen och har U och I kan du räkna ut XL (eftersom I=U/(R+X)). Och har du då f kan du även räkna ut L (eftersom XL=2*PI*f*L).
Skriv svar