Förstår, och då behöver jag exakt samma typ av batteri, plockar isär den ikväll, tar lite bilder. Får hoppas det ger mer info!Nerre skrev:Om det är "balanseringssnöret" så sitter det nog ingen skyddskrets i batteriet utan den sitter i högtalarens elektronik.
Troligen måste du kolla på kretskortet hur det ser ut, vad det sitter för komponenter mot de olika batterianslutningarna etc. Det är alltså inte helt trivialt.
Ladda extern högtalare med powerbank (usb)?
Re: Ladda extern högtalare med powerbank (usb)?
Först måste du ta reda på vad den vita sladden gör, och om batterispänningen är 7.2 Volt på sladdarna och 3.7 V på vita sladden så blir det att tänka om när det gäller externa batterier och hur det skall kopplas och då kan vita sladden mycket väl vara balanserings-kabel.
annars är det en god gissning att det sitter en termistor på denna kopplad mot minus eller plus, ett par mätningar med en multimeter ger svaren. och om det är termistor så ändras resistansvärdet med temperaturen.
Om det visar sig vara en termistor så får du skaffa en termistor med samma värde (vid samma temperatur) och koppla elektriskt på samma sätt som i original batteripacket.
Termistor har man ofta för att kunna känna av om batteriet är över eller under 0 grader i temperatur samt om det är väldigt varmt (> 40 grader) - är det för kallt eller för varmt så laddar det inte.
Laddar man under 0 grader C så kan man få lithium-plätering på anoden på batteriet - en ickereversibel process som dels ger ström och kapacitets-förlust, och också gör batteriet farligt då det växer metallnålar av lithium-metall (av samma drivkraft som nålar som sakta växer igenom skiktet i NiCd-batterier och kortsluter den så småningom) och om de punkterar siktet mellan anod och katod så kan det bli starten till en termit-brand då även om en väldigt liten punkt där nålen når den aktiva materialet på andra sidan skiktet blir varmare än 270 grader C så tänder man 'termiten' (LiCoO) då lithiumcoboltoxiden är ganska rejält exotermisk.
annars är det en god gissning att det sitter en termistor på denna kopplad mot minus eller plus, ett par mätningar med en multimeter ger svaren. och om det är termistor så ändras resistansvärdet med temperaturen.
Om det visar sig vara en termistor så får du skaffa en termistor med samma värde (vid samma temperatur) och koppla elektriskt på samma sätt som i original batteripacket.
Termistor har man ofta för att kunna känna av om batteriet är över eller under 0 grader i temperatur samt om det är väldigt varmt (> 40 grader) - är det för kallt eller för varmt så laddar det inte.
Laddar man under 0 grader C så kan man få lithium-plätering på anoden på batteriet - en ickereversibel process som dels ger ström och kapacitets-förlust, och också gör batteriet farligt då det växer metallnålar av lithium-metall (av samma drivkraft som nålar som sakta växer igenom skiktet i NiCd-batterier och kortsluter den så småningom) och om de punkterar siktet mellan anod och katod så kan det bli starten till en termit-brand då även om en väldigt liten punkt där nålen når den aktiva materialet på andra sidan skiktet blir varmare än 270 grader C så tänder man 'termiten' (LiCoO) då lithiumcoboltoxiden är ganska rejält exotermisk.
Det jag vet hittills är att batteriet är på 3.7V, och att det inte är seriekopplat (utan det är endast ett batteri). Men ska mäta för att bekräfta (står 3.7V på batteriet, och det är endast 1st). Så då går balanserins-kabel bort antar jag?xxargs skrev:Först måste du ta reda på vad den vita sladden gör, och om batterispänningen är 7.2 Volt på sladdarna och 3.7 V på vita sladden så blir det att tänka om när det gäller externa batterier och hur det skall kopplas och då kan vita sladden mycket väl vara balanserings-kabel.
Så olika termistor(er) fungerar på olika sätt? Eller är det endast att värdet kan skilja sig åt?
Denna typ av skyddskrets: http://www.batteryspace.com/Battery-hol ... 20AWG.aspx
Är det en termistor eller något annat?
Termistor är ett motstånd som varierar i resistans mycket när temperaturen ändras - utan den och med rätt värde så kommer inte din laddare att ladda batteriet.
Termistor finns i många kapslingstyper idag (ofta ytmonterat) men tidigare så de ofta ut som 60-260-82 - Obs detta är en sensor för att mäta temperatur - det är inget skydd!!
Dessa finns i olika motståndsklasser för viss temperatur (ofta anges vid 25 grader C) och också vilket håll resistansen ändrar sig när den tex. blir varmare (NTC resp. PCT-motstånd)
Åter igen du måste mäta och se vilket värde den har vid tex. +25 grader C och om motståndsvärdet höjer sig eller sänker sig när den är tex. 35 grader varmt.
Sedan gäller det att hitta termistor som arbetar samma motståndsområde då det finns ofta med 3-4 värde per dekad i motståndsvärde (dvs. om de är i antal hundra Ohm, i kOhm område eller tiotal kOhm område) .
Tänk på att du håller på med något som faktiskt kan orsaka eldsvåda om du gör fel (och det kanske efter månader och år efter att du slutfört projektet) och eftersom du uppenbarligen inte vet var termistor etc. är för något ännu etc. och fel värde kan lura laddare så att den tex. laddar vid minusgrader etc. så skulle jag rekommendera att du kör med skyddade 18650-celler i dina byggövningar tills vidare oavsett om du kör med skyddad batterihållare etc.
Termistor finns i många kapslingstyper idag (ofta ytmonterat) men tidigare så de ofta ut som 60-260-82 - Obs detta är en sensor för att mäta temperatur - det är inget skydd!!
Dessa finns i olika motståndsklasser för viss temperatur (ofta anges vid 25 grader C) och också vilket håll resistansen ändrar sig när den tex. blir varmare (NTC resp. PCT-motstånd)
Åter igen du måste mäta och se vilket värde den har vid tex. +25 grader C och om motståndsvärdet höjer sig eller sänker sig när den är tex. 35 grader varmt.
Sedan gäller det att hitta termistor som arbetar samma motståndsområde då det finns ofta med 3-4 värde per dekad i motståndsvärde (dvs. om de är i antal hundra Ohm, i kOhm område eller tiotal kOhm område) .
Tänk på att du håller på med något som faktiskt kan orsaka eldsvåda om du gör fel (och det kanske efter månader och år efter att du slutfört projektet) och eftersom du uppenbarligen inte vet var termistor etc. är för något ännu etc. och fel värde kan lura laddare så att den tex. laddar vid minusgrader etc. så skulle jag rekommendera att du kör med skyddade 18650-celler i dina byggövningar tills vidare oavsett om du kör med skyddad batterihållare etc.
Nu har jag tagit isär högtalaren, självklart var batteriet slut på min multimeter så kunde inte mäta upp allt idag.
Batteriet är på 3.7V, står tydligt på det.
På den vita kabeln står det följande text:
105°C 600V H --- AWM I A 105°C 600V FT2 -HF- -LF-
Är detta endast kabelspecifikationer eller kan det ha något med termistor att göra, står nämligen inget på den röda och svarta kabeln?

Se fler bilder här (bild på kretskortet där batteriet ansluter, nedre högra hörnet):

Batteriet är på 3.7V, står tydligt på det.
På den vita kabeln står det följande text:
105°C 600V H --- AWM I A 105°C 600V FT2 -HF- -LF-
Är detta endast kabelspecifikationer eller kan det ha något med termistor att göra, står nämligen inget på den röda och svarta kabeln?

Se fler bilder här (bild på kretskortet där batteriet ansluter, nedre högra hörnet):

Texten på kabeln är bara spec på kabeln.
Sen är det viktigt att notera att det står "battery pack" på det du kallar batteri. Det är skillnad på en "battery pack" och en "battery cell". Särskilt när det gäller litiumbatterier.
En cell har normalt inget inbyggt skydd alls, en batteripack har nån form av inbyggt skydd. Men exakt vad det är för skydd kan variera, packen ska matchar mot en laddninskrets.
Det finns en IEC-standard för litiumbatterier, jag tror den täcker både celler och packar men jag har aldrig läst den så jag vet inte exakt vad den innehåller.
Sen är det viktigt att notera att det står "battery pack" på det du kallar batteri. Det är skillnad på en "battery pack" och en "battery cell". Särskilt när det gäller litiumbatterier.
En cell har normalt inget inbyggt skydd alls, en batteripack har nån form av inbyggt skydd. Men exakt vad det är för skydd kan variera, packen ska matchar mot en laddninskrets.
Det finns en IEC-standard för litiumbatterier, jag tror den täcker både celler och packar men jag har aldrig läst den så jag vet inte exakt vad den innehåller.
Har du ingen brandvarnare att plundra på batteri?JoQ skrev:självklart var batteriet slut på min multimeter

4,15V var batteriet på fulladdat. Så det är 3,7V
Mätte mellan minus och den vita kabeln och får 9,25 ohm. Mellan plus och den vita får jag ingen kontakt.
Vad mer bör jag mäta upp, för att veta hur jag ska gå vidare?
Edit: testade att hålla batteriet i handen för att värma det, mätte sedan igen och fick 8,58 ohm. Så lägre resistans vid högre temp. 9,25 ohm var vid rumstemperatur (ca 22 grader).
Edit 2: mätte även spänning mellan vit och svart (0 V) samt vit och röd, och fick 4,15 V mellan vit och röd också. Betyder detta att det är ett balanseringssnöre som ni kallade det? Eller tyder motståndet mellan svart och vit på att det är en termistor?
Mätte mellan minus och den vita kabeln och får 9,25 ohm. Mellan plus och den vita får jag ingen kontakt.
Vad mer bör jag mäta upp, för att veta hur jag ska gå vidare?
Edit: testade att hålla batteriet i handen för att värma det, mätte sedan igen och fick 8,58 ohm. Så lägre resistans vid högre temp. 9,25 ohm var vid rumstemperatur (ca 22 grader).
Edit 2: mätte även spänning mellan vit och svart (0 V) samt vit och röd, och fick 4,15 V mellan vit och röd också. Betyder detta att det är ett balanseringssnöre som ni kallade det? Eller tyder motståndet mellan svart och vit på att det är en termistor?
Du får väl 4.15 V där eftersom vit sitter ihop med svart (via termistorn)?
Fast jag får bara spänning (4,15V) mellan vit och röd, inte mellan vit och svart. Däremot får jag ett motstånd mellan vit och svart (men inte vit och röd).Nerre skrev:Du får väl 4.15 V där eftersom vit sitter ihop med svart (via termistorn)?
Detta börjar bli omöjligt, har sökt överallt, men hittar inga batterier med termistor (förutom specialbeställda batterier). Funderar på att köpa 3st batterier med samma specifikationer, 3,7V 2600mAh, 18650 batterier med skyddad (pcb) krets. På så sätt så sitter termistorn kvar på originalbatteriet (och varnar om temperaturen skulle bli för hög/låg), och stoppar då laddning för de 3 nya batterierna även om de inte har termistor.
Samtidigt så känns det tillräckligt säkert då jag köper skyddade batterier.
Tror ni detta kommer ställa till problem?
Samtidigt så känns det tillräckligt säkert då jag köper skyddade batterier.
Tror ni detta kommer ställa till problem?
Att du inte hittar det beror på att termistone och laddkretsen måste matcha. Det finns ingen "standardtermistor".
Det du vill göra är inte helt trivialt.
Förstår det, men finns knappt några när jag söker.Nerre skrev:Att du inte hittar det beror på att termistone och laddkretsen måste matcha. Det finns ingen "standardtermistor".
Vad tror du om det senaste jag skrev?
Som jag sa, termistorn (som jag lyckades stava fel till i förra inlägget) måste matcha laddkretsen, det innebär att det finns inga standardbatterier med inbyggd termistor. Varje tillverkare av en pryl som användare laddkrets med termistor tar fram en egen lösning och beställer sen batteripackar med den termistor som de valt att använda.
Du måste alltså köpa ett löst batteri och en lös termistor och bygga din egen batteripack.
Du måste alltså köpa ett löst batteri och en lös termistor och bygga din egen batteripack.
Men jag förstår inte varför, termistorn fyller väl ingen mer funktion än att varna enheten att den inte bör ladda batteriet då det är för varmt eller kallt?Nerre skrev:Som jag sa, termistorn (som jag lyckades stava fel till i förra inlägget) måste matcha laddkretsen, det innebär att det finns inga standardbatterier med inbyggd termistor. Varje tillverkare av en pryl som användare laddkrets med termistor tar fram en egen lösning och beställer sen batteripackar med den termistor som de valt att använda.
Om jag kopplar batterier utan en extra termistor-kabel, utan bara plus och minus parallellt till det befintliga batteriet och låter den vita vara orörd. Detta borde väl fungera? Termistorn gör fortfarande sitt jobb och varnar om det är för varmt eller kallt (batterierna sitter ju ändå i samma utrymme).
Sen köper jag batterier med inbyggt skydd för säkerhets skull.