Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MiaM »

Jag tror att tanken med säkringarna är att kunna ha klenare säkringar separat för varje kanal men ändå kunna dela gemensamma glättningskondingar och likriktarbrygga för båda kanalerna. Det vanliga är ju att ha säkringar före bryggan (eller före trafon till och med). Med mindre säkringar så hoppades väl konstruktören på att det blir mindre trasigheter innan en säkring faktiskt löser ut.

Gött att du hittade felet på försteget!

Både tunern och kassettdäcket verkar (taget ur minnet) ha samma typ av knappar om jag inte minns fel. Jag har ett komplett system bestående av trasig förstärkare (död på en kanal), trasig tuner (får oftast för sig att oscillatorn ska svänga på den frekvens som motsvarar att ta emot radiosändningar på 157MHz, och mycket riktigt så tar den också emot sändningar på den frekvensen om man provar med signalgenerator... lär vara nåt svårfunnet avbrott på varicap-spänningen eller nånstans i oscillatorn) och trasigt kassettdäck (självsvänger å har sig, antagligen oxid++ i rec/play-omkopplaren). Fast jag är inte direkt sugen på att göra mig av med nån knapp eftersom hela anläggningen trots allt är komplett och reparerbar.

Jag tror att Luxor satte på Motala-märkning även på importerade apparater. Det var ju trots allt Luxor AB i Motala som var importör så att säga. Fast de kanske gjorde en del montering i Motala?
JanErik

Inlägg av JanErik »

Inte min reparation men är nöjd iaf;
I vintras körde servicefirmans snöröjare i min garagedörr, de gjorde sedan ett tragiskt reparationsförsök som varken jag eller husbolagets styrelse (ok, jag sitter med där) kunde godkänna. Nu fick jag äntligen en ny dörr!
Bild

För detta kan ju knappast räknas som en saklig reparation:
Bild

Totalkostnad hörde jag 3000€, gick förstås på servicefirmans ansvarsförsäkring eller traktorns trafikförsäkring :)
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Lagat skrivaren. Den hade svårt att plocka in papper pga slitet/smutsigt hjul i pappersmagasinet. Som tur var var hjulet av "orunda" modellen, så det gick att kränga av gummit och flytta det ett halv varv. Så nu är den som ny igen :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

JanErik skrev:Inte min reparation men är nöjd iaf;
I vintras körde servicefirmans snöröjare i min garagedörr, de gjorde sedan ett tragiskt reparationsförsök som varken jag eller husbolagets styrelse (ok, jag sitter med där) kunde godkänna. Nu fick jag äntligen en ny dörr!

För detta kan ju knappast räknas som en saklig reparation:
Totalkostnad hörde jag 3000€, gick förstås på servicefirmans ansvarsförsäkring eller traktorns trafikförsäkring :)
Det är en gammal sliten garageport på en länga, vilket larv att kräva en ny port.
Men men ni kommer ju få betala den själva i slutändan ändå..
Mesh
EF Sponsor

Inlägg av Mesh »

Bytt konding på logikkortet på vårt nu mera 9 år gamla kylskåp. Förhoppningsvis håller kylskåpet ett par år till nu. Det är alltid trevligt att skjuta på vissa investeringar :)

All information som behövdes hittade jag i tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=67581

Stort tack till alla på detta forum för hjälpen!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Bytt drivrem på en torktumlare AEG 57719 (hittade ingen reparationsmanual någonstans (eller reservdelar men jag chansade på nettoparts.se AEG Lavaterm 57710 och 57720 har samma så jag antar att 57719 är ett återförsäljare specifikt nummer)). Troligen finns det någon smart metod att göra sånt på. Men jag pockade isär den långt mycket mera än vad som var nödvändigt, tror jag...
Fick ihop den och städad på allt ludd överallt är den också fast jag har 4 skruvar över, brukar inte hända men :vissla:
Nu funkar den igen iallafall, så syrran skall få den för deras har packat ihop betydligt mera (oreparerbar).
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Lättrörliga kolborstar i en 24V likströmsgenerator till en Volvo lastbil från 1960-tal. :roll:
De hade tryckt in lite väl mycket kullagerfett så det hade bildat en seg gegga med sand och sågspån m.m.
Kolborstarna rörde sig inte alls.
24V gen.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Fyra kolborstar. Det har jag inte sett tidigare.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Drog om skärmkablarna på elgitarren och till min förvåning så har fingerljudet försvunnit
och 6e strängens bas grumliga ljud har nu blivit klart och fint. :yeahright:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Lagat en plastdistans i min Razer Deathadder som jag trodde bara va o kasta!
Sparade därigenom 1000kr på ny gamingmus :roll:

Passade även på att byta lysdiod i den till en orange, mücket snüggare
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Nya AC-manöverpanelen i min Audi A4 B5 slog aldrig på AC'n.
Så jag lagade den gamla(där LCDn inte funkade), som visades sig ha kalllödning i kontakten mellan kretskorten.
Mesh
EF Sponsor

Inlägg av Mesh »

När vi som mest behövde ACn i vår bil (V70N) så la den av. Om jag stängde av ACn i någon minut så gick den igång och kylde ett par minuter innan den la av igen. Lite googlande gav vid handen att spelet i ACn koppling kan blivit för stort av tidens tand. Lösningen skulle då vara att ta bort ett shims men det skulle innebära ganska mycket jobb i garaget för att komma åt att lossa hela kopplingen.

Lat som jag är googlade jag vidare och hittade ett utmärkt hack som visade sig fungera. Istället för buntband tog jag en ståltråd som stacks ner på rätt ställe i kopplingen och najades fast. Det visade sig fungera utmärkt. Nu kyler ACn lika bra som tidigare.

Hacket hittade jag i denna tråden på http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=56078 tyvärr funkade inte länkarna men det var ju bara att googla vidare tills jag hittade exakt var man skulle stoppa in buntbanden/ståltrådarna. Det gick utmärkt att utföra utan att demontera något alls.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bytte fjädrar bak på Chevan, tur att inga kvinnor eller barn var närvarande, väggarna rodnade.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Intressant filosofi han hade :)

"If you need to put in more than one can of freon a month it's probably time to change the evaporator...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Typisk GDSare, som inte har en susning om vad han pysslar med. :bravo:
Skriv svar