Hej,
Som rubriken lyder har jag lite funderingar kring antennuttaget som sitter i de flesta bostäder, det är så att jag precis bytt lägenhet och jag får nu inte in några TV kanaler / signaler via TV uttaget, istället får jag koppla in mig på radiouttaget. Där finns det digitala kanaler att hitta och använda, detta är dock lite problematiskt eftersom jag inte kan koppla in min externa box utan könsbytare.
I min TV finns en inbyggd digitalmottagare som tar in signaler via en honkontakt, TV uttaget i väggen är även den en honkontakt och radiouttaget är således en hankontakt.
Om jag nu förstått saken rätt går det en koaxialkabel in i modulen som sedan delar/splittas till Radio / TV uttagen. Min fråga är därmed, har det kopplats fel här eller ska man kunna få in kanaler via radiouttaget?
Mvh.
Frågor om antennuttaget, Radio/Tv.
Re: Frågor om antennuttaget, Radio/Tv.
Hankontakten är tv-uttaget, honkontakten är radiouttaget. Om det är märkt tvärt om så beror det på att någon skruvat på locket felvänt. Om du stör dig på det så lossa skruven i mitten, lyft av locket, vrid det ett halvt varv, lägg tillbaka det och skruva fast skruven igen. Om du inte stör dig på det så lev med att det står radio på tv-uttaget och tv på radiouttaget.