VGA grabber?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

VGA grabber?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jo så här är det, jag har en 486a som fjärrstyrs från en annan dator (core 2 duo) och 486an styr sedan ett par stegmotorer via ett special ISA-kort och den tar emot RS232 signaler från core 2 duo datorn som styr 486an. Nåväl, allt det det där funkar ju redan men jag skulle vilja se skärmen på 486an. Core 2 duo datorn fjärrstyrs via remote desktop och en videograbber från gul video rca och s-video har jag redan. Däremot har jag sett att det finns VGA till S-video konvertrar av denna typ.

http://www.ebay.com/itm/PC-LAPTOP-VGA-S ... 566f1fada0

Hur vet man att det funkar? 486an visar bara text i ett standard VESA läge, samma typsnitt som vanliga DOS 6.22 kör. Vad finns det annars för alternativ? PCI Grafikkort som ger ut en standardbilden via ett S-video interface?

Vad har ni för idéer? Det bör vara billigt, prylarna tillhör en ideell förening utan just några bidrag alls.
qx5

Re: VGA grabber?

Inlägg av qx5 »

Ställ om till CGA grafik, anslut till ett standard videograbberkort som tar NTSC video.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"Ställa om" innebär att köra specialmjukvara som ändrar parametrarna på VGA-kortet och komplettera det med en analog videomixer för att slå ihop åtminstone synkutgångarna med grönsignalen, eller gärna alla tre färgerna, och få en svartvit signal ut. Krångligt.

VGA-kort ger nämligen alltid VGA-signal (eller bättre) ut även om man kör det i CGA- eller EGA-grafiklägen.

Det andra alternativet är att faktiskt skaffa ett CGA-grafikkort istället för VGA-kortet, och ansluta till videograbbern.

Det tredje alternativet är att helt enkelt skaffa ett grafikkort med TV-utgång. Det är nog det smidigaste, men kan nog faktiskt ge sämre bildkvalitet.

Men sen fanns det väl diverse fjärrstyrprogram på dos-tiden? Jag minns inte riktigt vad de hette men en del användes t.ex. av de som körde BBS:er. Det är ju inte direkt nån spjutspetsteknologi programmeringsmässigt om befintlig mjukvara i dos-datorn "tål" att det körs lite saker i bakgrunden interuptstyrt. I princip behöver en interruptstyrd mjukvara jämföra 2k skärmtextdata (och 2k attributdata om man vill ha färg/intensitet/blink å sånt med) mellan skärmminnet och en lokal kopia, och om något diffar så skicka ut kopia av det på optimalt sätt.

Om man idag tänker sig att det ändå finns nätverk och en klart saftigare dator strax invid så kan man väl helt enkelt tänka sig att man bara bakar in kompletta skärmdumpar i hemmasnickrade UDP-paket riktade till den saftigare datorn. En MTU på Ethernet är ju ca 1500 bytes så tre ethernetpaket rymmer en komplett dump av skärmen inkl attributdata. Den kraftigare datorn kan då ordna sånt som att t.ex. göra nån remote desktop-grej av det, eller vad man nu vill. Enklast på den är väl att göra ett win32-konsollprogram som bara återger det som händer på dos-datorn, så kan RDP-fjärrstyrningen o.s.v. ta över resten.

Men skulle mjukvaran på dos-datorn tåla något sånthär? D.v.s. att det med jämna mellanrum inträffar en interrupt där det körs kod som var tredje gång kopierar 2-3k från grafikminnet till eget utrymme i ram och varje gång kopierar ca 1,5k fårn grafikminnet eller "eget utrymme i ram" till ett nätverkskort? Jag vet inte riktigt hur lång tid en sån kopiering kan tänkas ta, men om både grafikkort och nätverkskort sitter på PCI så bör det väl inte röra sig om alltför lång tid.

Det bästa vore väl om det gick att få tag på källkoden till DOS-programmet, och lägga in så att utskrifter även skickas på annat vis än till skärmen.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

pcAnywhere fanns för DOS men det är kanske inte så lätt att få tag på idag.

Mitt förslag på remote desktop för DOS: http://josh.com/tiny/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast nu sitter ju inte datorerna ihop via nätverk, utan via en seriekabel? Då funkar knappast PC Anywhere eller nån remote desktop?

Det är alltså:

Nätverk ---(remote desktop) ---- [Core 2 duo] --- (RS-232) ---- [486:a] ----- [styrd utrustning]

Och stoffe vill kunna se 486:ans skärmbild. Det behövs alltså något som kan få in skärmbilden från 486:an i Core 2 duo-burken.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

[Core 2 duo] --- (RS-232) ---- [486:a]

Hur långt är det fysiskt mellan burkarna?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu vet jag ju inte, men baserat på vad stoffe angivit gissar jag. Eftersom det är en seriekabel mellan gissar jag på max ett par meter, troligen kortare. Problemet är ju att användaren inte befinner sig på platsen utan fjärrstyr Core 2 duo-burken med remote desktop.

Men en skärm på 486:an och en webbkamera på Core 2 duo-burken skulle kanske vara en enkel (om dock utrymmeskrävande) lösning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tror det är enklare att börja konvertera vga till hdmi och sedan fånga dvi signalen. Finns tex elgato game capture
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tyvärr kostar denna 3k, men den löser ju problemet på ett snyggt sätt:

http://www.epiphan.com/products/vga2usb/
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... are-p98436
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... capture_hd

Du kan nog komma under 1500kr om du väljer en annan capture enhet...

edit2: tog bort sista länken..felaktig
edit3: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_ ... ure_hd_pro
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Varför itne bara sätta en skärm jämte din core2duo som visar bildern från 486an? Nån enklare 15" tft eller liknande.

/D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Skärm underlättar inte remote desktop tyvärr för trådskaparen...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Nerre skrev:Fast nu sitter ju inte datorerna ihop via nätverk, utan via en seriekabel? Då funkar knappast PC Anywhere eller nån remote desktop?
Det vet jag inte men ett nätverkskort och en IP-stack i DOS-maskinen är billigt och enkelt att installera, liksom att tatta en TP-kabel längsmed befintlig seriekabel.

Mycket enklare och billigare än något slags capturehådrvara även om man får leta lite efter ett ISA-nätverkskort.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jo men trådskaparen ville se vad som hände. Och då räcker det ju långt att sätta en liten skärm jämte alternativt bara köra KVM. Visst du får rak remote styrning men det är vad jag kan se ett alternativ som bör funka för vad som vill åstakommas?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

har du provat:
copy con: com1:
Kan fungera, då borde du få allt från displayen till serieporten.
Har aldrig själv provat, men kan vara värt ett försök.
Hmm, kanske ändå inte då dos bara kör ett program i taget, hmm.
Skriv svar