Ett sätt att göra en primitiv AD är att mäta tiden det tar att ladda upp en kondensator. T.ex. ett stort motstånd/spänningsdelare parallellkopplat med en stor kondensator samt zener, och sedan några hundra ohm in på en digital ingång. Håll I/O låg länge, så att kondensatorn laddas ur. Växla sedan till ingång, och mät tiden det tar innan kondensatorn når tröskelspänningen.
EDIT: Såg att det redan var föreslaget av limpan4all
För att kompensera för temperaturdrift och liknande kan man använda två stycken i parallell, där den ena laddas från en känd spänning
Angående hastighet på analog ingång kan AD-klockan höjas till 1MHz. Med rätt kodning går det då att få >64kSPS med lång samplingstid / god marginal till att ingångarna påverkar varandra.
Detektera om spänningen är 13 eller 14 Volt
Re: Detektera om spänningen är 13 eller 14 Volt
Hej igen!
Som sagt, tack för alla grymma tips. Jag har nu löst det och växerna vattnas och frodas. Jag orkade inte vänta på nya komponenter så jag gjorde en specialare. Jag kom på att jag inte behöver kolla om tåget befinner sig på laddninsplatsen hela tiden. Så nu läser en gång varje sekund under 5ms av spänningen. Denna påverkan på varvtalsräknaren blir liten och samtidigt kör jag bara kollen när tåget kör baklänges tillbaka mot laddningsplatsen.
/Olof
Som sagt, tack för alla grymma tips. Jag har nu löst det och växerna vattnas och frodas. Jag orkade inte vänta på nya komponenter så jag gjorde en specialare. Jag kom på att jag inte behöver kolla om tåget befinner sig på laddninsplatsen hela tiden. Så nu läser en gång varje sekund under 5ms av spänningen. Denna påverkan på varvtalsräknaren blir liten och samtidigt kör jag bara kollen när tåget kör baklänges tillbaka mot laddningsplatsen.
/Olof