Ladda extern högtalare med powerbank (usb)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoQ
Kontakt:

Ladda extern högtalare med powerbank (usb)?

Inlägg av JoQ »

Hej,

Har en Harman Kardon Onyx Studio, som har 5 timmars batteritid. Lite i minsta laget tycker jag, så jag vill se om det går att använda en 10400mAh powerbank jag har. Enligt specifikationerna ( http://www.harmankardon.com/images/medi ... _OM_EN.pdf ) så är 220v laddaren 19V, 2.0A och det inbyggda batteriet är på "3.7V, 2600mAh, Cylindrical Lithium Ion Rechargeable Battery".

Har denna powerbank:
http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_ ... ternal:ref

Batterityp: Li-ion batteri 3,7V 10400 mAh
Ingång: 5V DC 2 A (via micro USB port)
Utgång: 5V DC 2,1 A 2 USB ports

Det är alltså ett likadant batteri, 3,7V, fast fler mAh. Tyvärr så ger powerbanken endast ut 5V 2,1A som mest, och för att ladda högtalaren via DC-plugg så måste den ge 19V och 2A.

Finns det något sätt att lösa detta på?
Går det att konvertera 5V 2,1A till 19V 2A?
Finns två usb portar på powerbanken om det hjälper.

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Ladda extern högtalare med powerbank (usb)?

Inlägg av Sverige »

Går det att konvertera 5V 2,1A till 19V 2A?

Nej.

Är det inte enklare att bara parallellkoppla ett par 18650-batterier med det befintliga...
Nerre

Inlägg av Nerre »

De där siffrorna verkar inte passa ihop i mina ögon, varför skulle ett 3,7 V-batteri behöva 19 V 2 A för att laddas??

Troligen är det så att den där "laddaren" även fungerar som strömförsörjning så att när högtalaren är ansluten till laddaren kan den spela med högre effekt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Batteripack med 2.1 A och 5 Volt kan ge lite drygt 10 Watt, omvandlat till 19 Volt så blir det runt 0.5 ampere

19Volt 2 Ampere så blir det 38 Watt.

19 Volt är typisk Laptop-laddarspänning och förmodligen fungerar laddningen från typ 12 Volt till 19 då det ändå finns en krets invändigt som omvandlar spänningen till för batteriet lämplig spänning och laddlogik.

med en labbaggregat skulle man kunna prova vilken vilken nivå i spänning det börja ladda ifrån och med vilken ström.

Börja det ladda under 14 Volt så kan man fundera på 3 st batteripack kopplad i serie med egengjord koppling av bunt USB-sladdar som man slaktar (se till att ha diod som kan leda förbi strömmen på varje USB-pack om en USB-laddpack stänger av sig i kedjan eller när man skall ha igång dessa och inte drar igång dessa exakt samtidigt - tror inte de mår så bra om de får backspänning på flera Volt över sig...)

Sedan finns det om man letar lite, batteripack/nödladdare som kan ge 19 Volt.
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Jag hittade ett bra klipp som visar insidan av högtalaren nu:

Kolla runt 2.40 så ser ni batteriet, ett otroligt litet batteri.
Har nu tänkt om, och ska sätta in fler batterier i högtalaren. Om jag tar min GP Powerbank och plockar det batteriet, hur kopplar jag ihop det med det nuvarande för att laddning och allt skall fungera korrekt?

Vid 6.25 i klippet så ser ni batteriet i sig.

Ser ut att finnas gott om plats på motsatt sida mot det befintliga batteriet.

Tacksam för idéer.
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Tänkte annars om jag köper 4st 3.7 18650 batterier på 3000mAh styck och sätter i två såna här hållare:
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-PLASTIC-B ... 339dc1e602

Och ersätter det befintliga batterier med dessa fyra (alternativt sparar det befintliga också).

En sak som gör mig osäker är att det nuvarande har tre kablar från batteriet, vit, svart och röd. Förstår ju varför det är två, men vad gör den tredje, har det med laddning att göra?
För den batterihållaren jag länkade har ju endast svart och röd (+ och -).

Har pillat med elektronik innan, men ingenting med batterier, så vill gärna ha tips om hur jag går tillväga, och hur det ska kopplas.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

En sak som gör mig osäker är att det nuvarande har tre kablar från batteriet, vit, svart och röd. Förstår ju varför det är två, men vad gör den tredje, har det med laddning att göra?

Svårt att se, men skulle kunna vara som "tredje polen" på telefonbatteri.

Förslagsvis, som redan nämt, behåll det befintliga batteriet och parallellkoppla fler batterier (+ och -) med det.
(Det är lämpligt att batterierna har lika hög spänning när de kopplas ihop.)
Senast redigerad av Sverige 2 juli 2015, 21:59:55, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man mixtra med sådan så är en billig digital multimeter väldigt hjälpande och kunde tex. visa om det är 1 eller 2 celler i serie (3.7 eller 7.4 Volt - obs spänningsintervall kan vara mellan 3 -4.2 Volt/cell beroende på laddningsgrad ) och mäter den okända sladden 3.7 Volt så kan man anta att det är balanserings-snöret till laddaren medans är den noll Volt eller eller full plus-spänning så kan man anta att det är en termistor som känner tempen på batteriet och är kopplad till antingen minussidan eller plussidan på batteriet.

Jag tror du kan byta till större celler men du måste behålla kopplingen som den är - samt att du använder skyddade celler då batteripacken i videon syntes att det var något platt ledare under krympslangen och är förmodligen för batteriskyddskrekretsen - det man inte kunde avgöra är om det är 1 eller 2 celler i serie i batteripacken. Det finns ju en rad andra storlekar på LiIon än just 18650-storlek...
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Sverige skrev:

Svårt att se, men skulle kunna vara som "tredje polen" på telefonbatteri.

Förslagsvis, som redan nämt, behåll det befintliga batteriet och parallellkoppla fler batterier (+ och -) med det.
(Det är lämpligt att batterierna har lika hög spänning när de kopplas ihop.)
Okej, så jag kan helt enkelt koppla valfritt antal av 3.7V batterier på plus och minus polen, och låta den vita kabeln gå till originalbatteriet? I så fall får väl inte de övriga batterierna överladdningsskydd?
xxargs skrev:Skall man mixtra med sådan så är en billig digital multimeter väldigt hjälpande och kunde tex. visa om det är 1 eller 2 celler i serie (3.7 eller 7.4 Volt - obs spänningsintervall kan vara mellan 3 -4.2 Volt/cell beroende på laddningsgrad ) och mäter den okända sladden 3.7 Volt så kan man anta att det är balanserings-snöret till laddaren medans är den noll Volt eller eller full plus-spänning så kan man anta att det är en termistor som känner tempen på batteriet och är kopplad till antingen minussidan eller plussidan på batteriet.

Jag tror du kan byta till större celler men du måste behålla kopplingen som den är - samt att du använder skyddade celler då batteripacken i videon syntes att det var något platt ledare under krympslangen och är förmodligen för batteriskyddskrekretsen - det man inte kunde avgöra är om det är 1 eller 2 celler i serie i batteripacken. Det finns ju en rad andra storlekar på LiIon än just 18650-storlek...
Yes, jag har faktiskt en multimeter (om än billig). Ska ta isär högtalaren i helgen och fota batteriet, så jag får hela beteckningen, samt mäta upp det. Hur mäter jag den okända sladden, vad sätter jag den andra multimeter-pinnen mot? Mot minus? Vad menar du med full plus-spänning?

Som sagt, jag ska ta isär den och komma med mer info om batteriet, vill bara göra rätt när jag mäter upp det.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

xxargs
tex. visa om det är 1 eller 2 celler i serie (3.7 eller 7.4 Volt - obs spänningsintervall kan vara mellan 3 -4.2 Volt/cell beroende på laddningsgrad )
JoQ
och det inbyggda batteriet är på "3.7V, 2600mAh, Cylindrical Lithium Ion Rechargeable Battery".
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

JoQ
Okej, så jag kan helt enkelt koppla valfritt antal av 3.7V batterier på plus och minus polen, och låta den vita kabeln gå till originalbatteriet? I så fall får väl inte de övriga batterierna överladdningsskydd?

Ja, när man parallellkopplar har alla batterier samma spänning.
Har orginalbatteriet inbyggt PCB, måste även de andra vara så kallade skyddade batterier.
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Hittade ett annat alternativ, hoppas jag på.
Om man köper denna, och 3st 18650 batterier:
http://www.batteryspace.com/Battery-hol ... 20AWG.aspx

Batterihållaren har tydligen inbyggt PCB (skyddskrets). Tror ni jag kan löda på en kabel på detta kretskort för att koppla ihop med den befintliga vita kabeln till originalbatteriet?

Tack på förhand!

EDIT: Alternativt detta, också ett PCB inbyggt, men även här finns ingen tredje kabel, utan det är endast inbyggt pcb, måste det kopplas ihop med den befintliga vita kabeln?: http://www.ebay.com/itm/FMA-Fishing-Lig ... 0503&rt=nc
Nerre

Inlägg av Nerre »

Olika skyddskretsar fungerar på olika sätt, det är inte säkert att det är samma signal som i "den vita" från en annan skyddskrets. Det är med andra ord inte bara att koppla ihop dem, du måste veta att det är en skyddskrets som fungerar likadant.
JoQ
Kontakt:

Inlägg av JoQ »

Nerre skrev:Olika skyddskretsar fungerar på olika sätt, det är inte säkert att det är samma signal som i "den vita" från en annan skyddskrets. Det är med andra ord inte bara att koppla ihop dem, du måste veta att det är en skyddskrets som fungerar likadant.
Anade det, men hur kan jag ta reda på detta?

Som någon skrev tidigare, går det att mäta upp vilken typ av skyddskrets det kan vara?
...mäter den okända sladden 3.7 Volt så kan man anta att det är balanserings-snöret till laddaren medans är den noll Volt eller eller full plus-spänning så kan man anta att det är en termistor som känner tempen på batteriet och är kopplad till antingen minussidan eller plussidan på batteriet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det är "balanseringssnöret" så sitter det nog ingen skyddskrets i batteriet utan den sitter i högtalarens elektronik.

Troligen måste du kolla på kretskortet hur det ser ut, vad det sitter för komponenter mot de olika batterianslutningarna etc. Det är alltså inte helt trivialt.
Skriv svar