Nybörjaren kommer med frågor om lös TFT LCD skärm
Nybörjaren kommer med frågor om lös TFT LCD skärm
denna skärm
http://images.tradera.com/816/30119816_1.jpg
Vad kan man göra med denna? Jag kan inte mycket om TFT LCD´s och det jag ville göra vad att bygga in denna i min bil och sedan koppla den till en dator som jag har i bilen. Det är en fd stationär dator som är inkopplad via en omvandlare från 12v till 230v.
Behöver man bygga några speciella kontakter, eller skall det kopplas på något speciellt sätt?
ni som vet får gärna ge mig ett svar så jag vet om jag skall köpa skärmen eller inte.
datablad:
http://www.granbergsdal.se/lq121s1dg11.pdf
http://images.tradera.com/816/30119816_1.jpg
Vad kan man göra med denna? Jag kan inte mycket om TFT LCD´s och det jag ville göra vad att bygga in denna i min bil och sedan koppla den till en dator som jag har i bilen. Det är en fd stationär dator som är inkopplad via en omvandlare från 12v till 230v.
Behöver man bygga några speciella kontakter, eller skall det kopplas på något speciellt sätt?
ni som vet får gärna ge mig ett svar så jag vet om jag skall köpa skärmen eller inte.
datablad:
http://www.granbergsdal.se/lq121s1dg11.pdf
de va inte bara till att koppla in och se glad ut med andra ord. Frågar man inget så får man inget veta!
jag visste inte hur jag skall kakla ett badrum heller med det har jag gjort nu på 14 dagar, så varför skulle jag inte kunna lära mig hur jag kopplar in en TFT för???
Så kontakterna som går ut från skärmen går alltså vidare till vadå?
vad kostar en sådan omvandlare och vart köper man en?
Någon som kan förklara hur det fungerar på ett snällt sätt?
jag visste inte hur jag skall kakla ett badrum heller med det har jag gjort nu på 14 dagar, så varför skulle jag inte kunna lära mig hur jag kopplar in en TFT för???
Så kontakterna som går ut från skärmen går alltså vidare till vadå?
vad kostar en sådan omvandlare och vart köper man en?
Någon som kan förklara hur det fungerar på ett snällt sätt?
Här har du ett par länkar till några CRT -> LCD omvandlare:
http://www.kontron-emea.com/index.php?i ... uctid=1145
http://www.horizontechnology.com/controller_boards.php
Tyvärr inte så himla lätta att bygga själv, så gvs och Tekko's svar är dom enklaste du kan få.
http://www.kontron-emea.com/index.php?i ... uctid=1145
http://www.horizontechnology.com/controller_boards.php
Tyvärr inte så himla lätta att bygga själv, så gvs och Tekko's svar är dom enklaste du kan få.
Ja, i datorn är ju allt digitalt som vanligt... men i dagens moderna grafikkort är det sällan man får tillgång till "rå parallell" signal och LVDS är nog lika klurigt som analog signal.
Men om man har ett gammalt kort med s.k. VFC (VESA Feature Connector) och kan kompromissa på färgdjupet så går det ju att koppla in (och då är google din vän, möjligtvis ackompanjerat av ett tyskt lexikon
). Även om det inte heller är nån barnlek så är det ju betydligt billigare än att köpa en omvandlare och enklare än att försöka sig på att bygga en ADC eller koppla in sig på LVDS.
Men om man har ett gammalt kort med s.k. VFC (VESA Feature Connector) och kan kompromissa på färgdjupet så går det ju att koppla in (och då är google din vän, möjligtvis ackompanjerat av ett tyskt lexikon

ni får ursäkta mig men jag har förlorat mig själv i konstiga tankar.
Denna skärm har ju varit använd till en dator tidigare antar jag, men vad är det som egentligen fattas jämfört med om skärmen skulle vara kvar i sin plastram? Dessa omvandlare som det pratas om, sitter det en sådan i skärmen annars?
bara funderade över hur denna har fungerat innan när den skall ha varit använd till en dator.
Denna skärm har ju varit använd till en dator tidigare antar jag, men vad är det som egentligen fattas jämfört med om skärmen skulle vara kvar i sin plastram? Dessa omvandlare som det pratas om, sitter det en sådan i skärmen annars?
bara funderade över hur denna har fungerat innan när den skall ha varit använd till en dator.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
LVDS är smidigt om man har det ut från sitt moderkort. Har du ett embedded moderkort så har dessa ofta LVDS utgång som brukar gå konfiguera för de flesta upplösningar och färgdjup - lusläs databladet på moderkortet och specialtillverka en kabel så visst GÅR det att använda överblivna LCD-skärmar, men det är ofta rejält stökigt att få till det..
Lime:Enklast är att ta hela datorn och separera skärm & dator då fungerar det garanterat bra. Tänk bara på att datorer och skärmar _kan_ gå sönder (särskilt opm man bänder och meckar med dem) så skär inte sönder bilen allt för mycket.
Finns faktist särskilda "bil"datorer som förrutom att vara lite mera bilvänliga kostar skjortan. Ungefär som att köpa en färdig HTPC istället för att meka lite själv.
Finns faktist särskilda "bil"datorer som förrutom att vara lite mera bilvänliga kostar skjortan. Ungefär som att köpa en färdig HTPC istället för att meka lite själv.
Visst är allt i en dator lagrat i digitalform, grafikkorten behövs ibland för att åstadkomma
bild och svepfrekvenser som är analogt byggda, därför att bilden ska ritas upp analogt.
(Sedermera har det tillkommit vissa finesser för att beräkna saknad data / 3D)
Man upptäckte under EGA-tiden (Inte EG som var före EU) att man ju för hunna lika
gärna eller hellre kunde skicka ut färginformationen och gråskalan analogt eftersom
det såg minst lika bra ut, då var den digitala tekniken inte så snabb som idag men den
analoga lika snabb som vanligt, och det går unnan på en skärm.
Dessutom hade man övat sig i 40 år på teveapparater.
De första platta skärmarna var så dåliga, långsamma pixlar, att det inte spelade
någon roll hur man skickade bild på dom.
Att idag använda en vanlig VGA-utgång för skärm med digital färgbestämning är
barockt eftersom man då omvandlat först till analog signal och sen tillbaka igen.
Man köper såna lösa LCD-plattor där säljaren bifogar ett särskilt grafikkort.
Men då lär man undvika LCD-HPD, ser till att det är TFT man får, i en bil sitter
man ju inte alltid med näsan vinkelrätt mot skärmen.
Kanske letar man annars efter en billig bärbar dator (som i detta fall) med trasig
skärm även om det blir jobbigt att bängla fram digitalutgången på moderkortet
och hitta/tillverka en kabel. Dessutom ska man få till bakgrundsbelysningen.
Moderkort för PC med lämplig utgång börjar väl på 3.000 kr?
Ahlströms förslag med gammal featureconnector uppskattas av alla utom de som
ska göra jobbet. Visst är iden god.
Det är kul att labba, som när jag ersatte en brunnen fläktmotor i värmepaketet på
en bil med en motor från en leksaksdammsugare, det tog bara en hel dag.
Och det höll i tre dagar, sen lät det som ett reaplan med jordnötter i bränslet men
det kom ingen värme.
mvh/ Hans Kaplan
bild och svepfrekvenser som är analogt byggda, därför att bilden ska ritas upp analogt.
(Sedermera har det tillkommit vissa finesser för att beräkna saknad data / 3D)
Man upptäckte under EGA-tiden (Inte EG som var före EU) att man ju för hunna lika
gärna eller hellre kunde skicka ut färginformationen och gråskalan analogt eftersom
det såg minst lika bra ut, då var den digitala tekniken inte så snabb som idag men den
analoga lika snabb som vanligt, och det går unnan på en skärm.
Dessutom hade man övat sig i 40 år på teveapparater.
De första platta skärmarna var så dåliga, långsamma pixlar, att det inte spelade
någon roll hur man skickade bild på dom.
Att idag använda en vanlig VGA-utgång för skärm med digital färgbestämning är
barockt eftersom man då omvandlat först till analog signal och sen tillbaka igen.
Man köper såna lösa LCD-plattor där säljaren bifogar ett särskilt grafikkort.
Men då lär man undvika LCD-HPD, ser till att det är TFT man får, i en bil sitter
man ju inte alltid med näsan vinkelrätt mot skärmen.
Kanske letar man annars efter en billig bärbar dator (som i detta fall) med trasig
skärm även om det blir jobbigt att bängla fram digitalutgången på moderkortet
och hitta/tillverka en kabel. Dessutom ska man få till bakgrundsbelysningen.
Moderkort för PC med lämplig utgång börjar väl på 3.000 kr?
Ahlströms förslag med gammal featureconnector uppskattas av alla utom de som
ska göra jobbet. Visst är iden god.
Det är kul att labba, som när jag ersatte en brunnen fläktmotor i värmepaketet på
en bil med en motor från en leksaksdammsugare, det tog bara en hel dag.
Och det höll i tre dagar, sen lät det som ett reaplan med jordnötter i bränslet men
det kom ingen värme.
mvh/ Hans Kaplan