Hur mäta mAh på batteri

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Hur mäta mAh på batteri

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har beställt nya batterier till våra telefoner. De gamla var på 2800mAh 3.7V Li ion !
Nu när jag har testat ett av de nya på 4600mAh 17.02Wh 3.7V Li-ion, så verkar det ta slut lika snabbt som våra gamla, drygt ett år gamla batterier.
Hur kan man enkelt kolla slikt!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hur mäta mAh på batteri

Inlägg av grym »

enklast är en laddare som kan mäta kapaciteten

eller så laddar man ur med konstant ström till minspänning
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Det enklaste och snabbaste sättet är att lägga batteriet på vågen och jämföra. Klena batterier har ofta mindre innehåll och väger då mindre. Fast ibland har de fulat sig riktigt mycket och lagt ett tjockt rör så att det väger "som det borde".
http://www.instructables.com/id/How-to-know-a-fake-18650-battery/
http://www.eevblog.com/forum/chat/18650-fake-li-ion-cells/

Har du en bra laddare så får du data direkt ur laddaren hur mycket det är i batteriet, en genomgång i en video på youtube.

Edit: Såg att det var mobiltelefonbatterier. Då ska nog vikten på batteriet säga iaf en del.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Jag vägde faktiskt batterierna innan jag skrev inlägget!
Jag har ju en fungerande supervåg ;-) Nytt batteri gjorde susen!
Och den visar 43.7g för det gamla och 43.6g för det nya.
Men hur kinkigt är det med laddare? Har inte en susning om slikt!

Nu när vägen blivit "varm" 60 sek, så visar den lika vikt!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går att ladda Li-ion batterier med nästan vilken ström som helst (dock normalt max 1C) och de kommer att laddas oavsett bara det att det tar längre tid om det är låg ström. Men riktig laddare för just Li-ion batteriet måste användas om de skall laddas på rätt sätt, finns lite här och var men skall man ha med display för att se tex en laddningsgraf så får man leta lite men det finns. Köpte en billig med grafisk display på hobbbyking för 2 år sedan och är riktigt nöjd.

Om det gamla batteriet laddades med säg 1A och tog 2 timmar så skall det nya batteriet ta så pass längre tid att laddas som motsvarar den extra kapaciteten i förhållande till det det gamla. Men om båda tar lika lång tid så är det något som inte stämmer och att de väger exakt lika mycket bådar tyvärr inte heller gott.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Tack för synpunkter.
Jag har nu beställt en Digital laddare så vi får se om en vecka drygt vad resultatet blev. IMax B6 LCD Digital RC
Jag återkommer
xxargs

Inlägg av xxargs »

Som tidigare nämnt - vikten avslöjar en del, en batteri med dubbel kapacitet borde i stort sett vara dubbelt tung - du hade bara enstaka gram skillnad i vikt...

Jag hittade en slängd/tappad Ultrafire 18650-batteri av protected typ - den står på utsidan 4800 mAh.

Jag får inte ihop det då de bästa panasonic/samsungbatterier av 18650-typ ligger på 3000-3200 mAh och det utan skyddskrets... - de flesta ligger på 2400 och de lite bättre 2600 och kanske tom 2800 mAh i produkter som man betalar lite mer för.

Jag har inte provat ultrafire-batteriet mer än till min förvåning att den hade rimlig spänning och verkade ta laddning (har ingen bra hållare för denna eller laddare för den typen av batteri)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nä 4800mAh är rent bluff och båg, det får helt enkelt inte plats så mycket i dessa. Eventuellt kanske om det är extremt lågströms typer men tvivlar starkt ändå och hur stor nytta har man av batterier som bara kan ut tex 0.1A som max.

Hittade denna där en testar några:

danielr112

Inlägg av danielr112 »

De flesta 18650 jag köpt från kina. Ivf 10 olika sorter allt ifrån 2000 till 6000 har varit fejk. De bästa höll 1200 och genomsnittet var 600. :)

Jag kör med en iCharger DUO som loggar till datorn så är lätt att se hur dom beter sig.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Jag har ju funnit batterier med påklistrade xxxmAh där originaletiketten suttit under ;-)
Men nu fick jag svar från Kinesen på AliExpress:
Dear Lennart,
I am so sorry for this problem.Usually have a little defect in number of batteries.
Would you mind we offer a partial refund to you?
Best Regards

Men jag vill inte ha refund! Jag vill ha vad de skriver i säljet! Fungerande.

Missade den laddaren som hade bevakning. Ser om jag kan fastlägga skojeriet med den jag har beställt.
IMax B6 LCD Digital RC Lipo NiMh battery Balance Charger

PS/ Detta gäller som jag skrev i trådsstarten, nya batterier till våra Elephon P8, 4600mAh istället för 2800mAh, och de har exact samma vikt! /DS
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Min sista batch med ca 50st 18650 fick jag gratis efter lite bråkande. Jag har hitils inte betalt för ett enda 18650 från kina pga av felaktiga värden. Säljarna vet om det men hoppas på det bästa.

När dom väger hälften av vad ett äkta gör så :)
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Men jag vill inte ha refund! Jag vill ha vad de skriver i säljet! Fungerande.
Samma här, men de tjänar väl massor på alla som inte vågar bråka...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vägde ultrafirebatteriet som skryter med 4800 mAh - den väger 33 gram...

en 2200 mAh väger typiskt 45 gram och en Panasonic NCR1865-batteri på norm-kapaciteten 2700 mAh (minimum 2750 mAh, typiskt 2900 mAh) väger 46.5 gram.

på prototypnivå så finns det upp till 4000 mAh i en 18650-format och då är det nickel och kisel som katod resp. anodmaterial och det som finns ute i kvalitetsprodukter verkar vara 3400 mAh

http://lygte-info.dk/review/batteries20 ... %20UK.html

och lite mer översiktlig testning (lite gammal bara)

http://lygte-info.dk/review/batteries20 ... %20UK.html

det som händer när man byter katod och anodmaterial som LiIon lagras (från kobolt till kobolt-nickel legering med allt mindre Kobolt i (nickel är billigare än kobolt...) och kisel istället för grafit, är att laddspänningen blir lite högre och en slutspänning på 4.35 Volt ser man numera på tex. moderna telefoners batterier som Samsung S4 vilket gör att en del reagerar på detta och tror att det är felskrivet då man är van vid absolut max 4.2 Volt/cell sedan länge.
Skriv svar