bearing; Ja original primär, men shuntarnas funktion gäller bara vid belastning. Att den drar mindre ström när du lägger till fler lindningar på primären är helt normalt för vilken trafo som helst men dessa trafos är inte gjorda för effektivitet utan för att vara billiga och då har de en del nackdelar men som i deras fall fixas med en fläkt. Tänk själv hur stor en trafo som klarat 1kW kontinuerligt hade fått vara annars.

Det är dessutom också billigare att tillverka dessa små.
Kortslöt jag trafon (så gott jag kunde) så fick jag ut drygt 1kA (innan jag lade till elektronik vls) men då drog primären ca 37A vilket var lite för mycket för 10A säkringen som rök efter knappt 2 sekunder. Men utan shuntar och dessa 37A känns som kärnan som var mättad.
rikkitikkitavi skrev:Låter som något man vill se IRL. Allt som hettas upp till vitglödande är skoj

Hehe, tja jag kan väl slänga ihop något framåt kväll.

Senast jag testade för många år sedan så brände jag toppen på bordskivan av Perstorps plattan där toppskicktet sprack, bubblade och hade sig vilket jag inte såg pga ljuset. Spolen var ändå runt 1 dm ifrån så du kan tänka dig värmen men det var en väldigt stor spole som inte går att få upp till vitglödande pga spänningen som ligger vid ca 5.4V men riktigt bra drag ändå.
Det är denna tingest jag använder för detta:
trafo.jpg
Och som jag nämnde innan så är utgångs effekten steglöst reglerbar från 0-2300W+.
Det är samma trafo som jag använde i ytreflekterande spegel tråden för att värma upp spolarna jag använde där fast de var rätt små så det behövdes bara en 40A för att de skulle glöda. Skall se om jag ev kan hitta något lite större.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.