Ska elfa flytta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Ska elfa flytta?

Inlägg av Glenn »

Problemet är ju att elfa inte har fördelarna dom hade förr, blixtsnabba leveranser, allt på lager, och väldigt statiska artikelnummer, dessutom hade dom en väldigt bra support förr, på den tiden då man inte bara kunde googla fram data på komponenter osv.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

I ärlighetens namn saknar jag gamla katalog-elfa. Dyrt men bra. Sedan sålde Jensen och då började det spåra ur.
Gösta Bäckström var också en fantastisk leverantör för det vi ville ha, DSPer från TI.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev:Mutor inom den privata sektor, vill jag påstå är rätt ovanligt.
Yeah right, det förekommer förstås aldrig sådant som att t.ex. utbildningar för vissa produkter hålls på annan ord och att det ingår rajtantajtan på kvällen innan hotellövernattningen eller att vissa leverantörer bjuder på "utvärderingsexemplar" av det ena eller det andra (må vara i det ärliga syftet att sprida kunskap och goodwill för produkten men i praktiken blir det en muta till privatpersonen som i sin anställning har kontakt med leverantören), och det kan ju aldrig påverka vilken produkt/leverantör som väljs. Det känns rätt skönt för min del att under hela yrkeslivet så har sådana tokerier inte skett så nära mig att jag på något sätt kunnat känna mig inblandad i eländet.
TomasL skrev:Och varför, tja Den offentliga sektorns upphandlare är inkompetenta, den privata sektorns upphandlare är mycket kompetenta.
Ojoj - om det inte hade varit för att så många verkligen tror att det är såhär så hade det varit rätt underhållande att läsa.

Att offentliga sektorn framstår som inkompetentare beror på en enda sak - offentlighetsprincipen - vilket gör att bristerna faktiskt är synliga för var och en som ids titta efter. Privata sektorn har däremot ingen skyldighet att visa upp något och har dessutom egenintresse att sopa så mycket som möjligt under mattan.
Kjelle skrev:Är nog inte många som leker med 555, 741, 723 m.m. som en annan gjorde på 80 talet, så hobbymännen är nog inget lönande för Elfa.
Vi kan väl å andra sidan vara glada över att det verkar vara fler idag som köper färdiga byggklossar i form av färdigmonterade kretskort. Förvisso är det kanske färre som gör egna kretskort eller motsvarande men totalt sett så har nog elektronikpysslandet ökat om vi tittar på hobbynivå. För yrkesmässigt elektronikpyssel så finns väl även där klart fler färdiga byggstenar idag. Förr byggde folk sina egna enkortsdatorer med någon speciell knorr, idag kan även större aktorer köpa ett färdigt kort med mikrokontroller plus kringkomponenter eller vad som nu behövs.
Kjelle skrev:Det lönande småkrafset som batterier, eleminatorer, datatillbehör har nog Kjell&CO tagit över.
Jag skulle nog säga att kjell.com har väl egentligen blivit "nya Clas Ohlson" som Clas Ohlson var förr. Det finns en del elektronik men så fort man börjar komma ned på komponentnivå så saknas det saker som borde finnas i sortimentet. (T.ex. säljer de lös IC med mikrokontrollern som ingår i Arduino men de säljer inte kristallen som behövs för att få kristallklocka som på en Arduino istället för RC-oscillatorklocka som är vad man kan få ihop med komponenterna som kjell.com säljer). :)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

opampen skrev:Vad är största orsaken till den dåliga lönsamheten? Att lokalhyrorna har blivit högre och kanske personalkostnad? Att man pressar priserna från enbart nätbutiker kan jag tänka mig är en orsak också.
Globaliseringen och den fria tillgången på information framför allt, behovet av mellanhänder med mervärdestjänster försvann.

För Electrolux är det fem gånger dyrare att montera ett kylskåp i Mariestad jämfört med i Ungern, inte konstigt att massiv automatisering (som Komplett) eller centralisering av lagren på Europanivå blir nödvändigt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Mellanhänderna blir bara fler och fler.
http://www.inuse.se/blogg/mellanhandise ... -ekonomin/
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Exakt. Den nya IT baserade ekonominhar lett till att det är lättare än någonsin att handla med produkter utan att fysiskt flytta dessa. Antalet mellanhänder som skall ha sin del av kakan har ökat.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

lillahuset skrev:Mellanhänderna blir bara fler och fler.
http://www.inuse.se/blogg/mellanhandise ... -ekonomin/
Visst för icke-unika tjänster som är lätta att plagiera (återförsäljare av resor eller Aliexpress-kläder) men för elektronikkomponenter? Där har vi tjänster som Microchip Direct som kapar mellanled.

Att det alls går att skära emellan med en massa kopierade "mee too" tjänster beror på att för många konsumenter googlat sönder sina hjärnor och blivit för lata för att orka (eller våga) räkna och tänka själva.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MiaM skrev:
TomasL skrev:Mutor inom den privata sektor, vill jag påstå är rätt ovanligt.
Yeah right, det förekommer förstås aldrig sådant som att t.ex. utbildningar för vissa produkter hålls på annan ord och att det ingår rajtantajtan på kvällen innan hotellövernattningen eller att vissa leverantörer bjuder på "utvärderingsexemplar" av det ena eller det andra (må vara i det ärliga syftet att sprida kunskap och goodwill för produkten men i praktiken blir det en muta till privatpersonen som i sin anställning har kontakt med leverantören), och det kan ju aldrig påverka vilken produkt/leverantör som väljs. Det känns rätt skönt för min del att under hela yrkeslivet så har sådana tokerier inte skett så nära mig att jag på något sätt kunnat känna mig inblandad i eländet.
Produktutbildningar kan väl ändå knappast anses vara mutor, att de hålls på annan ort än sin egen hemort, kan ju kanske bero på att det för leverantören/tillverkaren blir mer kostnadseffektivt, den "rajtantajtan" du hänvisar till brukar i regel bestå av en middag, typ, övrigt får man i regel bekosta själv.
Varuprov får väl ändå ses som en normal sak innan en affär tecknas.
Nu är det ju så att det sällan, utom i små företag, att en person bestämmer vad som skall upphandlas, ofta är rätt många inblandade, och är det små företag, tja, då brukar det ju vara ägaren som upphandlar.
MiaM skrev:
TomasL skrev:Och varför, tja Den offentliga sektorns upphandlare är inkompetenta, den privata sektorns upphandlare är mycket kompetenta.
Ojoj - om det inte hade varit för att så många verkligen tror att det är såhär så hade det varit rätt underhållande att läsa.

Att offentliga sektorn framstår som inkompetentare beror på en enda sak - offentlighetsprincipen - vilket gör att bristerna faktiskt är synliga för var och en som ids titta efter. Privata sektorn har däremot ingen skyldighet att visa upp något och har dessutom egenintresse att sopa så mycket som möjligt under mattan.
Nejdå, har inget med det att göra, snarare är det så att tjänstemännen, speciellt inom de högre befattningarna tillsätts av politiska motiv, inte kompetens.
Hade det varit kompetens, så hade vi sett betydligt bättre upphandlingar än vad somn sker nu.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Jaja, min erfarenhet är att de flesta stora organisationer är ganska ineffektiva och befolkas av ganska många inkopetenta individer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:
MiaM skrev: Att offentliga sektorn framstår som inkompetentare beror på en enda sak - offentlighetsprincipen - vilket gör att bristerna faktiskt är synliga för var och en som ids titta efter. Privata sektorn har däremot ingen skyldighet att visa upp något och har dessutom egenintresse att sopa så mycket som möjligt under mattan.
Nejdå, har inget med det att göra, snarare är det så att tjänstemännen, speciellt inom de högre befattningarna tillsätts av politiska motiv, inte kompetens.
Hade det varit kompetens, så hade vi sett betydligt bättre upphandlingar än vad somn sker nu.
Det är ett reellt problem att man tillsätter speciellt höga chefer i myndigheter på politiska meriter snarare än kompetens, men tror du på fullt allvar att de flesta upphandlingar sker på den nivån att tjänstemännen i fråga som sköter upphandlingen är tillsatta politiskt ?

Jag har arbetat både i ett stort multinationellt företag och i en myndighet, jag skulle nog snarare påstå att myndigheten i fråga var (är) skickligare vad det gäller upphandling, MEN det finns väldigt mycket krångliga regler att hålla sej till om man är en myndighet, vilket gör att upphandlingar är svårare, ett privat förtag kan handla av vem som helst utan att motivera det inför någon annan än sina aktieägare, det kan inte myndigheten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som anställd i ett privat företag eller publict är du ansvarig inför ägarna.
Som anställd inom den offentliga sektorn är du inte ansvarig inför någon.
Förvisso finns Lagen om offentlig upphandling, men det är faktiskt en väldigt töjjbar lag, vilket gör att upphandlarna kan om de vill, och hade kunskapen kan upphandla på rätt sätt, dvs kostnadseffektivt, miljöeffektivt osv, dock, det är något de aldrig gör, enbart lägsta priset, oavsett om de får efterfrågad funktion eller inte (oftast får de inte efterfrågad funktion utan gigantiska tilläggskostnader), detta pga att de saknar kunskap om hur man skriver en riktig offertförfrågan.

Ett typexempel, ofta förekommer ordet "bör" i handlingarna, "bör" innebär alltid att funktionen aldrig någonsin ingår, utan är behäftad med kraftiga merkostnader.
"Bör" används flitigt i offentliga upphandlingar.
Dessutom, använder man ofta (det är initiallt billigare) totalentreprenader, vilket innebär att det är upp till entreprenören att göra konstruktionen, naturligtvis tar entreprenören enbart med alla "skall", "bören" är extrakostnader, och oftast är det just "bören" man vill ha.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast bolagets ägare skiter fullständigt i hur upphandlingar sköts bara det inte gör att det försvinner pengar, dessutom har dom en mycket rationellare syn på pengar.

En myndighet däremot måste göra allt till punkt och pricka enligt regelboken (alltså inte lagboken) annars kan vem som helst överklaga och vilken tidning eller likannde som helst kan begära ut handlingar och dra upp det hela i media, oavsett om felet innebar en besparing eller en fördyring.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och regelboken i detta fallet är just Lagen om offentlig upphandling.
Naturligtvis skall man kunna överklaga en inkorrekt upphandling när det gäller den offentliga sektorn, fattas annat.
I den offentliga sektorn är det faktiskt betydligt enklare, eftersom man har en lag att följa, tyvärr så utnyttjas den inte.
ENligt lagen har upphandlaren möjlighet attt skriva in krav om miljö, krav om arbetsmiljö osv, hur ofta gör de det, svaret är aldrig någonsin.
Däremot skriver privata företag relativt ofta in krav om miljö och arbetsmiljö.

I privata bolag är naturligtvis ägarna synnerligen måna om att pengarna används på rätt sätt, och så effektivt som möjligt, därför tenderar man att använda rätt tytp av upphandlare.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

TomasL skrev: den "rajtantajtan" du hänvisar till brukar i regel bestå av en middag, typ, övrigt får man i regel bekosta själv.
Det där är synnerligen individuellt! Sorry, men av dina allmänt dryga och självgoda inlägg här på forumet så är nog du en sådan person som man helt enkelt inte bjuder på lite rajtantajtan...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om du bara visste....
Skriv svar