Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts motor
Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts motor
Har funderat ett tag på att bygga en elektrisk batteridriven tändning till en tvåtaktsmotor som inte går som den ska. Det skulle vara kul att få era tankar om detta projekt innan jag skrider till verket. Tror ni att det fungerar och har ni något tips eller förslag på bästa lösningen så får ni gärna kommentera inlägget
Bakgrund:
I mitt fall handlar det om en crossmotorcykel (en 250 kubikare KTM från nittiotalet) Felet är att statorplattan gått sönder och att reservdelar kostar med än vad motorcykeln är värd. Som kretsen fungerar för tillfället ger motorn ifrån sig en i det närmaste obefintlig gnista. Värdena på alla lindningar i högspänningsdelen är åt skogen.
Förslag
Min idé är att bygga en krets som skapar den gnista som motorn behöver men som är helt frikopplad från motorn i övrigt. Man behöver skapa någon slags givare som ger en puls till kretsen. Förslagsvis låter man en induktans sitta i närheten av svänghjulet och någon klack, magnet eller liknande på svänghjulet får trigga kretsen. Detta justeras så att pulsen skickas vid kolvens övre dödläge. Kretsen kan bestå av ett litet motorcykelbatteri på typ 4 Ah och så låter men detta driva en universaltändspole och en kondensator skapa gnistan när den får pulsen från givaren. Detta borde göra att kretsen skapar en gnista som är oberoende av varvtal och ger full gnista även när man kickar för att starta motorn. (Borde bli mer lättstartad)
Frågetecken
Frågan är hur man löser detta med givaren. Den måste ju vara väldigt snabb så att den hinner med att skicka tändpulserna även på höga varvtal. Frågan är om man måste göra någon del som låter den svaga signalen som en givare kan ge förstärkas så att den blir en äkta "etta" för att trigga tändspolen. Någon form av signal måste ju komma ur systemet redan nu även om den inte fungerar som den ska. Om detta med givaren blir för svårt att lösa kanske man får försöka leta åt den del som triggar tändningen i originalkretsen och så får man tämja den spänningen så att den kan låta den nya kretsen skapa en gnista.
Ett annat frågetecken är själva strömförsörjningen. Jag har ingen aning om hur mycket ström en sån här krets kan dra och jag tänker mig att strömförbrukningen även beror på varvtalet på motorn. Förhoppningsvis räcker ett 4Ah batteri till en stunds körning och så får man ladda det om man inte hittar ett sätt att lösa laddningen då motorn är igång.
Modifikationer
Om detta fungera skulle man kanske kunna skapa en krets som gör att tändningen går att justera. Låt säga att pulsen kommer ett par grader före övre dödläge och att man med hjälp av en trimpot kunde fördröja tändningen steglöst. Då kunde man finjustera detta så att tändningen blir helt spot on. Sen kunde man kanske bygga en övervakningskrets som varnar när batterispänningen blir så låg att det är dags att ladda...
Vad tror ni om detta. Tankar och förslag på lösningar mottages som sagt tacksamt...
Bakgrund:
I mitt fall handlar det om en crossmotorcykel (en 250 kubikare KTM från nittiotalet) Felet är att statorplattan gått sönder och att reservdelar kostar med än vad motorcykeln är värd. Som kretsen fungerar för tillfället ger motorn ifrån sig en i det närmaste obefintlig gnista. Värdena på alla lindningar i högspänningsdelen är åt skogen.
Förslag
Min idé är att bygga en krets som skapar den gnista som motorn behöver men som är helt frikopplad från motorn i övrigt. Man behöver skapa någon slags givare som ger en puls till kretsen. Förslagsvis låter man en induktans sitta i närheten av svänghjulet och någon klack, magnet eller liknande på svänghjulet får trigga kretsen. Detta justeras så att pulsen skickas vid kolvens övre dödläge. Kretsen kan bestå av ett litet motorcykelbatteri på typ 4 Ah och så låter men detta driva en universaltändspole och en kondensator skapa gnistan när den får pulsen från givaren. Detta borde göra att kretsen skapar en gnista som är oberoende av varvtal och ger full gnista även när man kickar för att starta motorn. (Borde bli mer lättstartad)
Frågetecken
Frågan är hur man löser detta med givaren. Den måste ju vara väldigt snabb så att den hinner med att skicka tändpulserna även på höga varvtal. Frågan är om man måste göra någon del som låter den svaga signalen som en givare kan ge förstärkas så att den blir en äkta "etta" för att trigga tändspolen. Någon form av signal måste ju komma ur systemet redan nu även om den inte fungerar som den ska. Om detta med givaren blir för svårt att lösa kanske man får försöka leta åt den del som triggar tändningen i originalkretsen och så får man tämja den spänningen så att den kan låta den nya kretsen skapa en gnista.
Ett annat frågetecken är själva strömförsörjningen. Jag har ingen aning om hur mycket ström en sån här krets kan dra och jag tänker mig att strömförbrukningen även beror på varvtalet på motorn. Förhoppningsvis räcker ett 4Ah batteri till en stunds körning och så får man ladda det om man inte hittar ett sätt att lösa laddningen då motorn är igång.
Modifikationer
Om detta fungera skulle man kanske kunna skapa en krets som gör att tändningen går att justera. Låt säga att pulsen kommer ett par grader före övre dödläge och att man med hjälp av en trimpot kunde fördröja tändningen steglöst. Då kunde man finjustera detta så att tändningen blir helt spot on. Sen kunde man kanske bygga en övervakningskrets som varnar när batterispänningen blir så låg att det är dags att ladda...
Vad tror ni om detta. Tankar och förslag på lösningar mottages som sagt tacksamt...
Re: Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts moto
Det här kanske kan ge lite inspiration?
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm
http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.htm
Re: Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts moto
Har ett liknande problem med en gammal motorsåg, tändningsdelar fanns inte att få tag på.
Provade med ett tändsystem till bil med en hallgivare med "digital" utgång (bara 1 och 0 )
Hallgivaren var en trebent sak ungefär som en transistor, monterade den nära svänghjulet.
Motorsågen gick att starta utan problem men hur mycket extra kraft man får ur motorn
med tidigare tändning testade jag aldrig. Kolven går upp och ner med 200Hz ~vid 12krpm
så bensinen har ju inte så lång tid att brinna på och bygga upp trycket.
Monostabil multivibrator 4528 / 4538 kan användas för pulsfördröjning.
http://www.nxp.com/documents/data.../HEF4528B.pdf
Sen finns ju mikrocontrollers också, då blir det mer programmering men få delar.
Provade med ett tändsystem till bil med en hallgivare med "digital" utgång (bara 1 och 0 )
Hallgivaren var en trebent sak ungefär som en transistor, monterade den nära svänghjulet.
Motorsågen gick att starta utan problem men hur mycket extra kraft man får ur motorn
med tidigare tändning testade jag aldrig. Kolven går upp och ner med 200Hz ~vid 12krpm
så bensinen har ju inte så lång tid att brinna på och bygga upp trycket.
Monostabil multivibrator 4528 / 4538 kan användas för pulsfördröjning.
http://www.nxp.com/documents/data.../HEF4528B.pdf
Sen finns ju mikrocontrollers också, då blir det mer programmering men få delar.
Re: Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts moto
På vilket sätt har statorn gått sönder på KTM:en?
Nog för att det kan vara ett roligt elektronikprojekt, men räkna med att du kommer bli stående i skogen med dött batteri oftare än vad du önskar, och jag gissar att du behöver bygga en krets som beroende på varvtal kan justera förtändningen - för att få någon effekt alls ur motorn vid högre varvtal..
Vill du bara ha hojjen att fungera - linda om statorn själv, det är snabbt och enkelt, eller lämna in den på omlindning - kostar inte många hundralappar.
Vill du ha ett roligt elektronikprojekt, läs på lite först om hur elektroniska tändsystem fungerar angående tändkurveförskjutning osv.
Nog för att det kan vara ett roligt elektronikprojekt, men räkna med att du kommer bli stående i skogen med dött batteri oftare än vad du önskar, och jag gissar att du behöver bygga en krets som beroende på varvtal kan justera förtändningen - för att få någon effekt alls ur motorn vid högre varvtal..
Vill du bara ha hojjen att fungera - linda om statorn själv, det är snabbt och enkelt, eller lämna in den på omlindning - kostar inte många hundralappar.
Vill du ha ett roligt elektronikprojekt, läs på lite först om hur elektroniska tändsystem fungerar angående tändkurveförskjutning osv.

Re: Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts moto
Tackar för tipsen. (hubben: Ett exempel är att värdet på några av lindningarna visar ca halva den resistans de ska ha enligt specifikationer. Kanske kan man linda om den men det skulle mest vara en kul grej att bygga en fristående tändning men kanske är det lättare att försöka laga det som är trasigt.)
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11841
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts moto
Du kan ju kolla på om det skulle gå att använda lite delar ifrån en bil (eller modern motorcykel), en vevaxelgivare och en tändspole är ju i stort sett allt som behövs, bara en uC och lite anpassningskretsar emellan så är man väl i hamn.
Re: Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts moto
Jag skulle helt klart börja med att linda om statorn, och sen - medan cykeln fungerar, labba med ett eget tändsystem.. då kan man göra't ordentligt, för man slarvar inte bara för att få åka hoj! 

Re: Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts moto
Elektroniken i en bil torde ha färdig funktion för att justera tändläget som funktion av varvtalet.
Captain Obvious hälsar att en bil har en tändning per cylinder och två varv. En fyrtaktsmotor med fyra cylindrar har alltså två tändningar per varv. Det gör att bilens tändsystem kommer uppleva 5000rpm på MC'n som 2500rpm på bilmotorn. Det kan ju vara lämpligt att välja tändning från en bil som tycker att motorn körs inom rätt varvtalsområde, annars är det väl risk att tändningen dels stryps vid "för högt" varv och dels att det kanske körs nån nödfunktion (ren gissning från min sida) vid "för lågt" varvtal (typ ett läge där styrningen gör allt för att motorn över huvud taget ska gå oavsett prestanda i övrigt, för att undvika motorstopp, och det är kanske dumt om normalt varvtal på MC-motorn hamnar inom detta område på bilstyrningen).
P.S. hade inte 90-talare redan elektronisk tändning? Eller gällde det bara gatugodkända motorcyklar?
Captain Obvious hälsar att en bil har en tändning per cylinder och två varv. En fyrtaktsmotor med fyra cylindrar har alltså två tändningar per varv. Det gör att bilens tändsystem kommer uppleva 5000rpm på MC'n som 2500rpm på bilmotorn. Det kan ju vara lämpligt att välja tändning från en bil som tycker att motorn körs inom rätt varvtalsområde, annars är det väl risk att tändningen dels stryps vid "för högt" varv och dels att det kanske körs nån nödfunktion (ren gissning från min sida) vid "för lågt" varvtal (typ ett läge där styrningen gör allt för att motorn över huvud taget ska gå oavsett prestanda i övrigt, för att undvika motorstopp, och det är kanske dumt om normalt varvtal på MC-motorn hamnar inom detta område på bilstyrningen).
P.S. hade inte 90-talare redan elektronisk tändning? Eller gällde det bara gatugodkända motorcyklar?
Re: Bygga elektrisk/batteridriven tändning till 2-takts moto
Ett fyrtakts-system på en tvåtaktare är ingen vidare bra ide, pga egr-effekten du får på en tvåtaktare vilket oxå påverkar när tändgnistan ska komma