Bygge av rörradio (FM)

Användarvisningsbild
slurry

Re: Bygge av rörradio (FM)

Inlägg av slurry »

rogerk8 skrev:Fast vad gör C12 & C13 för nytta?

Dom punkterna RC-filtreras ju med 100 Ohm+10nF alldeles efteråt.
gruppen C13, C11 och R8 respektive C9, C12 och R7 bildar varsitt lågpassfilter, dämpar effektivt HF tillbaks till strömförsörjningen som sedan antingen sprider sig till andra delar eller stör spänningsregleringen samtidigt som den käkar rippel.
Är man rörnörd så använder man CRC och CLC ofta, eller hur YD1150? :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag fattar nu.

Det är ett slags pi-filter dvs du får en tidskonstant (LP) både upp från kretsen och ner i kretsen.

Genialt, ju :)

MVH/Roger
PS
Man får tänka lite att kondensatorer inte är ideala. Speciellt inte vid dessa frekvenser.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu ritat om den självsvängande blandaren i ett försök att förstå.

Jag har kortslutit all bias så schemat är tänkt att endast gälla VHF.

Jag tycker mig förstå att oscillator-delen är en Hartley (tappad spole).

Sen tycker jag mig förstå att ingången, även om den är en serieresonanskrets, så kan bara VHF nå emittern (pga spolen).

Det är sedan knepigt att IF inte filtreras fram.

Eller görs det på andra sidan transformatorn?

För om nu detta skall föreställa en självsvängande (den biten tror jag mig dock "förstå") blandare (den biten förstår jag inte alls) så kommer det genereras mängder med blandningsprodukter på kollektorn.

Så där borde det väl ändå sitta ett resonant filter?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 24 maj 2015, 19:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

MF:en 10,7MHz filtreras fram med C9 -> L3 (pin 1-3) -> C5 (47pF) och vidare till GND via L1
(oscillatorspolen L1 har en avtappning ett varv från GND, försumbar induktans på 10,7MHz)

Hittade ett schema på en RÖR-Tuner :D

Från 1953 !
schema.jpg

Hela artikeln i en pdf:
FM tillsats från 1953.pdf
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vad jag skrattade när jag såg det schemat!

För jag fattar ju uppenbarligen ingenting :D

Jag tror jag går ock lägger mig :D :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Idag uppmätte jag den egentliga LO'n till nära nog 50MHz (6Vpp).

Den FM-emulerande LO'n svängde inte så bra, var låg i amplitud (<100mVpp) och dessutom inte sinus så nåt har hänt där (den har dock svängt bra runt 25MHz...).

Jag försökte alltså få upp frekvensen hos LO genom att ratta på en, med kapacitansdioden, seriekopplad trimkondensator.

Såg väldigt liten skillnad trots att totala kapacitansen borde ha ändrat sig med minst en faktor två (vilket dock är roten ur två mer än själva frekvensändringen).

Efter att ha studerat YD1150's egna konstruktion kommer jag linda nya spolar.

Dom kommer bli på 6 varv med tapp vid 2 varv och en diameter, exklusive 1mm silvertråd, på vänta...10.0mm.

Jag kommer linda varven tajt runt en ferritstav (58-746-72) varvid varven kommer glida isär något.

Så lägger jag en tappning vid två varv och kör på med min Hartley-konfiguration.

Vi skattar induktansen lite:

N=6
D~10=>A=79um^2
lm=6*1=0,006m

\(L\propto \mu_0 \frac{N^2A}{l_m}\)

L~0,6uH

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag går ner till 5mm diameter istället (för preliminär induktans är nära den jag redan har).

Jag kommer alltså linda 1mm silvertråd runt ett 5mm borr.

Teoretisk induktans blir då enligt ovan (5/10)^2*0,6 dvs 150nH.

98MHz=>C=18pF
C(Variocap)=3-20pF @(15V-0,5V)
Gul Trimmer: 2-18pF
Grön Trimmer: 5-30pF
88MHz=>(98/88)^2*18=22pF
118MHz=>(98/118)^2*18=12pF

Tänker mig också att jag skarvar spänningsmässigt LO med "FM" (den FM-emulerande oscillatorn och i förlängningen, mottagande resonanskrets) dvs backspänningen över kapacitansdioden (VC) för FM kommer bli mindre än spänningen över VC för LO vilket gör så att resonansfrekvensen för FM blir mindre än för LO, eller hur? :)

Sen tänker jag mig att VC's kapacitans duger (och 9V tycks räcka då >>3pF).

Snedställningen FM/LO kommer alltså nu göras mha mina två trimpotentiometrar.

Jag tror det blir bättre/linjärare så då parallellkoppling är en starkt olinjär operation.

C(Vr) är naturligtvis inte heller någon strikt linjär operation men dom två operationerna kommer iaf bli någorlunda lika.

Vet dock ej hur viktigt detta är :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag gjort enligt ovanstående plan.

Fick naturligtvis separera varven lite pga silvertråd...

När jag sedan kopplade in spolarna hände...ingenting :D

Ren DC ut :D

Provade att tappa allt mellan 1 och 3 av dom 6 varven men det hjälpte inte.

Spolarna är uppenbarligen för små.

Kommer återgå till tidigare plan dvs 10mm diameter.

OCH emaljerad silvertråd.

För då kan jag nämligen öka induktansen ytterligare genom att köra in en den ovanstående nämnda ferritstaven.

I det fallet borde således inte induktansens låga värde vara nåt hinder.

MVH/Roger
PS
Undrar vad som bestämmer villkoret för oscillation rent matematiskt/fysikaliskt. Vad jag tror mig veta är att BF245A inte fungerar vid frekvenser mycket högre än 100MHz. Men på vilket sätt fungerar den inte? Vore intressant att veta mer i detalj.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Idag har jag mätt på mitt bygge mha 100MHz-skåpet på jobbet.

Visade sig att LO svänger med mycket nära 100MHz, faktiskt :D

Fast jag har bytt ut spolarna.

När jag kom hem lyckades jag snedställa LO & FM så jag faktiskt får ut runt 0,2Vpp MF (4,5MHz, typ) in på kvotdetektorn.

Mycket intressant!

Jag har lurat på att flytta MF till 10MHz för då kommer jag ner från nF till pF i kapacitans vilket gör det lättare att trimma.

Men jag tror faktiskt jag struntar i det :D

Jag är nämligen mer intresserad av "tracking".

Jag har alltså två potar (och två kapacitansdioder).

Löparen hos poten in till LO har jag dragit vidare till "FM" på ett sådant sätt att jag kan skapa en spänningsmässig differens mellan LO och FM.

Båda potarna är på 100k.

Som sämst är effektiv resistans (Re) ut från LO-poten 25k (och denna resistans varierar alltså).

FM-poten belastar dock alltid med 100k.

Men om Re varierar så kommer inte FM följa LO med konstant frekvensmässig differens.

Dessutom har jag kommit på att seriekoppling av Hartley-kapacitans där kapacitansdioden bara är en del av kapacitansen inte är så lyckat.

Det är inte så lyckat helt enkelt för att en seriekoppling av kapacitans är en olinjär funktion.

Jag måste alltså avstämma spolarna parallellt (och med differens) samt sedan bara addera kapacitansdiodernas kapacitans.

Först då kan jag kanske få att dom trackar varandra frekvensmässigt.

Jag lyckades dock, intressant nog, få till 4,5MHz MF vid två helt olika lägen hos potarna.

Först med LO ställd på maxspänning och FM på "följare".

LO'ns trimmer stog då på minimum, medans FM's trimmer stog på typ 50% (15pF uppskattningsvis).

Med samma trimmer-inställningar lyckades jag sedan minska backspänningen hos LO samtidigt som jag, knepigt nog, blev tvungen att följa efter med FM.

Här borde man alltså kunnat ratta på med LO'n varvid LO & FM borde följt varandra.

Men jag var alltså tvungen att följa med i "backspänningssänkningen" med FM.

Det här antyder att jag inte kan tuna Hartley seriellt om jag samtidigt vill ha tracking.

Tycker ändå det är konstigt hur känsligt det är.

Jag rörde så lite på poten att LO kanske kom ner i 90k (Re~10k) samtidigt som FM då är 100k.

Det är mindre än 10% i "seriell kapacitans" ändå tappade jag MF.

Nej, jag tror jag byter LO-poten till 1k.

Vad tror ni om det?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag bytte nu LO-poten till 4k7.

Samma problem med tracking.

Detta får mig att inse att seriekoppling av variocap och extra kondensator (trimmer) helt enkelt inte fungerar.

Jag tror att det är som jag säger ovan att ska man ha tracking måste kapacitans adderas parallellt.

För eftersom avstämningskapacitanserna består av två någorlunda lika stora (obs) kondensatorer i serie så driver dom snett vid minsta förändring av ena kondensatorvärdet (variocapen).

Fast detta är bara vad jag tror :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag tagit bort seriekondensatorn på både LO & FM.

Lyckades faktiskt ratta in ~5MHz som skillnadsfrekvens (MF) igen.

Nivån (på primärsidan av KD) blev dock mindre än 100mVpp.

Men sinusen är mycket ren och fin :D

Nåväl, jag har alltså justerat båda potarna så att de ger MF ut.

Minsta ändring av LO'ns pot gör dock så att MF försvinner.

Detta trots att potarna (och oschillatorerna) borde tracka väldigt bra nu.

Eftersom detta händer redan vid mindre än 10%-tig minskning av backspänningen till LO (varvid den potens effektiva resistans är mindre än 500 Ohm samtidigt som FM lastar den med 100k. Detta är alltså 0,5%. Roten ur 1,005=+0,25% skulle då motsvara den oönskade ändringen av FM-oscillatorn. 0,25% av säg 100MHz=250kHz så detta är omöjligt förklaringen) så är det inte möjligt att backspänningsskillnaderna till variocaparna driver på ett sådant märkbart sätt att MF försvinner.

Vad är det då som får LO - FM att spåra ur?

En förklaring kan kanske vara att kapacitansdioderna inte är exakt lika.

Nej, jag vet verkligen inte vad jag pratar om :)

Men jag tycker verkligen att tracking borde fungera under nuvarande premisser.

Begriper inte alls varför det inte gör det.

Så, kan någon förklara vad jag gör för fel?

MVH/Roger
PS
Jag har märkt att mina MF-filter inte har så höga Q-värden för jag kan se allt mellan 4MHz och 5MHz.

Jag har också märkt att allt är hysteriskt känsligt för man kan inte ens närma sig potarna med händerna innan MF försvinner.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tror ni att känsligheten blir bättre om jag använder järnpulver-toroid istället för de luftlindade spolarna?

Det lilla jag tror mig förstå är att den mycket högre permeabiliteten i järnet gör så att magnetfältet håller sig i toroiden istället för i luften.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

hcb skrev:rogerk8>Snygg kontring

Nja, det vet jag inte om jag skulle kalla det :)
Lösningen superx presenterade visar ju varför min (googlade, det var allt för länge sedan jag behövde kunna sådant utantill :oops: ) likhet faktiskt ser ut som den gör, medan jag bara påstår att det är på det viset.

Kul med dina experiment, förresten. Har du möjlighet att låna "Radiobyggboken"-serien eller "Kortvågshandboken" av John Schröder kommer du hitta en massa godbitar som nog skulle komma väl till pass i ditt experimenterande.
Jag har faktiskt fått lånat Radiobyggboken (upptäcker jag nu att den heter) av en kompis sedan närmare ett halvår tillbaks men inte börjat läsa i den än.

Jag är för kreativ med massa annat hemma så att bara sätta sig ner och läsa finns det liksom inte tid med.

Dock har jag semester nu så jag har faktiskt packat ner den och tänkt mig läsa den ute på min fars sommarställe.

Tack för tipset!

Mycket roligt att det visade sig att jag hade just den boken!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ungefär såhär ser min JFET-radio ut idag.

Filtervärdena hos MF-delen stämmer dock inte för jag kör fortfarande med 5MHz.

Spolarna hos LO och FM är luftlindade och verkar därmed vara mycket känsliga (kan inte ens komma när potarna utan att HO driver).

På jobbet såg jag dock att frekvensen är mycket nära 100MHz.

I vissa fall kan jag faktiskt få ut en MF om 5MHz men det går inte att tuna in vilka frekvenser som helst (inom FM).

MF försvinner då på nåt skumt sätt.

Detta borde inte ske då när man väl fått en MF för en viss LO & FM så skall det åtminstone teoretiskt gå att få samma MF för fler frekvenser hos LO & FM (läs LO - FM).

För jag har en just teoretisk tracking där bara backspänningen hos de båda kapacitansdioderna varieras och då med ett bestämt förhållande (dvs kapacitansförhållande).

Detta borde ge att jag kan ställa både LO och FM på olika frekvens men med inbördes konstant frekvensskillnad (MF) och samtidigt "alltid" få MF ut.

Men det får jag alltså inte.

Och jag begriper inte varför.

Om det inte är så att drivningen av blandaren på nåt sätt är känslig med avseende på drivförmåga hos LO/FM.

Låter dock konstigt för det är ju FETar liksom.

Nej, jag fattar inte varför jag tappar MF.

Och kan jag inte få LO & FM att tracka, då kan jag inte bygga nån (superheterodyn)radio :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag tycker jag har lekt nog med JFET.

Jag går nu över till rör istället.

Alla steg utom PA kan då plankas.

I rörfallet hade jag tänkt SEPP + pA(kaskad) men gör nu ett riktigt slutsteg av det istället.

Bifogar min Layout-plan där jag nu går över till ECC82 överlag då det annars blir för många rör (14).

Precis alla delar kommer byggas mha trioden ECC82 (tom dioderna i KD och PP-slutsteget).

Jag kommer också använda min järntoroid överlag.

Detta är ett ganska naturligt steg då jag kört fast med trackingen.

Jag måste således göra nåt drastiskt.

Så jag bygger om alltihopa mha rör istället.

Schema kommer asap.

MVH/Roger
PS
Undrar hur långa laminat det finns?
Skriv svar