Hur knäcka denna nöt?
Re: Hur knäcka denna nöt?
Frekvensomriktare -> 3-fas motor 400V, som driver -> kraftig växelströms (lastbils) generator (24V) tappa ur 3-fas ur den -> driver spindelmotorn.
Verkningsgrad blir inte så stor förstås men körs den inte så länge så blir det inte så dyrt ändå.
Verkningsgrad blir inte så stor förstås men körs den inte så länge så blir det inte så dyrt ändå.
-
Ursäkta att jag frågar, men förutom det självklara svaret "så billigt som möjligt".
Vad ligger din smärtsamhetsbudget på'?
Vad ligger din smärtsamhetsbudget på'?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bra fråga, just nu i det närmaste noll. Går i pension så det är lite oklart vad jag kommer att få för ekonomiskt utrymme.
Letat igenom mina hyllor och hittade 4 trafon med 2x110V primär och 26V/4A sekundärer, inte direkt optimalt men tillräckligt för varvtal till supportslip.
Ska rigga upp detta senare och se vad jag kan få ut av det hela.
Letat igenom mina hyllor och hittade 4 trafon med 2x110V primär och 26V/4A sekundärer, inte direkt optimalt men tillräckligt för varvtal till supportslip.
Ska rigga upp detta senare och se vad jag kan få ut av det hela.
- tecno
- Kontakt:
Så nu har jag testat riggning med trafon enligt bild nedan.
Olastat får jag ut ca 19VAC
Lastat med motorn ifråga så drar strömmen i väg bra drastiskt bortåt 30-35A med max 50Hz (VFD:n kan ge 360Hz men vågar inte testa detta nu) och ut från VFD:n ca 250VAC.
Uppfattar jag det hela rätt att motorn har på tok för låg resistans/induktans? Vad koppla in i serie med lindningarna? Drosslar eller effekt motstånd?
Strömmen borde ju komma ner till ca 3-3,5A / fas
Olastat får jag ut ca 19VAC
Lastat med motorn ifråga så drar strömmen i väg bra drastiskt bortåt 30-35A med max 50Hz (VFD:n kan ge 360Hz men vågar inte testa detta nu) och ut från VFD:n ca 250VAC.
Uppfattar jag det hela rätt att motorn har på tok för låg resistans/induktans? Vad koppla in i serie med lindningarna? Drosslar eller effekt motstånd?
Strömmen borde ju komma ner till ca 3-3,5A / fas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Om motorn ska ha 36V@900Hz så borde det vara 3,6V vid 90Hz.
Vid 50Hz så blir det inte så hög spänning, 1,8V@45Hz ?
Tre 12V H4-lampor i serie?
Tänkte på hur det blir med eventuella övertoner från VFD:n, hur adderas de vid D-koppling?
Vet ju inget om hur fin sinusform det är på utspänningen från VFD:n.
En fyrkantsvåg med grundfrekvensen 50Hz, har udda övertoner (3x, 5x, 7x..osv ger 150Hz, 250Hz, 350Hz...)
Vid 50Hz så blir det inte så hög spänning, 1,8V@45Hz ?
Tre 12V H4-lampor i serie?
Tänkte på hur det blir med eventuella övertoner från VFD:n, hur adderas de vid D-koppling?
Vet ju inget om hur fin sinusform det är på utspänningen från VFD:n.
En fyrkantsvåg med grundfrekvensen 50Hz, har udda övertoner (3x, 5x, 7x..osv ger 150Hz, 250Hz, 350Hz...)
- tecno
- Kontakt:
Hur mäta sinus med skop på VFD utgången utan att pajja skopet? Eller går det att mäta detta på trafo sekundären?
Ja, som nämnts, du kommer inte att få tag på en frekvensare som går över 600 Hz, på enkelt sätt iaf.
Du behöver en sån här:

JanErik: Så svårt är det inte att köpa av mig..
Den är inte billig, men nära.. 
JanErik: Så svårt är det inte att köpa av mig..

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Som jag skrev tidigare i tråden så är inte huvudmålet att nå 900Hz, nöjer mig med 3-400Hz som kommer att ge tillräckligt varvtal för den enkla uppgiften som support slip.
Det vore intressant att se hur den ser ut på insidan! Om det är en samma typ av konstruktion som i en frekvensomriktare eller om det rent av är en analog konstruktion (3-kanalig klass B-förstärkare). Joe, innan du säljer den till Bengt, kan du tänka dig att lyfta på locket och ta en bild eller två?
Ah, ännu bättre, tack för det!
Definitivt inte analogt utgångsteg men inte riktigt som en "vanlig" frekvensomformare.
Verkar som att de först har en DC/DC konverter som reglerar spänningen till de tre halvbryggorna i utgångsteget för att på så vis alltid kunna köra "full" modulering.
Definitivt inte analogt utgångsteg men inte riktigt som en "vanlig" frekvensomformare.
Verkar som att de först har en DC/DC konverter som reglerar spänningen till de tre halvbryggorna i utgångsteget för att på så vis alltid kunna köra "full" modulering.