Kylskåp för lödpasta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Kylskåp för lödpasta

Inlägg av lgrfbs »

Skulle detta duga för att hålla lödpastan vid liv lås länge som möjligt?
http://www.roligaprylar.se/USB-Kylskap. ... e=adrecord
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kylskåp för lödpasta

Inlägg av tecno »

Duger inte vanligt kylskåp?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Vill inte blanda mat och icke mat i kylskåpet i köket.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jisses då, det finns ju nåt att lägga det i så är det ju 'isolerat' från maten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har hällt över etsvätska genom samma tratt som jag hällt diverse livsmedel i efteråt och jag har inte dött än. Ätit hamburgare med oljiga händer direkt efter bilmek. Förvarar batterier längst upp i kylskåpsdörren. Avkalkat kastruller, glas och vattenkokare med citek fast man egentligen ska hålla det ifrån livsmedelsgrejer. Har också funkat bra. Man får ju diska och skölja några gånger extra mellan. :D
Hur mycket lödrök har du inte redan andats in? Det är ju sju resor värre.
Så att lägga lödpastatuberna i en låda i kylskåpet blir ingen sjuk av.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

:doubt: Var ju inte riktigt det jag frågade om.
Anser inte att det är något att göra sig lustig över att jag inte känner mig bekväm med att ha lödpastan i samma kylskåp som mina matvaror även om det finns mer farliga saker i livet än så.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det är inte tillåtet att på företag förvara lodpasta i kylskåp där man har mat. Det finns lösningsmedel i som dunstar med tiden.
Där är det dock oftast frågan om många burkar och tuber. En burk i en påse i en tät låda hemma privat är inget att oroa sig för, men det är ju högst personligt hur försiktig man vill vara. Inget fel med det.

Nåja.
Lodpasta ska förvaras i temperaturer mellan 3 och max 7°C. Förvaring i rumstemperatur max 10 dagar. Öppnad då antar jag?
Enligt detta så tycker jag 8,5° Är lite för högt.
Men några dagars längre hållbarhet borde det ge jämfört med drygt 20°...
I din gamla lodpastatråd från 2012 finns svar som säger att lodpasta håller upp till ett år i vanligt kylskåp, och där har man runt 4 grader. Max 6. Inte 8 som många har... Min mjölk (vanlig) håller lätt två veckor öppnad efter bäst före. :)

Tänk också på att dessa termoelektriska kylskåp drar lika hög effekt hela tiden och har dålig verkningsgrad och är på så vis dyra i drift.
Just den där varianten du länkat till har dessutom ingen isolering alls, utan endast 1 eller 2mm plast till världen utanför.
Personligen skulle jag leta efter ett litet kompressordrivet skåp. Självklart är det dyrare (räkna med iaf 3000kr), men det blir kallare, och har en avsevärt lägre årsförbrukning.
Om du inte bryr dig om förbrukningen, så köp istället något av de andra vanliga minikylskåpen för ca 400kr. De klarar oftast att kyla ner till 20° under omgivningstemperatur.
Du får då samtidigt plats med en burk läsk eller två. ;)
Teknikmagasinet har ett http://www.teknikmagasinet.se/midsommar ... skap-small
Castor

Inlägg av Castor »

xxargs

Inlägg av xxargs »

Termoelektriska/peltier-kylskåp drar kopiöst med ström och med löjligt lite kyla i andra ändan - om man når över COP 0.1 så får man vara nöjd...

Problemet med dom flesta (billiga) är att de bara kan sänka ett visst antal grader under omgivningstemperaturen och att skriva grader med decimaler ter sig en smula löjligt i de fallen. Öppnar man en sådan (innan skrotning) och tittar så inser man hur dåligt isoleringen är och om man får vara glad om det ens finns frigolitskivor mellan väggarna i dessa som isolering.

En von platén-kyl (elektrolux-kyl...) med ammoniak når i alla fall COP 0.3 samt att det finns utrymme kring kyldelen som når under noll grader och kan frysa vatten till is även om det är 30 grader C utanför, det är sällsynt att termoelektriska/perlter-kylboxar kan göra om de inte står väldigt svalt.

Jag förordar kompressor-kyl alla gånger av alla om det finns någon form av elström tillgänglig - annars en gasoldriven kyl (som är von platén kyl)

---

För hemmabruk och små mängder samt välförpackat (inslaget i aluminiumfolie, ordentlig övelapp och väl vikt om lott och rullat ett par varv minst (som falsen på en konservburk) och pressat i ark-kanterna så att det är tätt, så är det väldigt lite som kan ånga igenom i avseende lösningsmedel och håller man den i frysen så ångar det av väldigt mycket mindre då ångtrycket sjunker kraftigt och rörligheten minskar väldigt mycket när temperaturen hålls låg. åldringstakten minskar också ju kallare det hålls.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Appropå ammoniak så hade vi ett gammalt sånt kylskåp som drevs av fotogen. :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har man billig värme lite över 200 grader så fungerar ammoniumprocessen - det finns andra liknande process med tex litiumbromid mfl. för sådan och byggs med lite olika framgång men det är svårt att bygga kylprocesser som drivs av värme under 200 grader C och inte involverar komplett livsfarliga kemikalier...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

MadModder skrev:I din gamla lodpastatråd från 2012 finns svar som säger att lodpasta håller upp till ett år i vanligt kylskåp, och där har man runt 4 grader. Max 6. Inte 8 som många har... Min mjölk (vanlig) håller lätt två veckor öppnad efter bäst före. :)
:oops: Att jag hade frågat om något liknade hade jag helt glömt bort.

Tack alla för all information.
Verkligen tack.
Skriv svar