HP 54501A oscilloskop RAM för kalibrering skrivskyddat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lukas

HP 54501A oscilloskop RAM för kalibrering skrivskyddat

Inlägg av Lukas »

Hej, jag har ett HP oscilloskop modell 54501A som inte går att kalibrera. Jag har bytt ut NV-RAM minnet, där all kalibreringsdata med mera sparas, då det inbyggda batteriet var kasst så nu funkar det bra att spara diverse inställningar även efter att spänningen varit frånkopplad. Dock går det fortfarande inte att kalibrera, om man försöker köra självkalibreringen säger det bara att minnet är skrivskyddat. Jag har läst på olika forum där folk haft liknande problem men jag har aldrig hittat något svar, det var en som hade precis samma symptom men då var det bara strömställaren baktill som var ställd i skyddat läge. Jag hade en liten fundering om det skulle kunna vara i de kretsarna felet var. Om någon vet vad det skulle kunna vara eller hur man ska gå tillväga för att ta reda på vad som är fel, är jag väldigt tacksam för svar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Re: HP 54501A oscilloskop RAM för kalibrering skrivskyddat

Inlägg av PaNiC »

Vad är det för NVRAM? Har det inbyggd skrivskyddsfunktion eller sköts det externt?
Lukas

Inlägg av Lukas »

Det är en DS1230Y, tror att det är externt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

dessa dallaskretsar är "ökända" för natt vara inkompatibla "över tid", alltså det är inte säkert att en ny med ungefär samma modellbeteckning funkar i en gammal pryl rakt av, pga olika hastigheter osv.

Har du kvar den gamla kretsen ? den ebstår nämligen av nåt slags flyktigt minne med ett batteri ingjutet, det finns websidor som talar om exakt var du ska slipa så du bryter kontakten med det inbyggda batteriet och sen löder fast en hållare föŕ en knappcell så kan du fortsätta att använda den gamla kretsen.

Vi har gjort så på jobbet just när det inte funkat att byta ut mot nya i gamla utrustningar, ser inte snyggt ut, men funkar :)
Lukas

Inlägg av Lukas »

Jag har den gamla kretsen kvar, men på grund av min dåliga avlödningsutrustning var några ben tvungna att stryka med.. Det är bara det att det funkade inte att kalibrera innan heller så jag tror knappt inte att det skulle hjälpa med nytt batteri, men jag kan ju försöka löda på nya ben och se om jag kan få dit ett nytt batteri och se om det hjälper. Det nya minnet monterade jag i en sockel så det ska ju inte vara så svårt att prova med ett annat i alla fall.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Dallas-kretsarna med inbyggt minne brukar mig veterligen inte utveckla några problem som märks så länge spänningen är på. (Jag har iofs rätt begränsade erfarenheter av dem, men ändå).

Jag har "bytt batteri" på flera som suttit i gamla Sun Sparcstation-maskiner. Jag minns inte exakt hur jag gjorde men klurade ut metoden själv.

Fast nu är det ju så dags...
Skriv svar