Jag har just byggt ihop en elcykel med batterier på pakethållaren som jag ska stöldskydda. Det bästa vore om det går att göra hela metallburen runt batterierna beröringskänslig också kan jag koppla ihop det med en sirén. Jag har kikat lite på kapacitiva beröringssensorer i stil med QT1011: http://www.atmel.com/Images/Atmel-9542- ... asheet.pdf men jag kan ingenting om dem. Fungerar det även om den som tar i sensorytan inte är ansluten till jord? Finns det andra lösningar som kan fungera för att få höljet beröringskänsligt?
PM går fram och notofieras även utan ett inlägg. Ha du ingen information som kan vara ab intessse föt fler behöver du inte posta.
TS: Jag tror inte att en kapacitiv sensor skulle vara bra i det här fallet. Du vill ju inte att larmet ska lösa ut om en fågel landar på cykeln eller att någon går emot den.
Cykellarm lät intressant, någon som har erfarenhet om hur känsliga de är? Man behöver knappast röra cykeln speciellt mycket för att skruva upp batteriboxen med fyra m6 muttrar...
Sant, speciellt inte om jag stänger in den i lådan
Om inte annat så åker man dit när man börjar plocka ut batterierna men då kan det i värsta fall vara för sent.
Jag tror att det blir en sådan modell i alla fall så får jag se hur det fungerar!
Larm är ganska värdelösa i praktiken. Vill någon rycka något värdefullt så gör hen detta även om det tutar lite. Är ändå ingen som bryr sig. Lägg istället arbete och cash på lite mera bastanta åtgärder. Det skall vara motbjudande att ta Dina saker. Fäst batteripacken på sådant sätt att det krävs nyckel eller vinkelslip för att ta den.
Jag har själv skrattat lite åt de färdigmonterade elcyklarna som man köper, det finns en låsanordning på själva batteripaketet men då kan man ju fortfarande skruva lös armarna till pakethållaren med 3 skruvar som sitter på bakgafflar och sadelstolpe
Står cykeln gömd nånstans så tror jag att du har rätt, men står den larmad mitt utanför en matbutik där det cirkulerar folk hela tiden som jag oftast brukar göra så skulle i varje fall jag ha dragit mig från att hålla på smuffla med en cykel som tjuter, det blir inte så diskret då ^^
Det bästa vore kanske att sätta larmet i batteriet, att cykeln står kvar och tjuter är ju inte lika besvärligt som att släpa med sig ett tjutande batteri.
Även vinkelslip o.dyl. tyngre utrustning är definitivt föga diskret att använda. En bastant fastsättning är och förblir det bästa skyddet. Är kostnadseffektiv och falsklarmar aldrig. Tänk på att i ett cyckelställ blir det alltid lite törnar utan oärligt uppsåt.
Ett mekaniskt stöldskydd voreju inte fel, men då skulle man ha haft ett litet mesbatteri på ramen, nu sitter batteriet på pakethållaren och jag har ingen idé på fastsättning som är praktisk och robust och som även möjliggör demontering för vintern.