Reparation av radio Grundig RF 451 SK

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DaXiong

Re: Reparation av radio Grundig RF 451 SK

Inlägg av DaXiong »

Jag tog på punkten med både skruvmejsel och med fingret, något jättebrum blev det inte. Jag kollade lödningarna så gott det gick och hittade inget konstigt.

Det kan inte vara någon kondensator som givit upp?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Funderade på om det skulle gå att ta din Panasonic RF-B60 mottagare och lyssna på mellanfrekvensen
under förutsättning att den täcker 460kHz, men förstod jag det rätt så var den heltäckande från 150kHz till ~30MHz.

Leta reda på mätpunkterna B och D, de med en triangel i schemat.
Ta en sladd (enkelledare) eller en bit koax med jord från Panasonic-radions yttre antenn och koppla in
den på mätpunkterna B och D och sedan ha Panasonic:en inställd på 460kHz.
Sen är det bara att veva på Grundig-apparatens stationsinställning och se om hörs några stationer i Panasonic:en.
Ovanstående ska även fungera på FM men då är det 10,7MHz som radion måste vara inställd på.
På AM-läge kommer det låta skit mer eller mindre då man lyssnar på bred FM men de ska gå
och urskilja vad det är för kanal man lyssnar på i alla fall.

Blir signalen för svag så får man ta en liten kondensator och löda in den på R23 eller kollektorn på T12.
Med liten menas 1-15pF eller så, inte 1-100nF :) Går säkert att tvinna ihop två plastisolerade
kopplingstrådar 3-4cm och få en passande kondensator på så vis om inget annat finns tillgängligt.

Annars kan det vara någon "händig person" som har skruvat på mellanfrekvenstransformatorerna (MF-trafo) så de inte
är i resonans, därav svag signal. Sen ska man helst inte ha metallmejslar för att skruva på ferritkärnorna till MF-trafona.
Skruvmejseln bör ha bra passform annars finns risken att det hörs ett svagt "klick" och kärnan spricker,
då kan det vara knepigt att få loss den. (Jaja, har gjort misstaget själv :D )
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

På både B och D samtidigt? Men ja, 460 kHz är inget problem.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Att skruva på MF-kärnorna rekommenderar jag inte!
Men jag tänkte på en annan sak.
Radion funkar ju på FM, men har den verkligen normal styrka och är det tydligt brus mellan stationerna?

Vill du mäta vilken spänning som finns mellan B och E på MF-transistorn T12 ?
Mät både i AM-läge och FM-läge.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

En mätpunkt i taget :).
Passar bra att testa nu på kvällen då det börjar höras lite stationer.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

SM7CZR: Det är inte precis min känsligaste FM-mottagare men starka stationer kommer in bra och det är ett tydligt brus mellan stationerna. Andra i familjen gillar att lyssna på FM på den, annars hade jag nog inte brytt mig så mycket om att laga den (sen passar formfaktorn precis där jag vill ha radion).

YD1150: Just nu på året är det usla förhållanden för AM-mottagning (i alla fall innan 23.00 när jag vill lyssna) men det finns gott om störningar att lyssna på... Dock kan man väl få fortfarande få in Polskie Radio I dygnet runt på 225 kHz.

Jag ska fortsätta mätningarna ikväll och återkomma.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

på T12 så är det 0,75V mellan B och E, på både FM och AM.

Jag lyssnade på 460 kHz på B och D men utfallet var dåligt, ibland gnisslade det lite när man vred på ratten men oftast hördes ingenting. Även om stationerna är väldigt svaga nu så bör man få in en hel del störningar, jag tror jag fick in nån ibland men sen kunde jag inte upprepa det så jag vet inte. Vid 225 kHz var det helt dött medan det går att få in polsk radio på samma frekvens på mina andra radioapparater. Så det är nog ett stort FAIL på det här testet.

På FM så kunde jag lyssna på 10,7 mHz utan problem.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Jag provade igen när klockan var knappt 22.00 och då fick jag faktiskt in lite stationer på mellanfrekvensen på mellanvåg. Dock fortfarande inget på långvåg. Sen var det ganska svagt på punkt B (och inget på D tror jag), precis under på pin 4 på boxen var det kraftigare signal.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Får ni några idéer från resultaten jag fick fram ovanför? Uppenbart fungerar mottagningen fram till mellanfrekvensen (i alla fall på mellanvåg).
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Att ljudet blir svagt har säkert med impedansanpassningen att göra med, den blir inte bra.
Eftersom det gick att höra några stationer så är inte den självsvängande blandaren fel utan felet
måste vara i mellanfrekvensförstärkaren. De två transistorerna är ju uppenbarligen hela eftersom
radion fungerar på FM och spänningarna ser rimliga ut.

Felet kan vara på resonanskretsarna, att någon har skruvat på dem ligger helt fel i frekvens = ger låg förstärkning
på rätt frekvens (460kHz). Kondensator (t.ex C3, C2) till resonanskretsen (MF-trafon) är felaktig men det är ytterst sällsynt fel i så fall.

Vad får du för spänning om du mäter på punkt 7 och 10 ( R6 parallellt med D3 detektordioden) i AM-läge?

Är kondensatorn C35 frisk? Den filtrerar AGC-spänningen till MF-förstärkaren, den ändras beroende på
signalstyrkan på den mottagna stationen. Stark station = lite förstärkning och tvärtom.
Den behöves för att hålla volymen på ungefär samma nivå.
Är det läckage i C35 så kan förstärkningen i MF:en påverkas så att det kanske inte hörs något alls.
(AGC = Automatic Gain Control)
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Tack, mellan 7 och 10 är det 1,94 volt på mellanvåg och 1,97 volt på långvåg. Tyvärr sitter C2 och C3 i dosan så jag har inte vågat öppnat den (men jag kan nog säga att den som fipplat med radion förut inte har öppnat den heller). C35 verkar vara OK, jag såg inget konstigt med den och jag kopplade in en till kondensator av samma typ parallellt med den och det gjorde ingen skillnad på MV eller LV.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej igen!
Vill du mäta vilken spänning som finns mellan ben 3 och ben 5 på MF-burken?
Där skall finnas 1,5 Volt. Se om det är samma värde på AM och FM.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Vilken av 7 och 10 är mest positiv (mest +) ?
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Mellan ben 3 och 5 är det ca 1,76 volt. Samma på både AM och FM.

pin 10 är mest positiv. Skillnaden mellan jord och 10 är -6,7 och mellan jord och pin 7 är det -8,75.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Hmm....om 10 är mer positiv är 7 då måste dioden leda, men spänningsfallet är
på tok för högt för en germaniumdiod, borde vara 0,2-0,3V inte mer.
Jag skulle nog ha tagit en titt på dioden.

Du borde nog ändå ta och öppna skärmburken :) även fast det är besvärligt.
Belöningen kan vara en fungerande radio :!:
Skriv svar