Hej!
Någon som vet vad det kan bero på att min sub brummar när jag stänger av den? Har inte gjort det tidigare. Brummar rätt högt. Sen har jag en till som inte hoppar igång om man inte slår av och på den.
/Andreas
Aktiv sub brummar.
-
Re: Aktiv sub brummar.
Om den brummar efter att du stängt av den så har du inte stängt av den 
Skämt åsido, på din beskrivning låter det som att du vid "avstängning" inte bryter strömmen utan endast ljudsignalen varpå ingången svävar - den blir då i princip en "antenn" och tar kanske upp en störning, t.ex. nätbrumm.
Kan också vara en filterkondensator på nätdelen (efter likriktaren) som gått sönder. Det bör du kunna se tydligt men som sagt, konstigt att den låter efter att du "stängt av den" - på något vis bryts ju inte matningen.
Antar att brytaren inte är mekanisk?
Den andra som du måste "power-cykla" har troligen fel på auto-avstängningen, alltså den krets som fimpar matningen till effektdelen efter en viss tid av tystnad.

Skämt åsido, på din beskrivning låter det som att du vid "avstängning" inte bryter strömmen utan endast ljudsignalen varpå ingången svävar - den blir då i princip en "antenn" och tar kanske upp en störning, t.ex. nätbrumm.
Kan också vara en filterkondensator på nätdelen (efter likriktaren) som gått sönder. Det bör du kunna se tydligt men som sagt, konstigt att den låter efter att du "stängt av den" - på något vis bryts ju inte matningen.
Antar att brytaren inte är mekanisk?
Den andra som du måste "power-cykla" har troligen fel på auto-avstängningen, alltså den krets som fimpar matningen till effektdelen efter en viss tid av tystnad.
-
Jo jag stänger av den. Den har off auto och på. Men som du säger kanske det är något fel på "knappen" Jag har två likadana subar och den andra går att stänga av. Jag får skriva isär å se om det går att se något skumt.
-
Skruvade bort slutsteged och det ena kretskortet var bra angripet av oxid fast det ser inte ut som någon konding har läckt. Får göra rent med isopropanol å se om det hjälper. Kan tänka mig att det ser liknande ut i den andra suben.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är skillnad på av och av. En dator stänger man av, men den är fortfarande på så pass att den kan vakna upp t.ex via nätverket eller en timer man ställer in i bios.
Jämför med vippströmbrytaren som sitter bakpå många datornätdelar där man verkligen stänger av helt genom att bryta 230V.
En liten knapp man väljer mellan off/auto/on bryter med stor sannolikhet inte strömmen till transformatorn.
Jämför med vippströmbrytaren som sitter bakpå många datornätdelar där man verkligen stänger av helt genom att bryta 230V.
En liten knapp man väljer mellan off/auto/on bryter med stor sannolikhet inte strömmen till transformatorn.