Värmepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stig.t

Värmepump

Inlägg av Stig.t »

Detta är det första inlägg jag gör i detta forum. Finns det någon på forumet som kan något o värmepumpar Luft/Luft. Jag har en Panasonic E12DKE. Den är 10 år gammal och har gått perfkt tills för en månad sen. Då stannade den och lampan lyste för fel. Jag kund å göra pumpen strömlös och starta de igen. Den gick i 2 timmar, sedan gjorde jag om samma sak då gick den i 2 dygn och så har det fortsatt. Felkoden var F11 vilket sades vara 4vägsventilen vid kompressorn. Nu starar innerdelens fläkt men inte ytterdelen och så lyser lampan för fel (kod F93 "Kompressorn går baklänges") Jag tror att felet sitter i utedelens kretskort. Jag önskar att jag hade ett annat att jämföra med. Kan någon på forumet ha ett kretskort till denna pump, som jag kan köpa billigt. Andra förslag till åtgärder?http://elektronikforumet.com/forum/post ... e=post&f=2#
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Värmepump

Inlägg av prototypen »

Om den larmar att fyrvägsventilen är fel på, så tror jag mera på att byta fyrvägsventilen i stället för att byta elektroniken.
Att kompressorn går baklänges låter underligt men kanske fyrvägsventilen inte öppnar så mottrycket blir så högt att det kan få kompressorn att snurra baklänges.

Nej det är bara spekulationer, vi får vänta på att Tomas L ser denna tråden för han har kläm på kylmaskiner.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Omöjligt att svara på, du behöver en duktig servicetekniker.
Och anmäl det till försäkringsbolaget.
Jag är tveksam till att den typen av kompressorer kan gå baklänges, om inte elektroniken gett upp helt.
Att jämföra elektroniken är nog inte lätt, eftersom det finns så väldigt många olika modeller.
Det billigaste är nog trotts allt att byta ut utdelen, eller allt, beroende på om det finns kompatibla utedelar (vilket inte är troligt) eller inte.
Om det inte är en gråimport så kan du säkert ringa Kinnan och få råd, är det gråimport så är det bara att skrota den.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Du får titta på värmepumpsforumet under luft luft panasonic
Finns många med samma problem och lite olika lösningar, finns gott om servicemanualer där med
Vissa bytar tydligen bara givaren i innedelen så går den igen
Kanske värt o kolla upp
Skriv svar