Stahlwerk/Benroyal Plasma
Stahlwerk/Benroyal Plasma
Jag har en 200A pinnsvets från STAHLWERK som jag tycker fungerar rätt så OK. Ni som har köpt och använt en plasma från dom, är ni nöjda? Nästa leksak att skaffa blir nog en plasma och deras prislapp är ju lockande. Tycker iaf att pinnsvetsen jag har kändes som att det var bra kvalite.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Stahlwerk/Benroyal Plasma
Jag har deras största plasma, tyvärr kan jag inte utnyttja dess fulla kapacitet pga för klen matning till verkstaden = en fas ballar ur så snart jag ska skära tjockt material.
Jag köpte en av den nyare modellen TIG kombinationsmaskiner med AC/DC Tig och plasma i ett.
BenRoyal TIG SUPER 200P S, AC/DC 200A HF puls plasma
Till det jag använt plasman så har den fungerat bra en del plåt och lite sånt smått.
Dock är det drygt att byta slangpaketet mellan TIG > Plasma varje gång man skall skära nåt.
Jag kör en 4kw kompressor på samma 16A säkring som plasman och kör jag på med max ampere så åker säkringen (av förklarliga skäl)
Skall du köra mycket skulle jag nog rekommendera deras större model som är endast plasma och då 3fas matad, skall tydligen vara bättre om man vill kör CNC med.
Edit: Tecno han svara, då kan ha säkert lägga in några bra ord om den större modellen.
BenRoyal TIG SUPER 200P S, AC/DC 200A HF puls plasma
Till det jag använt plasman så har den fungerat bra en del plåt och lite sånt smått.
Dock är det drygt att byta slangpaketet mellan TIG > Plasma varje gång man skall skära nåt.
Jag kör en 4kw kompressor på samma 16A säkring som plasman och kör jag på med max ampere så åker säkringen (av förklarliga skäl)
Skall du köra mycket skulle jag nog rekommendera deras större model som är endast plasma och då 3fas matad, skall tydligen vara bättre om man vill kör CNC med.
Edit: Tecno han svara, då kan ha säkert lägga in några bra ord om den större modellen.
Senast redigerad av swapper 12 juni 2015, 20:38:23, redigerad totalt 1 gång.
OK, men om du skär lite tunnare fungerar den bra då?
Ja, jag har kollat på 70S (ej 120S) för den har även den 3-fas
Ja, jag har kollat på 70S (ej 120S) för den har även den 3-fas
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Än så länge har jag då inte stött på patrull annat än skit på trycklufts sidan dvs för 'blöt' tryckluft samt att en liten kompressor ej hör hemma med plasma skärandet.
-
Jag har en 1fas plasma från dem... 16A är ett måste annars smäller man säkringar som ingenting.
Tror det är 50A plasman jag har och kan ivf skära 8mm plåt men blir inte direkt snyggt samt går sakta.
Upp till 5mm funkar bra. 3mm är som smör!
Jag kör mest 1-5mm.
Tror det är 50A plasman jag har och kan ivf skära 8mm plåt men blir inte direkt snyggt samt går sakta.
Upp till 5mm funkar bra. 3mm är som smör!
Jag kör mest 1-5mm.
Jag har en cut 60 sen några år tillbaka och de enda jag kan klaga på är utformningen på munstycket då det är väldigt svårt att montera cirkelskärare & skära mot "linjal" osv.
Jag har cut50 och tycker den funkar kanon för det priset. Kör man med de lite längre munstyckena så går det ju att köra mot linjal tycker jag.
Har kört upp mot 12 mm och det funkar men blir inte så snyggt.
Har kört upp mot 12 mm och det funkar men blir inte så snyggt.
Hade en cut 120S
Bra kapacitet, bra snitt.
Slitdelarna håller inte så länge men är ju o andra sidan väldigt billiga.
Perfekt till manuell skärning. Att få den att lira i ett styrt skärbord är inte lika kul. Fick det att fungera efter mycket roddande, men HF:en i dessa är stygg och hatar datorer.
Jag har provat lite olika plasmor, esab, telwin, ben royal och Hypertherm.
Bra kapacitet, bra snitt.
Slitdelarna håller inte så länge men är ju o andra sidan väldigt billiga.
Perfekt till manuell skärning. Att få den att lira i ett styrt skärbord är inte lika kul. Fick det att fungera efter mycket roddande, men HF:en i dessa är stygg och hatar datorer.
Jag har provat lite olika plasmor, esab, telwin, ben royal och Hypertherm.
- DW
- Kontakt:
Vad jag hört så var väl inte alla nöjda med sina Benroyal Plasma, strul vid leverans, fel på ditt o datt.
Dahlman
Vilken tyckte du var bäst av de du räknar upp esab, telwin, ben royal och Hypertherm i jämförelse i samma dimension.
Dahlman
Vilken tyckte du var bäst av de du räknar upp esab, telwin, ben royal och Hypertherm i jämförelse i samma dimension.
Hej!
Tyvärr kan jag inte jämföra dem rakt av då det var lite
olika kapacitet på dem. Men, Esab kändes ok, som vanligt bra kvalitet. HF. Telwin skär väldigt fint , har kvar den . Dock endast 35A eller dylikt så det är inget för tjock plåt. Hypertherm är i en klass för sig måste jag säga, slitdelarna håller extremt bra , fina snitt, stabil ljusbåge. Nackdelen är ju att både maskin och
Slitdelar kostar betydligt mer. Kanske inte optimalt om det är för rent hobbybruk.
Var rätt lång leveranstid på Benroyal trots att den fanns i lager enligt deras sida. Märkligt nog stämde tiden rätt bra överens med en typisk leverans från kina
Har ju mekat lite i Benroyalen också, kändes inte överdrivet smäckig....men visst , man kan ana att den härstammar från kina.
Jag kan försöka lägga upp lite exempel på saker som jag skurit med den. Nu måste jag dock återgå till midsommar-ölen.
Tyvärr kan jag inte jämföra dem rakt av då det var lite
olika kapacitet på dem. Men, Esab kändes ok, som vanligt bra kvalitet. HF. Telwin skär väldigt fint , har kvar den . Dock endast 35A eller dylikt så det är inget för tjock plåt. Hypertherm är i en klass för sig måste jag säga, slitdelarna håller extremt bra , fina snitt, stabil ljusbåge. Nackdelen är ju att både maskin och
Slitdelar kostar betydligt mer. Kanske inte optimalt om det är för rent hobbybruk.
Var rätt lång leveranstid på Benroyal trots att den fanns i lager enligt deras sida. Märkligt nog stämde tiden rätt bra överens med en typisk leverans från kina

Har ju mekat lite i Benroyalen också, kändes inte överdrivet smäckig....men visst , man kan ana att den härstammar från kina.
Jag kan försöka lägga upp lite exempel på saker som jag skurit med den. Nu måste jag dock återgå till midsommar-ölen.