SM7CZR
Tack. Så hur hög skulle strömmen sannolikt varit i A (Ampere) eller mA (milliAmpere) om det nu var kapacitiv spänningsdelning jag råkade ut för som bearing beskrivit?
---
Vidare, knappen är ju av plast, plast leder väl inte el, eller?
Höljet på skärmen är av både plast och metall, metall mitt i och plast runtom, men självklart vidrör man även höljet om man trycker på knappen.
Men höljet man kommer åt vid knappen är gjort av plast, metallen är innanför plasten!
Fick "elektricitet" i blöt tumme av datorskärm, vad hände?
-
Re: Fick "elektricitet" i blöt tumme av datorskärm, vad händ
115VAC beror på att det är nätspänningen (230VAC) dividerat med 2.Deslauriers skrev:Menar du att strömmen kan bli större än 115V? ( chassiets potential 115V") Om jag har ett flertal externa hårdiskar inkopplade förutom datorskärmen och stationära PCn?
Isåfall, hur mycket starkare än 115V tror du?
"Chassiets potential" 115V" - vad är det som avgör om strömmen kommer upp i 115V?
Är det hur blöt handen är? Hur många prylar som är inkopplade till uttaget? Fler variabler?
Skulle strömmen bli lika stark varje gång om samma incident upprepades flera gånger, eller kan det variera pga någon slumpfaktor?
Strömmen bestäms av kondensatorernas värde och nätspänningen. Tjockleken på gummisnoddarna och sträckan killarna drar i ändarna...=)
Med många nätadaptrar samtidigt blir det som att ha använda flera gummisnoddar i bredd så att de tillsammans blir som en tjock gummisnodd.
Sen påverkar resistansen i din kropp också. Man kan säga att killarna som rycker har skarvat två gummisnoddar. Den ena snoddens tjocklek beror på resistansen av din kropp, och den andra av storleken på kondensatorerna. Det räcker att en av gummisnoddarna är tunn, för att du inte ska känna av "fenomenet".
En våt kropp, som när du kom ur duschen, har lägre resistans än en torr, och leder alltså ström bättre. Tjockare gummisnodd.
Du måste kommit åt metall med fingret för att känna strömmen, annars var det statisk elektricitet. Men det är osannolikt ifall du nyss var i duschen, för med fuktiga fötter leds den statiska laddningen ned i golvet utan att kännas. Eller rättare sagt, någon laddning byggs inte upp, eftersom att du inte är isolerad, utan leder ström bra.