Våg som inte går att nollställa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Våg som inte går att nollställa

Inlägg av bos »

Jag har en gammal trotjänare till våg, Teraoka Seiko DS-230, som inte längre vill vara med. Vid start går ett självtest av displayern igenom genom att visa 000000 -> 999999, därefter slocknar displayerna någon sekund för att sen visa 888888 och sen händer inget mer.

Vågen är från 80-talet och jag hittar varken servicemanual eller uppenbara fel på kretskortet. Någon påstod sig ha hittat på google att det räcker att byta en kondensator, men jag hittar själv inte denna information och ingen av elektrolytkondingarna ser dåliga ut.

Har någon här servat en liknande våg tidigare och kanske till och med känner igen felet?

Är det värt tidsmödan att försöka recappa alla elyter eller är det andra komponenter som gett upp?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk

Re: Våg som inte går att nollställa

Inlägg av Zkronk »

En ESR-mätare som man kan mäta upp kondingarna utan att behöva löda loss dem hade varit smidigt.. :)
Att displayerna visar 8:or kan vara något slags display test-mode, MAX7219/21 (LED-matris drivare) som jag använde mig av till ett projekt nyligen har ett sådant läge de går in i efter uppstart, och sen är det mikrocontrollerns uppgift att sätta displayen i normalt läge för att kunna visa andra saker.

Så det är nog inte alls omöjligt att det är någon konding som ställer till det med strömförsörjningen till mikrocontrollern så att den inte startar som den ska. Kolla om du har något liv i den t.ex..
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag hade nog tittat närmare på själva lastgivaren eftersom
den startar upp och bläddrar igenom siffrorna

Swech
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det är lite min teori också, att MCU:n fungerar som den ska. Jag borde ha misstänkt lastgivaren, undrar varför jag inte gjorde det?

Den verkar inte särskilt servicebar, dock, då alla ledningar är inkapslade i någon sorts epoxy eller smältlim.

Givaren har fem ledare. Två av dem är sammankopplade på moderkortet medan de tre andra har var sin ledare. Mätning på alla fem ger *exakt* samma vågform (bild med enbart gul vågform), oavsett om jag kör DC-coupling eller AC-coupling, och oavsett om jordkroken är kopplad någonstans. Det verkar inte rimligt, så jag bytte prob och letade en bättre jordpunkt. Hittade en märkt "GND" på moderkortet och tryckte i två probar. Bättre resultat (bild med gul + grön).

Grön vågform = givarpinne 3, gul = pinne 1. Pinne 2 ger exakt samma vågform/amplitud som pinne 1. Inget händer på 'skåpet om jag vidrör själva vågen.

Går det här dra slutsatsen att givaren är skrot, eller kan jag testa andra saker?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mät spänningen med en digitalmultimeter, du ska ha 5-10v över två av trådarna, och halva spänningen över dom två andra

kolla på spänningen som är 5-10v och se att den är stabil dc

sedan mäter du millivolt mellan dom andra två, det ska vara lågt när denb är obelastad och kanske 10-40mV vid full last

vanligen 2-4mV /v vid full last,
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Pinne 5 (sammankopplad med 4) verkar vara jord, och det här får jag ut när jag mäter mot 1, 2 och 3:

5-3: 10V
5-2: 5.5V
5-1: 5.5V

Pinne 1 och 2 diffar i mV-området när jag trycker lite. Pinne 3 är lite svårare att avgöra då det är färre signifikanta siffror, men det ändrar sig vid tryck iallafall.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Du skriver att det ska vara stabil DC. Multimetern säger "stabil", medan oscilloskopet (se bild ovan) säger annat.

Är spänningsdippen rent av ett symptom?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som sagts, mät mellan 1 och 2, med millivolt enligt tidigare inlägg

japp, det ska vara ren likspänning, hur mycket är ripplet?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Mätte visst fel förut. Nu kopplade jag in oscilloskopet mellan 1 och 2, kör "Quick measure" och får "Peak-to-peak" strax under 20mV, och RMS ~3mV olastat. Trycker jag näven på vågen så blir RMS ungefär samma, men peak-to-peak hamnar runt 30mV.

Peak-to-peak är kanske fel metod att mäta med. När jag belastar vågen ser jag att signalen höjer sig strax ovanför jord, men jag kan inte avgöra om det bekräftar det du skrev tidigare.

Säger det här något om givaren? Funkar den som den ska eller är den kass?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla 10v , den ska vara i stort sett helt rippelfri, helst under mv i rippel

och mät mellan 1 och 2 med digitalmultimeter i 200mv området, där ska du tydligen se en skillnad när du belastar vågen
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Om man kollar på din bild så verkar du ha ett stort rippel till matningen till givaren. (Om jag tolkar det rätt så är det flera volt)
Testa att mäta spänningen efter spännings regulatorerna med oscilloskop (De tre som sitter på kylfläns) de sak ha en stabil spänning ut.
Ta gärna reda på vilken typ av spännings regulator det är, typ 7805,7812,7912 eller liknade.

Som någon har nämnt för dej så tycker jag att det ser ut som att kondensatorerna har sett sina bättre dagar.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Tack för tipset. Ja, det där ripplet är enomt - 4V på den gröna kurvan enligt ocscilloskopet - och fallkurvan är farligt likt urladdningskurvan hos en kondensator. Jag får kolla upp detta imorgon bitti.
Skriv svar