Strömförsörjning via buss?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eriktronix

Strömförsörjning via buss?

Inlägg av Eriktronix »

Är det någon som vet om det finns något bussystem som jag kan strömförsörja min elektronik med inkl. skicka data?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

????
Vad är det för elektronik?
Vad är det för data som skall skickas?
Från vad skall datan skickas och till vad??
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ISA, PCI, USB typ de flesta bussar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eriktronix:
Kalmar? Inte så ofta det dyker upp någon "härifrån"... :)

Nu vet jag inte exakt (eller ens i närheten) vad du ska göra, men om det är ett helt eget bygge så går det ju alltid att göra en egen buss. Hitta en lämplig kontakt och bestäm en egen standard.

Till min robot använder jag vanliga IDE-kablar som jag använt för att göra ett eget buss-system.

När vi får lite mer info så vet jag om mina tips var helt galna eller i den riktningen som du var ute efter. :)
Eriktronix

Inlägg av Eriktronix »

Elektroniken kommer bestå av en flödesmätare för gaser och förmodligen en PIC... denna applikation är tänkt att användas i sjukhus för att mäta flödet i rör på många platser. Mitt problem är som bekant strömförsörjning... vill göra det så smidigit som möjligt...batteri är inte att tänka på och jag skulle vilja slippa en transformator. Data skall samlas in från alla givare och analyseras i en "vanlig" PC.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>ISA, PCI, USB

Alla dessa har strömförsörjning, men INGEN är någon långvägs förbindelse.
USB max 5 meter övriga i datalådan endast.

SE http://www.epanorama.net/links/project_pc.html
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nästa gäng frågor:
Hur lång ska bussen bli?
Vilken typ kommunikation har du tänkt dig?
Är det multidrop?
Hur mycket ström behövs till varje enhet?
Hur grova kabler kan du använda?
osv. osv.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Även vilka hastigheter som krävs?

På dina, lite vaga, beskrivningar så låter det som någon form av seriell buss kombinerad med spänningsmatning. Vill man göra det enkelt för sig kan det t.ex vara RS485, CAN eller någon annan liknande tvåtrådsbuss. Kombinerar man det med spänningsmatning på ytterligare två trådar så blir det fyra totalt.

Vill man absolut ha det på två trådar så är det också lösbart med t.ex Dallas 1-trådsbuss eller en asynkron seriell buss med strömmatning. T.ex liknande Telefrangs SIOX-buss.

Men allt detta beror, som du säkert förstår, på hur du skall använda det. Om vi får svar på en del av dom frågor som ställts så är det lättare att hjälpa till.
Eriktronix

Inlägg av Eriktronix »

Jag vet lika lite som ni om vad som gäller :)

Detta projekt är i uppstartsfasen och det jag håller på med är att undersöka vad som finns tillgängligt.

Tack för ert engagemang!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Missuppfatta inte de svar du har fått men din fråga är ganska mycket i stil med: "Hur lång är en gummisnodd?"

Du kan få ett svar om du kan ange lite parametra men utan något alls att gå på finns det inte.

Vad du kan fundera på är kanske 4-20mA kommunikation, då har du 4mA som du kan belasta med och du kan göra det på 2 trådar. Om din sensor är strömsnål kan det gå då PIC kan göras ganska snåla.

Men som sagt:
Vilka mått ha snodden i slak tillstånd? Hur hårt vill du dra i den?

En bus behöver inte vara lösningen, det kan gå väldigt bra att bara ha ett par extra ledare med ström i kablet...
Skriv svar