Lithium konvertering av Dewalt 18v batteri, tänker jag rätt?
-
Lithium konvertering av Dewalt 18v batteri, tänker jag rätt?
Hej! Funderar på att konvertera några gamla 18v ni-mh batterier till lithium.
Man räknar ju med att ett 18650 batteri ligger på 3.7v och ni mh cellerna på 1.2v styck. Då bör det vara 15st i ett 18v batteri 15*1.2v=18v
och med lithium 5*3.7v=18.5v.
Men nu till frågan, om man laddar ett lithium batteri så laddar man det till 4.2v vilket då blir 5*4.2v =21v! Fixar 18v maskinen det eller ska jag ha ett annat antal?
Mvh Simon Berglund
Man räknar ju med att ett 18650 batteri ligger på 3.7v och ni mh cellerna på 1.2v styck. Då bör det vara 15st i ett 18v batteri 15*1.2v=18v
och med lithium 5*3.7v=18.5v.
Men nu till frågan, om man laddar ett lithium batteri så laddar man det till 4.2v vilket då blir 5*4.2v =21v! Fixar 18v maskinen det eller ska jag ha ett annat antal?
Mvh Simon Berglund
-
Re: Lithium konvertering av Dewalt 18v batteri, tänker jag r
Tankelapsus...
Ett fulladdat Ni-Mh batteri ligger på 1,35-1,4V så om vi tar extremfallet 1,4*15=21V.
Känns det fortfarande som om 5*4,2=21V skulle vara ett problem?
Dessutom så kan du välja slutspänningen till dina litiumbatterier lite som du vill så (livslängd eller maximal lagring)...
Ett fulladdat Ni-Mh batteri ligger på 1,35-1,4V så om vi tar extremfallet 1,4*15=21V.
Känns det fortfarande som om 5*4,2=21V skulle vara ett problem?
Dessutom så kan du välja slutspänningen till dina litiumbatterier lite som du vill så (livslängd eller maximal lagring)...
-
Tack för bra svar, Borde jag kanske ha tänkt på! Ja då är det bara köra då.
Tjänar man något på att gå upp i volt på en handmaskin som man inte är så rädd om för högre effekt eller brinner motorn upp omgående?
Tjänar man något på att gå upp i volt på en handmaskin som man inte är så rädd om för högre effekt eller brinner motorn upp omgående?
-
20% högre spänning ger ca 40% effektökning OM det inte sitter elektronik som reglerar det hela.
Och det borde inte vara något problem alls.
Och det borde inte vara något problem alls.
-
Jag gjorde misstaget att köpa lite billiga laptopbatterier o konvertera några maskiner
60-80kr för 8cells lipobatteri på 4400mah, tyckte jag gjort ett klipp
Problemet är att de inte duger för kraftiga strömuttag, de är inte gjorda för att dra runt en kraftig skruvdragare
man ska ha 18650 celler gjorda för högt strömuttag 25-30C nåt
Och de hittar man ju inte i billiga laptoppar precis, de kostar en slant
Så det var kul så länge man var i byggtagen, man lärde sig lite om batterier och löda ihop ett par st pack med balanceringskontakter o allt
men det var nog inte värt besväret såhär i efterhand
60-80kr för 8cells lipobatteri på 4400mah, tyckte jag gjort ett klipp
Problemet är att de inte duger för kraftiga strömuttag, de är inte gjorda för att dra runt en kraftig skruvdragare
man ska ha 18650 celler gjorda för högt strömuttag 25-30C nåt
Och de hittar man ju inte i billiga laptoppar precis, de kostar en slant
Så det var kul så länge man var i byggtagen, man lärde sig lite om batterier och löda ihop ett par st pack med balanceringskontakter o allt
men det var nog inte värt besväret såhär i efterhand
Jag har köpte billiga kina-maskiner utan batteri och kompletterat med LiPo för RC-flyg (också från kina).
I början byggde jag snygga hållare i laserskuren plywood som "greppar" kontakten på maskinen snyggt. Nu löder jag bara på en sladd med RC-kontakter.
RC batterier kostar en bråkdel av vad butiken vill ha för "märkesbatterier".
Exakt volten är inte så petigt.
Det man måste hålla koll på är att man inte djup-urladdar RC-batteriet av misstag. Det finns färdiga "varnings kretsar" för detta som piper men dom är lite jobbiga att arbeta med.
I början byggde jag snygga hållare i laserskuren plywood som "greppar" kontakten på maskinen snyggt. Nu löder jag bara på en sladd med RC-kontakter.
RC batterier kostar en bråkdel av vad butiken vill ha för "märkesbatterier".
Exakt volten är inte så petigt.
Det man måste hålla koll på är att man inte djup-urladdar RC-batteriet av misstag. Det finns färdiga "varnings kretsar" för detta som piper men dom är lite jobbiga att arbeta med.
Volten är en term innom gymnastik, inte en synonym till spänningen.
Folk verkar inte blanda ihop metern och längden på alls samma sätt. Varför är spänning så svårt.
Folk verkar inte blanda ihop metern och längden på alls samma sätt. Varför är spänning så svårt.
-
Slängde ihop ett batteri från skrotat laptop batteri som var i ok skick.
Körde 4st till en gammal 12v Skruvdragare så jag landade på 14.8v och ett lipolarm från hobbyking så jag inte understiger minimi spänningen.
Funkar över förväntan! Blev riktigt stark.
Netrunner vart köper du chinamaskiner?
Köper en hel del Chinagrejjer från aliexpress-appen och tycker det funkar lysande men dom har inte så mycket handmaskiner.
Körde 4st till en gammal 12v Skruvdragare så jag landade på 14.8v och ett lipolarm från hobbyking så jag inte understiger minimi spänningen.
Funkar över förväntan! Blev riktigt stark.
Netrunner vart köper du chinamaskiner?
Köper en hel del Chinagrejjer från aliexpress-appen och tycker det funkar lysande men dom har inte så mycket handmaskiner.