Test med vita lysdioder. Lofi-projektor eller rumsbelysning?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Test med vita lysdioder. Lofi-projektor eller rumsbelysning?

Inlägg av JimmyAndersson »

Taklampan i hallen gick sönder för 83625e gången. Skulle därför göra en lampa av vita lysdioder.
Som vanligt kan man inte låta bli att exprimentera.

Gjorde en lofi-projektor med hjälp av 3st vita lysdioder från ClasOhlson och ett förstoringsglas. Skrev "Hej" på en OH-film och placerade på en lysdiod.

Det ser mycket bättre ut i verkligheten. Batteriet i digitalkameran var slut så jag tog videokameran istället för en snabb-dokumentation:

Labbplattan:
Bild

Taket:
Bild
Det lyser vitt egentligen. Tror att ljuset var lite för starkt för videokameran, eller så ser den färger som inte jag ser.
Har några skarpare bilder i digitalkameran. Väntar på att batteriet ska laddas...

Det var lätt att ställa skärpan med förstoringsglaset. Jag använde vanliga vita lysdioder. Hade jag haft starkare och fler linser så kunde man gjort det bättre, men det var ett kul test.

Hm, var det det här jag skulle göra? Nop. Åter till hall-lampan. :D
Senast redigerad av JimmyAndersson 10 mars 2006, 01:50:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett tips är annars en lågenergilampa av bra kvalitet, dom håller länge. :) Har bytt ut nästan varenda en i huset nu till lågenergi sedan jag blev trött på att byta glödlampa stup i kvarten, och vissa har hållt i över ett år nu och dom har varit tända ca 6 timmar/dag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter som en bra idé. De är ju lite dyrare, men det lär man tjäna in ganska fort.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du tjänar inte bara in det på antalet lampbyten utan dom drar också 80% mindre el. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ojsan...

Hm, räknade till 11 vanliga glödlampor i lägenheten:
6st 60W och 5st 40W = 560W.
Med lågenergilampor skulle det istället bli 112W ungefär. Förenklat räknat, men något åt det hållet borde det bli.

Om elpriset ligger på ca 0.34kr/kWh så skulle jag alltså spara 10,66 kr per vecka. (Räknat på om alla lampor är tända 10 timmar per dag.)

Inte så illa.

Det hade varit lite kul att ta med lampförbrukningen i beräkningen också, men jag saknade siffror för det. :)

Har tänkt mycket på det här med ljuset. I vårt vardagsrum skulle man nog kunna förbättra belysningen en del: Vi har ett riktigt stort vardagsrum med teracotta-mönstrade tapeter. Den kombinationen gör att det krävs mycket belysning..

Det sitter 1st 60W E20 i taket i mitten av rummet och 2st 40W E14 brevid riktade ut mot väggarna. Högst upp på bokhyllorna sitter det 4st halogen-lampor. Tror de är på 25W/st. Två av dem fungerar även som rumsbelysning.

Har funderat på att göra om hela belysningen. Eftersom taket är vitt så kanske man kunde lysa upp hela taket. Tror det skulle sprida ett bra ljus ner mot resten av rummet. Sedan vore det bättre med punktbelysning på de ställen som behöver. Tror att tapeterna inte skulle suga upp lika mycket ljus då.

Några tips?
(Ändrade rubriken så den stämmer bättre...)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Över till lysdiods-testet igen. Lite fler bilder:

En bild med kamerablixten en meter från taket:
Bild
Syns bra ändå. -Som sagt: Det är inga högintensiv-LED's. Förstoringsglaset gör jobbet. :)

Justerar man skärpan med förstoringsglaset så syns en del av mitt fingeravtryck (och lite skräp..)
Bild

Ufo? :)
Bild

Intensivt ljus.
Bild

Labbplattan:
Bild
Bara 3st lysdioder tända i hela rummet...

Det kanske bara är jag som är road av detta, men med tanke på resultatet av detta en-minuters-test så borde det gå att göra riktigt bra lampor med starkare lysdioder och fler linser för att samla ihop ljuset. Det blir inte särskillt varmt heller: Varje punkt (lysdiod) drevs av 25mA och 3V. Lysdioderna var 2.5 meter från taket.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det kanske är ett uttjatat ämne men ändå... :-)

> ...Varje punkt (lysdiod) drevs av 25mA och 3V...

Alltså, lysdioder "drivs" *INTE* av någon speciell spänning alls !
Vad menar du igentligen med "drivs av 3V" ??
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Att du inte satsar på 1W luxeon dioderna :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sodjan:
Jo, jag vet. :)
Ville få med både spänningen och strömmen som en liten 'hint' om vad jag använde. Funderade en stund på hur jag skulle skriva, men kom inte på någon bra formulering.

Fagge:
Ska prova dem. De borde passa perfekt. Enda nackdelen är nog att de är lite dyrare än de här vanliga. Hur hög ljusstyrka har de?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Kolla i Elfas datablad för mer info, men som jämförelse, så blir man mer bländad av en 1W Luxeon diod än att glo in i en 60W glödlampa :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sökte efter luxeon på Elfa-sajten, men det står inte hur många watt de har. Inte heller något om ljusstyrkan (mcd). Kollade i databladet på en luxeon, men jag hittade inget om det där heller.

Skrev förrut att de var "lite dyrare än de här vanliga". Jag hade fel:
De är *mycket* dyrare. Mina kostar 5kr/st. Luxeon kostar 20 gånger mer.
Med 3st av mina lysdioder och en lins så blir man också mer bländad av dessa än en 60W glödlampa. Man får tillochmed lensflares (vad heter det på svenska?) när man ska ta kort. Vore kul att se ljusstyrkan av 3st luxeon och en lins! :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Linsfaklor ? ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, tja.. varför inte. :D

Gjorde ett tappert försök att göra en lins av 4mm plexiglas. Först dremel-fräsning för hand, sedan finare och finare sandpapper och polerverktyg. Efter mycket polerande med allt ifrån svinto till tidningspapper så blev det en lins som förstorar uppskattningvis tre gånger.

Det jag kan om linser kan lätt räknas på en näsa (dvs glasögonen), men nog borde det gå att göra en lins som samlar ihop ljuset från några lysdioder?

Annars går det förstås att köpa färdiga linser... :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är det inte enklare att ta LEDs med rätt vinkel från början ?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Under spalten Luxeon star i Elfa, där den näst sista siffran i typbeteckningen, talar om vilken effekt som LEDen har!, Alltså siffran 1/3/5 i typnummret motsvarar effekten!.

I detta databladet på sidan 6 finns en tabell om (Candela) . http://www.elfa.se/pdf/75/07511209.pdf
Vilket visar att 1W varianten lämnar mellan 250-825 cd beroende på utförande & färg.
Hur starka var dina vita ?.
Sen är ju Elfa knappast billigast i värden, Nedis t.e.x säljer Luxeon dioder för 50kr/st & det finns säkert att få tag på enu billigare!.
Skriv svar