Efter mer skissande och funderande har jag nog bestämt mig för den 3D-printade mallen. Genom att göra det kan jag så lätt (och billigt) lägga till lite stödben, spår för att guida trådar, små stifthål för att underlätta vävning av sense-tråden med mera.
Passar då på att be om ursäkt till
bit96 och
MiaM för att nästan dissat denna idé från början men jag sväljer glupskt min stolhet

Väntar fortfarande på kortet och mina kretsar. Jisses vad tråkigt att vänta...
pbgp skrev:Tanken är god men kärnorna är väl ganska spröda? Borde väl gå att hitta något tåligare.
Måste säga att jag blivit positivt överraskad av detta. Har hanterat några kärnor ganska bryskt och även provat att limma fast en på höjden och "duttat" i alla möjliga halvmjuka material och den har inte spruckigt.
persika skrev:Här är alternativ monteringssätt, ringarna liggande istället.
Kanske det är lättare att trä genom tråden ?
Se bild:
Väldigt intressant men ser vissa nackdelar; man använder dubbelt så mycket tråd. Gör man inte det så vill toroiderna naturligt resa sig när tråden sträcks.
Ser också en viss risk med hanteringen av tråden och hur många vinklar det blir. En annan sak jag funderat på är hur man hanterar arrayen under vävningen med denna metod. Känns som att det blir lättare att dra tråden rakt än att verkligen sy minnet.
mippen skrev:Nu har jag inte läst allt i tråden eller i detalj satt mig in i hur "skrivningen" av en bit fungerar.
Så till frågan.... Behöver tråden passera igenom ringen helt?
Skulle det gå att sy ihop rignarna?
Tex om tyget är ringen,
https://www.youtube.com/watch?v=ML8CMNzW6Tg
Nu är kanske konduktiv tråd för dålig för ändamålet endå....
God tanken men föregående talare har nog rätt här.
Du skriver till toroiden genom att skicka en ström genom den. Beroende på vilket håll du skickar strömmen så ändras rotationsriktningen av magnetfältet i toroiden.
Nu är jag inte hundra men tror risken är stor att genom att använda din föreslagna metod så kommer trådarna ta ut varandra vilket kommer också innebära att det kommer inte påverka magnetfältet något.
På ett sätt får trådarna samma effekt som man ytnyttjar med en sk "inhibit-tråd", dvs en parallell tråd där man kör motsatt ström genom för att inhibitera/ta ut granntråden.