Diagnosverktyg/felkodsläsare Volvo S60?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Diagnosverktyg/felkodsläsare Volvo S60?

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag har inte blivit klok riktigt vilken felkodsläsare som jag ska rekommendera till syrrans Volvo S60. Den behöver väl kanske inte vara så dyr, till min VW Polo har jag en ODB2->USB kabel som jag ansluter genom VCDS-Lite. Den kabeln kostade 50 kr på ebay. Det skulle vara praktiskt om det fanns något liknande program fast som funkade för Volvo, alternativt en helt annan lösning?

Förslag?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Diagnosverktyg/felkodsläsare Volvo S60?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det beror på hur mycket du vill kunna göra. Vill du ha samma upplevelse som med VCDS (dvs kunna göra och se "allt") så är det VIDA/DICE som gäller, relativt dyr dock jämfört med VAGCOM.

Annars för bara enkla motorrelaterade grejer fungerar billigaste möjliga OBD2-läsare, sök på Ebay efter typ "OBD bluetooth" så hittar du billiga som kopplar emot Android eller IOS via blåtand.
AlterEgo

Inlägg av AlterEgo »

Volkswagen (eller hela VAG rättare sagt) har sina egna kontaktdon till felkodsläsningen. Volvon har säkerligen det standardiserade donet som ser ut ungefär såhär:

Bild

Det behövs en läsare med det donet för att läsa Volvon, men ofta är det så att man har en adapter från standarddonet på läsaren till VAG:s kontakter, då funkar läsaren även på Volvo.

Jag vet inte om VIDA/DICE funkar med standardkablar, men läsa och släcka lite felkoder går som sagt att göra med andra program.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag har en kabel som ser ut som bilden som AlterEgo har postat här ovan. Kontaktstycket passar till både min och tjejens VW Polos och även till syrrans Volvo S60. Något specialkontaktstycke känner jag inte till?

Eftersom jag redan har en USB->ODB2 kabel så undrar jag i så fall vilken programvara jag ska försöka hitta? Är det VIDA/DICE jag ska försöka hitta som funkar till syrrans Volvo S60 med samma kabel om jag förstått det hela rätt?
tgr

Inlägg av tgr »

Är det någon speciell ECU som du har problem med eller är det bara nyfikenhet?

Det är ECUadresser och kommandon att skicka som är hårdvaluta. Och säkerhetskoder gör att låsa upp ECU.

Jag brukar använda GGD-DHA och en DiCE för att läsa äldre Volvo (tidigare än nya XC90) sen gäller det att hitta en databas med koder...
Du får googla å se om det finns hitta...
VIDA funkar såklart med men jag vet inte hur mycket koder en gammal piratvariant har för S60. Din lokala verkstad har annars säkert ett abonnemang.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Alla bilar från senast 2002 kör vanlig 16-pin obd kontakt. Däri finns enkelt sagt EOBD. Sen har alla olika tillverkare massa märkes specifika protokoll på dom andra pinnarna.

Jag skulle rekommendera något Autocom instrument.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Införskaffa en DICE-enhet samt Volvos egna diagnostikprogram VIDA.
Allt du behöver veta och mer ändå står här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=68407
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Tack för alla svar! Nu vet jag vad syrran får köpa sig så hon får läsa felkoder själv.

Någon av dessa får det bli.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... D&_sacat=0
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Blir nog bra! :)
Värt att notera är att VIDA kan vara struligt att få igång, och att det även stökar till systemet med bl.a. en webbserver och säkert en del andra tjänster som ligger och drar resurser.
Kanske inte optimalt om man bara vill kunna läsa ut felkoder lite då och då.
Bäst är att köra VIDA på en separat och ny installation av Win 7, gärna på en virtuell maskin. Smidigt också att kunna ha allt på ett USB-minne så det hänger med DICE-enheten. Den som ska använda den behöver då bara installera Virtualbox t.ex. och sen starta upp avbildningen.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Ja det lät smart! Vad har du annars för budget förslag på billigare DICE enheter? Fick höra som återkoppling att mitt förslag var förskräckligt dyrt..
gkar

Inlägg av gkar »

Jag har också tänkt införskaffa DICE.

Jag har ett billigare instrument som bara tar de generiska koderna, dvs inget volvospecifikt.
Det är helt värdelöst i de flesta fall.

Den säger ungefär, en temperatursensor någonstans i din bil visar fel.
Eller när larmet inte fungerade som det skulle, visade den inget fel alls, vilket DICE gjorde och pekade ut exakt rätt enhet att byta.

Skall det bara var något billigt som inte heller är ett lämpligt verktyg, rekomendar jag denna, eller köp the real thing.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000034206/
;-)
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Tack då vet jag, jag kanske behöver båda :)
Skriv svar